انبوه سفارش‌های فروش در بورس تهران

در معاملات دومین روز این هفته بورس تهران با بازگشایی نماد مپنا پس از هشت ماه جو کلی بازار منفی شد به‌طوری که بسیاری از سهامداران موقعیت فروش گرفتند. حجم معاملات نیز به‌طور کم سابقه‌ای رقم چهار میلیارد را رد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امروز یکشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۶۸ واحد افت پیدا کرد و به رقم ۷۶ هزار و ۷۶۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن ۷۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۵ هزار و ۶۰۸ واحدی رسید.

شاخص آزاد شناور نیز پس از ۳۸۸ واحد کاهش به رقم ۸۴ هزار و ۹۹ واحدی رسید و شاخص بازار اول با افت ۴۹۲ واحد رقم ۵۴ هزار و ۲۸۸ واحدی را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم ۵۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۵۰۷ واحدی رسید.

در معاملات امروز نماد گروه مپنا که پس از هشت ماه بازگشایی شد، بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشت. به‌طوری که در مجموع شاخص را ۲۸۴ واحد پایین کشید. پس از این نماد سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فناوران بیشترین نقش را در کاهش شاخص داشتند.

در هشت ماه گذشته نماد معاملاتی گروه مپنا متوقف بود و سهامداران آن نمی‌توانستند خرید و فروشی را در این نماد انجام دهند و این موضوع نقدشوندگی این سهم را زیرسوال برده بود، اما امروز با بازگشایی آن پس از ماه ها بیش از ۷۰ درصد از سهامداران حقوقی اقدام به فروش سهم خود در این نماد کرده‌اند و نزدیک به ۳۰ درصد از سهامداران حقیقی نیز جزو فروشندگان این سهم بودند.

در مجموع نماد گروه مپنا امروز کاهش حدود ۱۴ درصدی را در قیمت پایانی را تجربه کرد و باعث شد روند کلی بازار نیز تحت تاثیر این نماد قرار گرفته و بازار روند کاهشی اش را ادامه دهد.

در طرف مقابل نماد پالایشگاه نفت تهران با ۱۳۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص سعی کرد دماسنج بازار سرمایه را تا حدودی بالا بکشد. در این نماد که امروز بدون نوسانات قیمت بازگشایی شد، شاهد حدود ۱۷ درصد رشد در قیمت پایانی بودیم، اما در عین حال یک میلیون و ۸۴ هزار سهامدار حقیقی اقدام به فروش سهام خود در این نماد کردند و حقوقی‌ها یک میلیون از کل عرضه‌ها را خریداری کردند و همچنین این سهم شاهد صف فروش در معاملات فروش بود.

در گروه سیمانی‌ها امروز شرایط کاهشی بود به طوری که اکثریت نمادها افت در قیمت پایانی و آخرین قیمت معامله را تجربه کردند. هر چند که نمادهایی همچون سیمان داراب، سیمان هگمتان و سیمان بهبهان مقداری رشد در قیمت پایانی را تجربه کرد.

در گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیت با سیمانی‌ها چندان متفاوت نبود و اکثریت قریب به اتفاق نمادهای این گروه نیز روند کاهشی را تجربه کرد. گروه کانه‌های فلزی نیز با افت دسته جمعی نمادهایش مواجه شد هرچند که دو نماد اندکی روند صعودی به خود گرفتند.

اما فلزی‌ها هم جهت با شرایط کلی بازار افت کرده‌اند و در بین اکثریت قریب به اتفاق نمادهای گروه فلزات اساسی تنها نمادهای لوله و ماشین‌سازی ایران، مس شهید باهنر، صنعت روی زنگان و فولاد امیرکبیر کاشان شاهد مقداری رشد بودند.

همچنین گروه خودرو نیز امروز از جو کلی بازار بی‌نصیب نماند و به جز معدود نمادهایی در این گروه مابقی شاهد افت در قیمت پایانی و آخرین قیمت معامله بودند. در این گروه ۱۰۴ میلیون و ۵۸۴ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان در هشت هزار و ۸۶۴ نوبت، معامله شدند.

امروز حتی گروه قند و شکر نیز نتوانستند در برابر شرایط قرمز بازار استقامت نشان دهند و اکثریت نمادها در این گروه نیز شاهد شرایط ریزشی بودند. در این گروه یک میلیون و ۳۸ هزار سهم به ارزش ۳۴۶ میلیون تومان در ۲۸۱ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۱۱ میلیارد و ۸۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن چهار میلیارد و ۲۳۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۸ هزار و ۶۷۸ نوبت مورد دادوستد بود.

آیفکس نیز امروز یک واحد کاهش یافت و به رقم ۸۷۰.۳ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۱۰ میلیارد و ۷۸ میلیون تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۸۰ میلیون و ۹۶۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۹ هزار و ۳۵۳ نوبت دادوستد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید