افت ۳۰۶ واحدی دماسنج بازار سرمایه

در معاملات کم‌حجم بورس تهران امروز اکثریت گروه‌ها از جمله خودرویی ها، فلزات اساسی و قندی‌ها روند کاهشی در قیمت سهام‌شان را تجربه کردند. شاخص کل بازده نقدی و قیمتی نیز امروز با افت چشمگیر ۳۰۶ واحدی مواجه شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امروز دوشنبه از ابتدای باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی روند نزولی را در پیش گرفت و در نهایت نسبت به روز گذشته ۳۰۶ واحد افت کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۵۶۴ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن ۵۹ واحد کاهش در تراز ۱۷ هزار و ۱۱۰ واحدی ایستاد.

شاخص آزاد شناور نیز پس از ۳۱۰ واحد افت به رقم ۸۶ هزار و ۵۸۴ واحدی رسید و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۲۳ و ۶۱۵ واحد کاهش یافته است. در معاملات امروز نماد پالایش نفت بندرعباس با ۷۷ واحد تاثیر منفی روی شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار داشت. در این نماد صد در صد عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی و بیش از ۶۸ درصد از خریدها توسط حقوقی‌ها صورت گرفت به طوری که از ۶ میلیون و ۴۱۲ سهمی که حقیقی‌ها در مجموع عرضه کردند ۴ میلیون و ۳۴۴ سهم را حقوقی‌ها جمع‌آوری کردند.

دیگر نماد تاثیرگذار در شاخص صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود که در این نماد نیز حقیقی‌ها کفه عرضه را سنگین کردند و حقوقی‌ها بیش از ۷۱ درصد از کل عرضه را جمع‌آوری کردند. در نماد پالایش نفت تهران نیز صد در صد عرضه‌ها توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت اما این بار در طرف تقاضا این حقیقی‌ها بودند که بیش از ۷۸ درصد از سهام‌ها را جمع‌آوری کردند.

در نماد پالایش نفت اصفهان هم تمامی عرضه‌ها توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت و بیش از نیمی از کل آن سهم‌ها را حقوقی‌ها خریداری کردند. نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۹ واحد تاثیر منفی روی شاخص داشتند.

گروه فرآورده‌های نفتی امروز نیز روند نزولی در کاهش قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله را شاهد بود به طوری که پالایش نفت بندرعباس که جزو نمادهای شاخص ‌ساز امروز بود بیش از ۴ درصد افت در قیمت پایانی را تجربه کرد همچنین پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت لاوان شرایط کاهشی در قیمت سهامشان را تجربه کردند.

در گروه محصولات شیمیایی به جز اندک نمادهایی که رشد کوچکی داشتند، مابقی نمادها با روند نزولی در قیمت سهم‌شان مواجه شدند. علاوه بر این در گروه خودرو نیز امروز کاهش محدودی در قیمت سهم‌ها را شاهد بودیم به طوری که پارس‌خودرو، گروه بهمن، قطعات اتومبیل ایران، چرخشگر و مهرکام پارس بیش از دو درصد افت قیمت را نشان دادند. در عین حال تعداد زیادی از نمادهای قندی نیز امروز روند کاهشی در قیمت پایانی را همگام با جذب کلی بازار در پیش گرفته‌اند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۵۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۰ هزار و ۸۸۰ نوبت داد و ستد بود.

علاوه بر اینها آیفکس نیز ۷.۱ واحد افت کرد و به رقم ۸۹۷.۲ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران مبلغ ۸۰ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات تقریبا به ۲۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید