سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما چه می شود؟

در روز چهارشنبه‌ گذشته مجلس نمایندگان امریکا به متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رای داد که در صورت تصویب سنا و امضای دونالد ترامپ، فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ به کشورمان ممنوع می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، طی روزهای گذشته باز هم موضوع خرید‌های پسابرجامی ایران زیر سایه تحریم‌های جدیدی از سوی امریکا قرار گرفت. مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه با ۲متمم پیشنهادی درباره ممنوع شدن فروش هواپیماهای تجاری به ایران موافقت کرد و به این ترتیب باز هم موضوع نوسازی ناوگان هوایی ایران با اما و اگرهایی مواجه شد؛ البته برخی اعضای دموکرات کنگره هشدار داده بودند این اقدام، توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند اما مجلس نمایندگان امریکا با موافقت با ٢ متمم جدید شرایط خریدهای پسابرجامی هواپیمایی را  با اما اگرهای جدید مواجه کرد.

با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت‌های هواپیمایی کشورمان برای خرید بیش از ۲۶۰ فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس، بویینگ و آ.تی.‌آر قرارداد منعقد کردند که تاکنون هفت فروند از آنها تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر شده است و حتی قرار است در چند روز آینده ۲ فروند هواپیمای آ.‌تی.‌آر به ایران تحویل داده شود.

قرارداد هواپیمایی معتبر است
در همین حال علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفته است: از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بین‌المللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره امریکا در مورد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تاثیری بر اجرای این قراردادها ندارد.
او در گفت‌وگویی با ایرنا عنوان کرد: تمامی قراردادهای منعقده با شرکت‌های سازنده طبق برنامه اقدام مشترک یا برجام انجام شده و این توافق ایران با جامعه جهانی به تایید سازمان ملل متحد نیز رسیده است.
وی گفت: اگر امریکایی‌ها به ما بدعهدی می‌کنند ما از گذشته به این بدعهدی آنها عادت کرده‌ایم و با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که در گذشته علیه کشورمان وجود داشت، صنعت هواپیمایی ما همچنان سرپا مانده و به توسعه و رشد خود ادامه داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شک همه شرکت‌ها به قراردادهای خود متعهد هستند و باید این قراردادها به مورد اجرا گذاشته شوند.
 مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز به این موافقت جدید سنا واکنش نشان داده و گفته است: با وجود مصوبه کنگره امریکا درباره ممنوع شدن فروش هواپیما به ایران، قراردادهای چند شرکت سازنده هواپیما با طرف‌های ایرانی همچنان معتبر به شمار می‌رود.
هنوز شرکت‌های سازنده هواپیما در این زمینه واکنش منفی نشان نداده‌اند و این مصوبه کنگره به تایید سنا و رییس‌جمهوری امریکا نیازمند است. دولتمردان امریکا باید منافع اقتصادی این قراردادها را با توجه به میزان اشتغالزایی آنها در نظر بگیرند و شرکت‌های سازنده نیز به اجرای این قرارداد اهمیت بیشتری بدهند.

 توجه صرف به صنعت هوایی ظلم به سایر بخش‌ها است
 در همین حال اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در توضیحی که در مورد نتایج قراردادهای پسابرجامی در صنعت حمل و نقل بیان کرده، اصلا به موضع صنعت هوایی اشاره نکرده و حتی موضع‌گیری وزارتخانه در مورد این تصمیم جدید بیان نشده است.
اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که در ریز جریان انعقاد قراردادهای هوایی است در این گزارش گفته است: با وجود آنکه توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها به اتفاق مثبت صنعت هوایی ایران پس از برجام جلب شد، اما در عرصه عمل، دیگر بخش‌های حمل و نقل ایران نیز گشایش‌های مثبتی را پس از اجرای توافق هسته‌ای تجربه کرده‌اند. اینکه صرفا توجه ایران در روزهای پس از برجام به صنعت هوایی معطوف شود ظلم به دیگر حوزه‌های حمل و نقل است و توافقات و قراردادهای بسته شده بعد از برجام به خوبی نشان می‌دهد بسیاری از تحولات در حوزه ریل، جاده و بندر پیش از نهایی شدن قرارداد هواپیماها رخ داده بود.
وی با اشاره به قرارداد ساخت راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان در نخستین روزهای پس از اجرای توافق هسته‌ای توضیح داد: این قرارداد مهم که گام‌های ابتدایی آن پیش از برجام برداشته شده بود، با توجه به محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها با مشکلاتی در نهایی کردن توافقات مالی مواجه بود؛ از این رو به محض اجرایی شدن توافق هسته‌ای گام‌های نهایی برای اجرایی کردن این پروژه برداشته شد.
قائم‌مقام وزیر راه و شهر‌سازی خرید ریل از هند را یکی از دیگر گشایش‌های به وجود آمده دانست و گفت: خوشبختانه مذاکرات ما پس از این توافق ثمربخش شد و توانستیم بخش قابل توجهی از ریل مورد نیاز را از هندوستان خرید کنیم.
دیگر گشایش برجام که باز هم با هندوستان اجرایی شد، مربوط به قرارداد فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری و سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در چابهار می‌شود که بعد از مدتی طولانی بعد از توافق هسته‌ای نهایی شد.
فخریه کاشان قرارداد فاینانس ٧/٢ میلیارد یورویی برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد را یکی دیگر از نتایج برجام توصیف کرد و افزود: این قرارداد که می‌تواند جزو یکی از مهم‌ترین توافق‌های فاینانس بعد از توافق هسته‌ای باشد نیز به مرحله پایانی کار رسیده و یکی دیگر از پروژه‌های مهم ایران را اجرایی خواهد کرد.
وی با اشاره به بهبود اوضاع کشور در استفاده از رادارهای نوین جهانی اظهار کرد: ما توانستیم پس از برجام جدیدترین رادارها را به حمل و نقل ایران وارد کنیم تا امکان استفاده آنها در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهر‌سازی میسر شود. دیگر گشایش به وجود آمده نیز مربوط به سازمان هواشناسی می‌شودکه ایران توانسته در ماه‌های گذشته جدیدترین دستگاه‌ها را وارد کند. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات پیش پای ایران خوشبختانه توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف حمل و نقل از ظرفیت‌های برجام استفاده قابل قبولی داشته باشیم و این به معنای آن است که ایران در کنار توجه به صنعت هوایی، دیگر بخش‌های حمل و نقل خود را با قدرت به سمت اهداف در نظر گرفته شده حرکت داده و می‌توان به نتیجه بخش شدن بسیاری از آنها در آینده نزدیک امیدوار بود.
 بر اساس این گزارش در روز چهارشنبه‌ گذشته مجلس نمایندگان امریکا به متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رای داد که در صورت تصویب سنا و امضای دونالد ترامپ، فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ به کشورمان ممنوع می‌شود.
یک رسانه امریکایی در این باره نوشت: متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری مانع استفاده از منابع مالی برای صدور مجوز انتقال پول و همچنین صدور مجوز فروش هواپیما از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری می‌شود.
پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواه امریکا که متمم‌ها را ارایه کرده با این ادعا که ایران از هواپیماهای تجاری برای حمایت از بشار اسد استفاده می‌کند، خواستار جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری شده است.
این در حالی است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان در مورد متمم‌های مذکور هشدار داده‌اند.
وب‌سایت هیل به‌نقل از بلومناور از نمایندگان دموکرات گفته است: «این مصوبه بدون دلیل مناسبی شرکت‌های امریکایی را هدف جریمه‌شدن قرار می‌دهد و به توافق اتمی ایران، امریکا و پنج قدرت جهانی، ضربه می‌زند. پایبندی به تعهدات امریکا در ارتباط با توافق اتمی مهم است. توافق اتمی با ایران از نقاط روشن در رخدادهای منطقه است.»
در حالی انتظار می‌رود به دلیل خلف وعده‌های متعدد برای تامین منابع مالی خرید هواپیماها مسوولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به موانع موجود در این زمینه شفاف‌سازی کنند که قائم مقام آخوندی به تشریح «اثرات مثبت» برجام پرداخته بدون آنکه اشاره‌ای به درجا زدن یکی از اثرات روند خرید هواپیماهای امریکایی و فرانسوی داشته باشد. یکی از موانع ورود هواپیماهای خریداری شده توسط هما، منابع مالی‌‌ای است که با وجود وعده‌های متعدد وزیر راه و چند مسوول و مقام ذی‌ربط هنوز برطرف نشده است. طبق اظهارات مسوولان وزارت راه پول هواپیماهای خریداری شده توسط ایران بدون کمک دولت و به صورت اقساط پرداخت می‌شود. البته تا اینجای کار منابع مالی چند فروند هواپیمای ایرباس و ‌ای‌تی‌آر وارد شده از محل ٣٥٠ میلیون دلار صندوق توسعه ملی تامین شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید