تاثیر کاهشی سهام خودرویی‌ها و پالایشی‌ها در معاملات امروز بورس

در سومین روز از معاملات این هفته بورس اوراق بهادار تهران، اکثر نمادها شاهد روند کاهشی قیمت بودند، اما در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرایط تا حدودی متفاوت بود و نمادها در این گروه توانستند شرایط نسبتاً بهتری را تجربه کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  امروز دوشنبه دماسنج بازار سرمایه ۲۲۳ واحد افت کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۶۰۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۶۲ واحد افت به رقم ۱۵ هزار و ۲۶۳ واحدی رسید.

شاخص آزاد شناور نیز پس از ۳۰۲ واحد افت، به رقم ۸۶ هزار و ۱۸۷ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول پس از ۱۳۱ واحد کاهش، رقم ۵۵ هزار و ۸۸۲ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار دوم ۶۲۹ واحد کاهش یافت و در تراز ۱۶۶ هزار و ۸۲۰ واحدی قرار گرفت.

در معاملات امروز نماد ایران‌خودرو با ۳۷ واحد تاثیر کاهشی در شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه بازی کرد. پس از این نماد، پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس‌خودرو و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر منفی را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه گذاشت، اما در طرف مقابل نمادهای معدنی و صنعتی چادرملو، توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند و سعی کردند نگذارند دماسنج بازار سرمایه بیش از این روند کاهشی را ادامه دهد.

ارزش معاملات امروز به رقم ۱۹۶ میلیارد و ۶۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۵۷ میلیون و ۱۷۴ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۴۶ هزار نوبت داد و ستد می‌شود.

امروز تمامی نمادها در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد روند کاهشی در قیمت پایانی بودند. خودرویی‌هایی که امروز شرایط نامطلوبی را تجربه کردند، در مجموع ۱۳۱ میلیارد و ۵۳۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد تومان را مورد داد و ستد قرار دادند.

اما در میان بازار نسبتاً قرمز امروز، گروه استخراج کانه‌های فلزی توانست شرایط مثبتی را رقم بزند به طوری که اکثر نمادها در این گروه روند افزایشی قیمت را تجربه کردند. در نماد چادرملو که بیش از ۲۴ واحد توانست در شاخص کل تاثیر مثبت بر جای بگذارد، بیش از ۸۰ درصد از عرضه‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص یافت و ۱۹.۵ درصد از فروش‌ها به حقوقی‌ها رسید. در این میان حقیقی‌ها، یک میلیون و ۶۳۷ هزار سهم را خریداری کردند و حقوقی‌ها ۵ میلیون و ۱۵۴ هزار سهم معادل بیش از ۷۵ درصد عرضه‌ را خریدند.

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، بابت برگزاری مجمع عمومی عادی، سامان‌گستر اصفهان، گلوکوزان، سرمایه‌گذاری نیرو، بابت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و شرکت صنایع کاغذسازی کاوه بابت برگزاری جلسه هیات‌مدیره به علت تصمیم‌گیری درباره اقساط سرمایه متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند.

از جمله معاملات درون‌گروهی امروز، می‌توان به داد و ستدهایی در نماد پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری ملی ایران اشاره کرد. به طوری که در نماد پتروشیمی جم، ۹۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۱ میلیارد تومان تنها در یک معامله‌ای درون‌گروهی، کد به کد شد. همچنین در نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران، بیش از ۶۶ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان، در یک نوبت معامله به کدهای درون‌گروهی واریز شد.

آیفکس امروز ۸ واحد افت کرد و به رقم ۸۲۶.۹ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران، به رقم ۱۵۱ میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان بالغ شد ک این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۲۵ میلیون و ۵۸۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۱ هزار و ۶۷۰ نوبت معامله بود.

منبع: ایسنا

 

دیدگاه تان را بنویسید