زنان شاغل 10 سال از همکاران مرد خود عقب‌ترند

مشاور بازار کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید زنان شاغل 77 درصد دستمزد مردان را دریافت می‌کنند و از نظر دستمزد 10 سال از همکاران مرد خود عقب‌تر هستند. به گفته وی، مطالعات نشان می‌دهد که تبعیض در پرداخت دستمزد در بخش خصوصی بیشتر از بخش‌های عمومی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسن طایی امروز در کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار با اشاره به ضرورت‌های ساماندهی فرهنگ کار در کشور، اظهار کرد: ضمن حفظ آرامش در داخل و خارج برای رسیدن به سیاست‌گذاری مدون نیازمند وجود یک دوره طولانی فرهنگ کار هستیم که در آن همه تعهد نیروی کار روی بالا بردن کیفیت کار باشد.

وی افزود: برای ساماندهی بازار کار باید در سه سطح کلان، میانی و خرد برنامه ریزی کنیم و روی آن کار دانشگاهی و تکنیکی انجام دهیم تا آماده سیاست‌گذاری شود.

مشاور بازار کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کشور ما برای یک برنامه ریزی بلندمدت در حوزه سیاست‌گذاری، نیازمند یک دوره طولانی صلح توام با آرامش است و این آرامش تنها با دوری از تنش در حوزه بین‌المللی محقق می‌شود.

طایی در عین حال با اشاره به تحقیق خود در زمینه‌ی تبعیض دستمزد با عنوان تبعیض دستمزدی، سقف شیشه‌ای، کف چسبندگی گفت: در این تحقیق به دنبال آن بودیم که تبعیض دستمزدی برای چه دهک‌هایی از جامعه است. اگر تبعیض در دهک‌های پایینی باشد به آن کف چسبنده و اگر در دهک‌های بالا باشد به آن سقف شیشه‌ای می‌گوییم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در هیچ کشوری میان مردان و  زنان در ازای کار برابر دستمزد یکسان پرداخت نمی‌شود و زنان شاغل 77 درصد از دستمزد مردان را دریافت می‌کنند. در نتیجه توجه به داده‌های جمع آوری شده مشخص می‌کند که زن‌های شاغل به لحاظ دستمزدی که دریافت می‌کنند 10 سال از همکاران مرد خود عقب‌تر هستند.

به گفته این استاد دانشگاه وقتی شکاف جنسیتی با بهره‌وری یکسان و دستمزدهای متفاوت بین زن و مرد وجود دارد یعنی با تبعیض جنسیتی مواجه هستیم.

طایی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص نابرابری در پرداخت دستمزد زن و مرد، اظهار کرد: این مطالعات نشان داده است که تبعیض در پرداخت دستمزد در بخش خصوصی بیشتر از بخش‌های عمومی است و افزایش سطح تحصیلات باعث افزایش پرداخت بیشتر به زنان می‌شود. همچنین در تحقیق انجام شده مشخص شد اشتغال در بخش خصوصی برای زن و مرد موجب پرداخت دستمزد کمتر به زنان می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید