تعیین بهای سبد معیشت مهمترین دستاورد کارگری سال

عضو هیات مدیره کانون‌ عالی شوراهای اسلامی کار کشور می گوید اینکه بعد از 37 سال سبد معیشت خانوارهای کارگری به صورت واقعی محاسبه شده است را باید مهمترین دستاورد صنفی کارگری سال قلمداد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «علی اصلانی» عضو هیات مدیره کانون‌ عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: اینکه بعد از 37 سال  سبد معیشت خانوارهای کارگری به صورت واقعی محاسبه شده است را باید مهمترین دستاورد صنفی کارگری سال قلمداد کرد.

کمیته تخصصی مزد سال 96 دو شب پیش (دوشنبه نهم اسفند ماه) قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری را 2 میلیون و 489 هزار تومان برای یک خانواده 3 و نیم نفر اعلام کرد.

اصلانی افزود: محاسبه قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری از این حیث داری اهمیت است که نمایندگان گروه کارفرمایی و دولت هم آن را پذیرفته‌اند و این فهم مشترک به واقعی شدن دستمزد کمک می‌کند. 

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز، در ادامه با تاکید بر اینکه ترمیم شکاف مزدی اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: هر چند با در نظر گرفتن تورم سال‌های گذشته دستمزد 2 میلیون تومانی به زحمت کفاف زندگی معمولی را می‌دهد اما دستاورد اخیر کارگروه مزد 96، امید کارگران را به جبران شکاف مزدی افزایش داده است که البته این توفع به جایی است.

اصلانی با اشاره به شکاف 70 درصدی بین درآمد و هزینه‌های زندگی، تصریح کرد:  اگر دولت‌ها در سالهای پس از جنگ از افزایش واقعی دستمزد بر اساس هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری  حمایت می‌کردند امروز شاهد این شکاف محرومیت زا نبودیم.

عضو هیات مدیره کانون‌ عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با بیان اینکه وظیفه دولت‌ها تنها حمایت از فرادستان و نخبگان جامعه نیست، گفت: فقر و محرومیت کارگران و طبقات فرودست  ناشی از بی تدبیری‌ها و سیاست اقتصادی ضد تولید است.

وی افزود: از این رو از دولت به صراحت می‌خواهیم که از قیمت سبد معیشت اعلام شده توسط کارگروه تخصصی مزد 96 قاطعانه حمایت کند. ضمن اینکه حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار از سبد معیشت اعلام شده ضروری است.

اصلانی با بیان اینکه دولت می‌تواند بخشی از درآمدهای خود از محل مالیات‌های تکلیفی کارفرمایان و مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات مصرفی  را صرف تقویت و حمایت از  سبد معیشت کند، گفت: تحقق این امر موجب می‌شود که کارفرمایان از دستمزد تعیین شده بر اساس قیمت سبد معیشت حمایت کنند.  

 

دیدگاه تان را بنویسید