جیرجیر تاب ها، حس نوستالژیک و ناخوشایندی است که یادآور زمین خوردن کودکان در مکان های فاقد تجهیزات استانداردی است که آن روزها به سختی می توان نام آن را شهربازی گذاشت.
البته هرچند این روزها پارک و شهربازی معنای گسترده تری یافته و این مکان ها نسبت به گذشته مجهزتر شده است، اما هنوز هم می توان صدای جیرجیر زنگ زده برخی تاب ها را در اندک پارک های سطح شهر شنید.
صدای دلهره آوری که نگرانی زمین خوردن کودکان را در دل مادرانی که در دهه های گذشته این طعم تلخ را تجربه کرده اند، مدام زنده نگه می دارد.
زمین خوردن، افتادن روی زمین های شنی، سقوط از تجهیزات شهربازی و صدمه دیدن با وسایل بازی فلزی همه و همه ز جمله مواردی است که لحظه های شاد بازی درپارک ها را با اضطراب های گاه و بیگاه والدین آمیخته است.
به گزارش ایرنا، استانداردسازی شهربازی ها از سال 1387 در کشور اجباری شد که بر همین اساس، بهره برداری و بکارگیری از وسایل بازی فاقد استاندارد غیر قانونی شد.
وسایل بازی در شهربازی، سازه های بادی، پارک ها و سرسره های آبی و زمین های بازی مشمول استاندارد اجباری است و بهره برداران ملزم به رعایت مسائل ایمنی و قانونی در این مکان ها هستند.
اما بگفته مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی چهارمحال و بختیاری، تجهیزات بخش عمده ای از پارک های این استان همچنان مورد تائید استاندارد نیست.
عبدالله نظری پیرامون این موضوع در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می افزاید: با وجود پیگیری ها و اخطارهای متعدد به ارگان ها از زمان اجباری شدن استاندارد تجهیزات تفریحی، شهرداران استان اقدام به دریافت تائیدیه استاندارد وسایل تفریحی نکرده اند.
وی بیان می کند: البته زمین های بازی که توسط بخش خصوصی مدیریت می شود پیشرفت های خوبی در زمینه استانداردسازی تجهیزات انجام داده و تعداد قابل توجهی از این زمین ها موفق به اخذ گواهی استاندارد شده است.
نظری ادامه می دهد: بازرسی های این اداره کل بصورت دوره ای از زمان ساخت پارک و شهربازی، نصب تجهیزات و پیش از بهره برداری وسایل بازی صورت می گیرد.
نظری اظهار داشت: در این زمینه سال گذشته حدود 500 مورد از تجهیزات پارک های سطح استان بازرسی و تعدادی از این تجهیزات پلمپ و یا از چرخه ارائه خدمات خارج شد.
وی همچنین بیان داشت: نتایج این بازرسی ها و اقدامات صورت گرفته به ارگان های ذیربط نظیر شهرداری ها و معاونت عمرانی استانداری برای پیگیری و اقدامات لازم اعلام شده است.
اما این اظهارات مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان در جای خود درست و کاملا قانونی است و صرفا وی در حد و اختیاراتی که قانون برای وی تعیین کرده عمل نموده است، اما استاندارد بعنوان مرجع تایید و غیرتایید وسایل نیازمند استاندارد اجباری، مسئول جلوگیری از کار گذاشتن وسایل بازی غیراستاندارد است که نشان از کوتاهی در گذشته است.
همچنین با تایید استاندارد، وسایل بازی، آسانسور و تولیدات واحدهای تولیدی و صنعتی اجازه فعالیت دارند و از سویی همان قانون به اشکال مختلف دست استاندارد را برای جلوگیری و برخورد هنگام مواجهه با این معضل و یا اخذ تاییدیه بازگذاشته که در جای خود قابل رسیدگی است.
همچنین وجود شرکت ها و افراد فرصت طلب را نیز نباید نادیده گرفت و با اقدام سودجویانه خود باعث بی نظمی و ناامنی در جامعه می شوند که در این راستا می طلبد تا دست اندرکاران با آنان برخورد جدی داشته باشند.
درحالی که اداره کل استاندارد از استاندارد نبودن تجهیزات بازی در پارک های استان گلایه مند است، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد از نوسازی 70 درصد تجهیزات پارک های مرکز استان در 2 سال اخیر خبر می دهد.
مجید جلالی، جمع آوری وسایل فلزی و غیراستاندارد از 13 پارک شهر و محوطه سازی جدید زمین بازی کودکان، خرید مجموعه پلی اتیلن استاندارد از شرکت های تولید کننده و مورد تائید سازمان ملی استاندارد (طبق لیست منتشر شده) همچنین کف سازی زمین ها با استفاده از پنج هزار و 500 مترمربع کفپوش گرانولی استاندارد را از اقدامات این سازمان در زمینه نوسازی و تجهیز پارک ها دانست.
وی می افزاید: ساخت 12 زمین جدید برای بازی کودکان در پارک ها و نواحی کمتر توسعه یافته ای نظیر مهدیه، اشکفتک و چال شتر و تجهیز این زمین ها با استفاده از وسایل پلی اتیلن استاندارد و کف پوش گرانولی استاندارد از دیگر اقدامات این سازمان در ایمن سازی پارک های موجود بوده است.
جلالی ادامه می دهد: در سال جاری نیز درگام نخست برای حذف تدریجی وسایل فلزی از پارک ها، این سازمان درصدد است نشیمنگاه های پلی اتیلن استاندارد را جایگزین نشیمنگاه های فلزی تاب های موجود در پارک ها کند.
جلالی همچنین مدعی است که این سازمان بر انجام نظارت های لازم در زمان نصب تجهیزات خریداری شده با بهره گیری از استانداردهای مصوب موجود در زمینه وسایل بازی کودکان که مبنای کار شرکت های بازرسی است تاکید فراوان دارد.
وی با بیان اینکه تلاش شده است استانداردهای لازم برای نصب این تجهیزات رعایت شود، تصریح می کند: دلیل غیراستاندارد خواندن تجهیزات پارک ها عدم بازدید توسط شرکت های طرف قرارداد اداره کل استاندارد استان است.
جلالی ادامه می دهد: این اقدام علاوه بر طولانی کردن روند کاغذ بازی های اداری، براساس برآوردهای انجام شده برای پارک های شهرکرد بیش از 600 میلیون ریال هزینه در پی دارد.
وی با ابراز نگرانی از این موضوع می افزاید: بازدید شرکت های طرف قرارداد، هرساله انجام و هزینه های آن نیز به شهرداری ها تحمیل می شود.
جلالی ادامه می دهد: این درحالی است که شهرداری شهرکرد سال گذشته بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجیهزات بازی و کفپوش در پارک ها هزینه کرده که حدود 6 میلیارد ریال آن را هنوز پرداخت نکرده است.
وی بیان می کند: از آنجا که تجهیزات خریداری شده از جنس پلی اتیلن است به نظر می رسد تا 2 سال نیازی به بازدید استاندارد نخواهد داشت، ضمن اینکه بازرسی از وضعیت پارک ها، تجهیزات و تاسیسات فرهنگی شهرداری بصورت دوره ای توسط این نهاد انجام می شود.
وی همچنین پیشنهاد می کند: اداره کل استاندارد به جای معرفی شرکت های طرف قرارداد، نیروی کارشناس برای بازرسی و بازدید تجیهزات پارک ها منظور کند تا روند دریافت مجوز بنحو مطلوبی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، کارشناس تاسیسات و مسئول واحد طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد نیز معتقد است، طی سال های گذشته اقدامات مطلوبی در زمینه نوسازی و تجهیز پارک ها به وسایل بازی پلی اتیلن و کفپوش های استاندارد انجام گرفته است.
حمیدرضا مهدیان در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه بخش عمده ای از تاسیسات فلزی غیراستاندارد از پارک ها خارج شده است، تصریح می کند: ایمن سازی پارک ها از اولویت های نخست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری با حساسیت درحال پیگیری است، اما این اقدامات هزینه های هنگفتی ر ا تحمیل می کند که خارج از توان شهرداری است.
وی می افزاید: نوسازی پارک ها با کمبود اعتبارات موجود حجم کار بالایی دارد و زمانبر نیز هست.
جلالی بیان می دارد: ناگفته نماند جایگزینی وسایل ایمن با تاسیسات فلزی قبلی بخصوص برای پارک های مهم شهر نظیر پارک لاله در دستور کار است اما به دلیل استقبال بالای خانواده ها بخصوص مسافران از وسایل بازی این پارک، شرایط جابه جایی تجهیزات این مکان هنوز فراهم نشده است.
به گزارش ایرنا، هم اینک حدود 26 پارک و 2 شهربازی در پارک ملت و مجموعه سرپوشیده ستاره شهر(سیتی سنتر) شهرکرد با مالکیت بخش خصوصی وجود دارد که این مکان ها در سال جاری به دلیل نداشتن مجوز استاندارد پلمپ شده است.
به گفته کارشناسان شهرداری شهرکرد، شهربازی پارک ملت با مالکیت خصوصی و تحت نظارت این شهرداری، اقدامات لازم برای استانداردسازی وسایل بازی را انجام داده و بزودی مجوزهای لازم را از اداره کل استاندارد دریافت و با نظارت این اداره کل اقدام به بازگشایی شهربازی می کند.
اما موضوع مهم دیگر تعطیلی چند ماهه مجموعه بازی ستاره شهر است که با وجود استقبال بالا در تمامی فصل ها به دلیل نداشتن پل خروج اضطراری توسط اداره کل استاندارد پلمپ شده است.
این درحالی است که شهرداری می باید در زمان احداث این مجموعه از صدور پایان کار پیش از ساخت پل های اضطراری خودداری می کرد و یا اداره کل استاندارد اجازه بهره برداری به این مکان بازی نمی داد.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که با توجه به تعدد پارک های موجود در سطح شهر و حجم فعالیت صورت گرفته برای استانداردسازی زمین های بازی در سال گذشته در حال حاضرسازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قادر نیست در کوتاه ترین زمان ممکن به پرداخت هزینه های بازرسی و خرید و جایگزینی وسایل نو و استاندارد به جای تجهیزات مستعمل و فلزی اقدام کند.
همچنین کمبود بودجه و افزایش اعتبارات به عنوان مطالبه مشترک دیگر شهرداری های استان نیز مطرح است؛ ضرورتی که به دلیل حساسیت موضوع ایمنی کودکان در بازی باید در تصمیم گیری مدیران ارشد استان لحاظ شود.
گزارش از:شکوفه سلیمانی
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.