رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی:

اوضاع کسب‌وکار کمی بهتر شده

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی به ارزیابی محیط کسب و کار ایران پرداخت و تصریح کرد: با وجود رکود در فضای اقتصادی، شفافیت در اقتصاد ایران بیشتر شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی پورقاضی درباره محیط کسب و کار و افت چهار رتبه‌ای ایران و تنزل به رتبه ۱۲۴ دنیا اظهار کرد: سازمان‌های جهانی که رتبه کسب وکار ایران را تشخیص می‌دهند اطلاعات را از وزارت اقتصاد و دارایی می گیرند.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد هم اطلاعات را از انجمن‌های مختلف بخش خصوصی دریافت می‌کنند و نتیجه گزارش‌های انجمن‌هاست که باعث می‌شود رتبه ما بالا یا پایین برود اما به نظر نمی‌رسد که محیط کسب و کار ما نسبت به سال گذشته و دو سال قبل بدتر شده باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: حتی شاید تا حدودی هم محیط کسب و کارمان بهتر شده باشد. به نظر می‌رسد شفافیت در اقتصاد ما در حال بالا رفتن است و کاهش قاچاق از موضوعات مهمی است که در یک سال گذشته اتفاق افتاده است لذا وقتی قاچاق کاهش می یابد محیط کسب و کار هم بهبود پیدا می‌کند.

وی درباره شفافیت بیشتر در اقتصاد ایران افزود: دولت تصمیم گرفته که میزان طلب و بدهی هر سازمان و وزارتخانه دولتی را مشخص کند و سازمان حسابرسی‌ هم بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد به هر حال حرکت در جهت شفاف تر شدن اقتصاد در حال اتفاق افتادن است اما موضوع این است که رکود همچنان در محیط کسب و کار وجود دارد و وقتی از انجمن‌ها مختلف بخش خصوصی سوال می‌شود آن‌ها پاسخ مثبتی در این رابطه نمی‌دهند.

عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: عموما بنگاه‌ها و انجمن‌ها در امور روزمره خود مشکل دارند. همچنین در زمینه فروش در بازار، رقابتی نبودن محصولات و صادراتی نبودن با مسائلی روبرو هستند که طبیعی است با گرفتاری هایی که دارند احساس مثبتی به محیط کسب وکار نداشته باشند.

پورقاضی ادامه داد: بعصی از قول‌ها مثل کاهش نرخ بهره بانکی و تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی عملا محقق نشده است ولی در کل فضای اقتصاد به سمت شفاف سازی رفته است. در چند سال پیش گروه‌هایی داشتیم که به شدت از ارز مبادله‌ای ارزان استفاده می‌کرند و پاسخگو نبودند یا کسانی بودند که چندین میلیون بشکه نفت می بردند ولی پولش را بر نمی‌گرداندند و به کسی هم جوابگو نبودند. اما در حال حاضر اینگونه نیست و از وضعیت قبلی خارج شده‌ایم. در مجموع محیط کسب و کارمان بهتر شده است اگرچه با اهداف‌مان همچنان فاصله داریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید