الگوی جدید مشاغل خانگی طراحی شد

معاون وزیر تعاون با اشاره به اینکه در بحث مشاغل خانگی قبلا اینگونه بود که وام می‌دادیم و دادن مجوز به منزله ایجاد شغل محسوب می‌شد، گفت: الگوی جدید مشاغل خانگی طراحی شده و در راستای اجرایی کردن آن هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عیسی منصوری در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از بحث‌ها این بود که قواعد قانونی و سیاستی کشور بر اساس توسعه صنعت و کسب و کار تصمیم‌گیری شود، خاطرنشان کرد: می‌کوشیم کسب و کار را از دانشگاه‌ها آغاز کنیم تا مشکلی در زمینه اشتغال نداشته باشیم و بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال ظرفیت‌هایی وجود دارد که جای خالی آن حس می‌شود و باید از آن استفاده شود و می‌کوشیم ظرفیت‌ها را شناسایی، مشکلات را حل و این ظرفیت‌ها را پر کنیم، تصریح کرد: در همین راستا دینامیک اشتغال استان‌ها را تحت عنوان طرح «تکاپو» شناسایی کرده‌ایم.

این مسئول تاکید کرد: در اجرای طرح «تکاپو» مزیت استان‌ها و استعدادهای آنها شناسایی خواهد شد و در این راستا انسجام بخشیدن به برنامه‌های استانی نیز در سطح ملی آغاز و سپس در سطح استانی انجام خواهد شد.

همچنین معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اظهار کرد: اشتغال لزوما با وام ایجاد نمی‌شود چه بسا این امر دخالت در امر اقتصاد کشور بوده و تامین مالی تنها یکی از بخش‌های مورد نیاز حوزه اشتغال است.

منصوری گفت: در بررسی مبحث اشتغال نباید تنها به اعداد و ارقام رسمی توجه کنیم، بلکه مسئولان استانی باید علاوه بر کمیت اقتصاد منطقه و اشتغال به کیفیت هم توجه ویژه داشته باشند و تنها داشتن نرخ بیکاری کفایت نمی‌کند بلکه باید همه شاخص‌ها بررسی شود.

وی با بیان اینکه اگر مبحث اقتصاد مقاومتی به درستی استفاده شود، نقطه عطفی برای کشور خواهد بود، افزود: آنچه در حال حاضر در کشور اتفاق می‌افتد این است که نرخ مشارکت به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و در مدت سه سال گذشته سالانه یک میلیون نفر به جمعیت فعال کشور افزود شده است.

این مسئول اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر در بحث اشتغال این است که سهم زنان در جمعیت وارد شونده به بازار بالا رفته است و نکته دیگر اینکه اشتغال کاملا به سمت اشتغال غیررسمی سوق پیدا می‌کند و سهم اشتغال غیررسمی در حال حاضر به ۴۸ درصد رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی خاطرنشان کرد: اشتغالی که ایجاد شده، حاصل رشد اقتصادی نبوده و مایه مباهات است که بگوییم به یک دفعه ۷۰۰ هزار ظرفیت اشتغال در کشور ایجاد شده است اما باید توجه داشته باشیم که همزمان بخش عمده‌ای از جامعه رضایت از اشتغال خود ندارند.

وی تصریح کرد: در سیاست‌های خود باید به این امر دقت داشته باشیم که در لایه اول، سیاست‌های کلان اشتغال، پولی و مالی کشور و نیز سیاست‌های معطوف به تجارت خارجی را معطوف به اشتغال بدانیم و در لایه دوم، سیاست‌های میانی ما قرار دارد و در این راستا گفتنی است که جهت‌گیری آموزش کشور حتی در بخش مهارتی مطابق با نیاز کشور نیست. نوع دیگر سیاست‌های میانی، حضور در بازار جهانی است که در حال ایجاد نهادی برای این امر هستیم.

منصوری تاکید کرد: در سطح استان‌ها باید بکوشیم تا دینامیک اشتغال را در استان‌ها تسهیل کنیم و به عبارتی پویایی در امر اشتغال ایجاد کنیم و در این راستا گام اول، تشخیص بهره‌وری استان است که اگر بهره‌وری تحقق پیدا کند قطعا وضعیت سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز مشخص شده و بهبود پیدا می‌کند، لذا باید بکوشیم جهت‌گیری اقتصادی منطقه را کشف کرده و در راستای آن پیش برویم.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی مسئول اشتغال کشور است اما در عین حال دخالتی در مسئولیت دیگر دستگاه‌ها نداشته و می‌کوشد با همکاری نزدیک با دستگاه‌ها موانع را رفع و در کشور ایجاد اشتغال کند.

وی ادامه داد: به دلیل ظرفیت بالای اشتغال و ارزش افزوده بخش پوشاک در کشور گام اول را در جهت برنامه‌ریزی و ایجاد اشتغال در این حوزه برداشته‌ایم و طی دو ماه گذشته ۲۰ قرارداد با کشورهای خارجی مبنی بر آموزش و تولید در کشور بسته شده است. همچنین در حوزه IT وICT نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

این مسئول اظهار کرد: در استان زنجان نیاز به مطالعه‌ای از حوزه اشتغال مورد نیاز این استان داریم و تحقیق جامع در این حوزه می‌تواند برنامه عمل مشترکی در این حوزه در اختیار قرار دهد تا بتوانیم سهم هر دستگاه را مشخص و اقدامات و فعالیت‌های مناسب و مطلوبی داشته باشیم.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید