علی الهیار ترکمن عصر سه شنبه در جمع مدیران و معاونان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: مطالبه اصلی آموزش و پرورش از مجلس تصویب قانون اداری خاص است.
وی گفت: آموزش و پرورش با 760 منطقه آموزشی، یک میلیون فرهنگی و 105 هزار واحد آموزشی و حدود 13.5 میلیون دانش آموز، شرایط خاصی دارد که نیازمند یک قانون خاص است، اما هم اکنون این ترکیب و چینش در کشور با قوانین عام اداره می شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از یک قانون اداری، مالی خاص تبعیت می کند که ظرفیت های لازم را برای مدیریت خوب ندارد، اما با تصویب قانون خاص می توان از این ظرفیت ها بخوبی استفاده کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات کنونی افزود: این کاستی ها به این دلیل است که در دهه های گذشته یک چهارچوب مشخص کاری و الگوی مشخص توسعه ای برای نظام آموزش و پرورش تهیه و تدوین نشده و اگر امروز این چهارچوب تهیه و تدوین نشود، مشکلات آینده چند برابر خواهد شد.
وی به نادرست بودن برنامه ریزی ها در دهه 60 به بعد در نظام آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد: تعریف الگوی توسعه بر مبنای سیاست ها و اهداف اسناد بالادستی توسعه و سند تحول بنیادین از راههای برون رفت از معضلات و مشکلات آموزش و پرورش است.
به گفته وی، از 29 اسفندسال گذشته تا 15 تیرماه امسال 5 هزار میلیارد تومان وارد آموزش و پرورش شده اما از این اعتبار برای حوزه های تربیتی و آموزشی مدارس هزینه نشده است.
الهیار اظهار داشت: بالای 1300 میلیارد تومان این میزان مطالبات سالهای گذشته و 3 هزار و 700 میلیارد تومان نیز پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته است که اگر برنامه ریزی ها به درستی انجام شده بود، این میزان اعتبار تخصیصی در حوزه های مختلف نظام آموزشی هزینه می شد.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست با اشاره به کمبود بیش از یکهزار و 100 فرهنگی در استان افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از 190 هزار دانش آموز در مناطق مختلف استان مشغول تحصیل بودند که 66 درصد آنان در مناطق شهری و 34 درصد در مناطق روستایی هستند.
بهروز امیدی افزود: شیب تند بازنشستگی معلمان، افزایش کلاس های درس ناشی از استقرار پایه 12، افزایش تعداد دانش آموزان، پراکندگی مناطق روستایی و عشایری از مهمترین چالش ها و موانع آموزش و پرورش استان است.
وی گفت: هم اکنون از مجموع 2هزار و 800 فضای آموزشی 30 درصد نیاز به تخریب و 31 درصد نیاز به مقاوم سازی دارد و 100 فضای آموزشی جدید نیز با توجه به استقرار نظام آموزشی جدید در استان نیاز است.
امیدی همچنین از بدهی 30 میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان به واحدهای خدماتی از جمله برق، گاز و آب خبر داد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه مشکلات سختی کار، کمبود فضای آموزشی، تخریبی و فرسوده بودن مدارس، مشترک بودن سرویس هی بهداشتی مدارس ابتدایی در مناطق محروم و نداشتن ساختمان اداری آموزش و پرورش عشایر از مشکلات مطرح مناطق 17 گانه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بود.
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.