ناصر حیدری پوری روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، انتشار اخباری مبنی بر انجام اقداماتی برای انتقال آب کارون از اهواز به بصره عراق اظهار کرد: این طرح در روزهای اخیر توسط وزارت نیرو رد و تکذیب شده است.
وی در زمینه موضع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برابر طرح های انتقال آب بین حوضه ای تصریح کرد: این سازمان به دلیل اثرات مخربی که این طرح ها بر اکوسیستم، پوشش گیاهی و خاک حوضه آبخیز ایجاد می کند با اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای مخالف است.
به گزارش ایرنا، بحث انتقال آب از ایران به عراق زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که شبکه ملی 'بلادی' عراق با پخش خبری در این زمینه مدعی شد که مقامات عالی رتبه این 2 کشور در رابطه با این رخداد به تفاهم رسیده اند و مقدمات اجرایی طرح انتقال آب آغاز شده است.
بحث‌ها در مورد انتقال آب کارون به استان بصره عراق درحالی بالا گرفته است که استان خوزستان و نیز حوضه آبریز کارون در شرایط کنونی از نظر میزان و کیفیت منابع آب، در شرایط بسیار بدی قرار دارد و علاوه بر خشکسالی و کمبود آب با مشکلاتی نظیر شوری آب نیز مواجه است.
مخالفت سازمان جنگل ها با این گونه پروژه ها درحالی است که چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان سرچشمه سه رودخانه مهم زاینده رود، کارون و دز در طول دهه های گذشته همواره مورد هجمه استان مجاور برای انتقال آب بین حوضه ای در قالب تونل بهشت آباد و گلاب 2 بوده است.
طرح هایی که به اعتقاد کارشناسان، فاقد ارزیابی های زیست محیطی بوده و همین امر منجر به ایجاد مناقشاتی بین استان اصفهان با خوزستان و چهارمحال و بختیاری شده است.
طی یک دهه خشکسالی بسیاری از دشت ها، چشمه های آب و قنوات استان چهارمحال و بختیاری بعنوان منبع تغذیه آب استانهای اصفهان و خوزستان خشک شده و بسیاری از مناطق روستایی این استان نیز با تانکر آبرسانی می شود.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.