شرایط بیمه بیکاری برای کارگران

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری اعلام کرد: بیمه بیکاری برای آن دسته از کارگران قبلاً شاغل که بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده و مشمول قانون کار، قانون کار کشاورزی و قانون تامین اجتماعی باشند برقرار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کریم یاوری - مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری در بیرجند اعلام کرد: سقف بیمه بیکاری برای کارگران مشمول به نسبت سابقه کار برای کارگران مجرد حداقل شش ماه و حداکثر 36 ماه و برای کارگران متاهل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه است.

وی افزود: مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه شده از نظر بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت محسوب می شود؛ کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به شغل یا مشاغلی گمارده شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری متعلقه کمتر باشد مابه التفاوت دریافتی بیمه شده از حساب بیمه بیکاری پرداخت می شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی در ادامه با بیان این که کارگران  بیمه شده مکلفند ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب به واحد های تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال بکار تخصصی یا کار مشابه اعلام کنند، تاکید کرد:  مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.


وی با اشاره به این که دریافت  مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی گردد، خاطرنشان کرد:  مقرری بیمه بیکاری از پرداخت مالیات معاف است و دریافت کمک هزینه حین کار آموزی مانع استفاده از مقرری بیمه بیکاری نخواهد بود.

یاوری با تاکید بر این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکلف است آموزشهای مورد نیاز بازار کار را به مقرری بگیران بیمه بیکاری ارائه دهد، افزود: همچنین این سازمان باید در باز آموزی در ارتقاء مهارت و تجدید مهارت مقرری بگیران بیمه بیکاری اقدام کند.

وی افزود: تمام هزینه های مربوط به آموزشهای فنی و حرفه‌ای و مهارتی و تجدید مهارت مقرری بگیران بیمه بیکاری، از حساب بیمه بیکاری پرداخت  می شود.
 

نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید گفت: مدیران و کارفرمایان بنگاههای اقتصادی که بخواهند طرح تغییر ساختار اقتصادی اعم از بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین آلات و نوسازی را به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت به انجام  برسانند، با تصویب شورای عالی کار مورد حمایت بیمه بیکاری قرار می گیرند.

وی افزود: برای صیانت و حمایت از نیروی کار و کارگران بنگاه‌های اقتصادی رصد، شناسایی، پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاههای اقتصادی و حمایت از آنها در دستور کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

یاوری گفت: دولت با تشکیل  کارگروههای استانی تسهیل و رفع موانع تولید، به ریاست و مسئولیت استانداران و حضور تمامی دستگاه‌ها و سازمانهای مرتبط و نیز کارگروه ملی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و تمامی وزارتخانه های مرتبط به بنگاههای اقتصادی اهتمام ویژه ای برای حل مشکلات بنگاهها مبذول تا ضمن حفظ تولید، مشاغل کارگران حفظ و از ریزش نیروی کار جلوگیری گردد.

وی تاکید کرد: مدت زمان رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاههای اقتصادی با جدیت کارگروههای استانی و کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کاهش یافته است و همچنین استانداردسازی تعاریف و مفاهیم بنگاههای اقتصادی مشکلدار انجام شده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با بیان این که برای صیانت از نیروی کار و کارگران شاغل در بنگاههای اقتصادی، حمایت از کارآفرینان، تولید کنندگان و سرمایه گذاران و کارفرمایان ضروری است و حل مشکلات آنها با اهتمام در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: هم اکنون حدود 200 هزار نفر از کارگران در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری بر اساس استحقاق بصورت  ماهانه  هستند.
یاوری در پایان تاکید کرد: طرح رونق تولید در سال 96 نیز برای 10 هزار واحد صنعتی و معدنی کوچک و متوسط و شش هزار طرح نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و برای بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد صورت خواهد پذیرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید