تولید نفت اوپک افزایش یافت

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک تحت تاثیر بهبود بیشتر عرضه از سوی دو عضو این سازمان که در توافق کاهش تولید مشارکت ندارند و پایبندی قوی همتایانشان به این توافق را تحت تاثیر قرار داده‌اند، در ماه ژوئن به میزان ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بالاترین سطح در سال ۲۰۱۷ رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پایبندی بالای عربستان سعودی و کویت به توافق کاهش تولید کمک کرد پایبندی اوپک در ژوئن به رکورد تاریخی ۹۲  درصد در مقایسه با ۹۵ درصد در ماه مه برسد اما تولید بالاتر از سوی نیجریه و لیبی که به دلیل وجود درگیری‌های داخلی و محدود شدن تولیدشان از حضور در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند، به این معناست که عرضه از سوی ۱۳ عضو اوپک که بخشی از این توافق هستند، به بالای هدف تولید تعیین شده‌ رسیده است.

بهبود تولید این کشورها به چالش متوجه تلاش اوپک برای حمایت از بازار در برابر اشباع مستمر عرضه اضافه می‌کند. همچنین اگر روند بهبود تولید این کشورها ادامه پیدا کند، ممکن است درخواست‌ها در داخل اوپک برای لغو معافیت این کشورها افزایش پیدا کند.

به گفته کارسن فریج، تحلیلگر کومرس بانک، افزایش تولید اوپک زمان متعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار را دچار تاخیر بیشتری خواهد کرد.

لوپک در راستای توافق با روسیه و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان، متعهد شده است به مدت شش ماه که از اول ژانویه امسال آغاز شده است، تولیدش را به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

قیمت‌های نفت پس از این توافق اندکی افزایش پیدا کرد اما سطح بالای ذخایر جهانی و افزایش تولید نفت آمریکا مانع رشد قیمت‌ها شده است. این تولیدکنندگان در ماه مه برای حمایت بیشتر از قیمت‌ها تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید را تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

بزرگترین افزایش تولید در ژوئن مربوط به نیجریه بود که تولیدش پیش از این به دلیل حملات مسلحانه به تاسیسات نفتی محدود شده بود. دومین افزایش بزرگ مربوط به لیبی بود. انتظار می‌رود تولید نیجریه در هفته‌های آینده افزایش بیشتری پیدا کند. صادرات برنامه‌ریزی شده در اوت قرار است به حداقل دو میلیون بشکه در روز برسد که بالاترین میزان در ۱۷ ماه گذشته خواهد بود.

تولید نفت لیبی با وجود نوسان، بالاتر بوده و اکنون از یک میلیون بشکه در روز که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است، فراتر رفته اما تولید این کشور همچنان کمتر از ۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ مانده است.

طبق نظرسنجی رویترز، عربستان سعودی ۴۰ هزار بشکه در روز بیشتر نفت تولید کرد. با این همه پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید بالای ۱۰۰ درصد مانده است.

با وجود افزایش تولید در ژوئن، این کشور که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، تولیدش را ۵۶۴ هزار بشکه در روز کاهش داده که بسیار بالاتر از هدف ۴۸۶ هزار بشکه در روز تعیین شده بوده است.

به جز افزایش صادرات آنگولا، تغییر قابل توجه دیگری در اوپک مشاهده نشد.

اوپک سال گذشته هدف تولید ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز را اعلام کرد که بر مبنای آمار پایین برای لیبی و نیجریه بود. این هدف شامل اندونزی بود که از آن زمان اوپک را ترک کرده است و شامل گینه استوایی که جدیدترین کشور عضو اوپک به شمار می‌رود، نبود.

افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه به معنای آن است که تولید اوپک در ژوئن به ۳۲.۵۷ میلیون بشکه در روز یا حدود ۸۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از هدف عرضه این سازمان رسید.

گینه استوایی که اواخر ماه مه به اوپک پیوست، اکنون به نظرسنجی رویترز اضافه شده است. تولید نفت این کشور ۱۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که مجموع تولید اوپک در ژوئن را به ۳۲.۷۲ میلیون بشکه در روز می‌رساند. نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی بوده که از سوی منابع خارجی فراهم شده و همچنین اطلاعاتی بوده که توسط منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تامین شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید