به گزارش ایرنا، سالانه حدود 6 میلیون گل شاخه بریده در این استان با کیفیت مطلوب و بازارپسند، تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می شود.
کارشناسان امو باغبانی این استان معتقدند؛ شهرستانهای بروجن، شهرکرد و اردل به دلیل قرارگرفتن درارتفاع بالا از سطح دریا، داشتن خاک مستعد و آب و هوای متنوع و نور کافی، بهترین منطقه برای تولید گل است.
یکی از تولید کنندگان گل منطقه 'رستم آباد' شهرستان اردل با بیان اینکه تولید گل و گیاه فرصت مناسبی برای اشتغالزایی است، گفت: خوشبختانه امروزه گل و گیاه مورد توجه قرار دارد و همین امر سبب شده تا اشتغالزایی بسیار خوبی در این زمینه ایجاد شود.
یوسف شکرانه افزود: گل کالایی لوکس و زیباست که همیشه علاقه ‌مندان مختص به خود را داشته و همین امر فرصت مناسبی برای تقویت تولید داخلی است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر روش‌های تولید گل و گیاه بسیار تغییر کرده و شیوه‌های نوین کشت، میزان بهره‌وری از زمین ‌ها را افزایش و بر همین اساس ضروری است تا گلخانه ‌داران و تولیدکنندگان شیوه‌های جدید را جایگزین کنند.
این گلخانه ‌دار اردلی افزود: گیاهان تزئینی و شاخه بریده از گونه‌هایی می‌باشد که مورد استقبال مردم قرارگرفته و فعالیت در این حوزه سودآوری مناسبی را برای تولیدکنندگان به دنبال داشته است.
2 نرخی شدن ارز و کمبود کود شیمیایی خارجی که عمده مصارف گلهای شاخه بریده را تشکیل می دهد از مشکلات اصلی گلخانه داران این استان است.
شکرانه در ادامه توضیح داد: با محدودیت در تهیه کودشیمیایی وارداتی، قیمت این ماده شیمیایی نیز در 2 ماه گذشته 30 درصد افزایش یافته و در قیمت تمام شده محصول نیز تاثیر داشته است.
وی نبود پایانه گل و گیاه در استان و ورود دلالان در خرید محصول به قیمت پایین را از دیگر مشکلات تولید کنندگان گل و گیاه استان عنوان کرد و گفت: با توجه به اقلیم استان در صورت حمایت دولت، امکان افزایش تولید تا 2 برابر تولید کنونی امکان پذیر است.
وی به وجود بازار مشتری پسند گل شاخه بریده این استان در روسیه و دیگر کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت: در صورت حمایت مستقیم دولت در بازاریابی و صادرات گل به کشورهای همسایه در شمال کشور، تحولی در اقتصاد و سبد درآمد بهره برداران گل این منطقه ایجاد خواهد شد.
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری نیز اقلیم استان را مستعد تولید گل و توسعه گلخانه عنوان کرد و افزود: در صورت رونق بازار فروش محصولات، امکان تولید سالانه 12 میلیون گل شاخه بریده در این استان امکان پذیر است.
ابراهیم شیرانی گفت: گل رز با تنوع 10 رنگ در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.
وی، اشتغالزایی مستقیم در گلخانه های شهرکرد و بروجن را 200 نفر اعلام و تصریح کرد: بخش عمده گل شاخه بریده استان به تهران، اصفهان و محلات در استان مرکزی از طریق پایانه گل و گیاه به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری توضیح داد: از گل های شاخه بریده تولیدی 800 هزار شاخه از نوع 'آلسترومریا' است.
شیرانی تاکید کرد: با توجه به تشدید پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی استان طی چند سال گذشته، بهره برداران بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت و راه اندازی گلخانه ها به سمت توسعه گل شاخه بریده و تولید سبزی و صیفی سوق داده شده اند.
به گفته وی، فعالیت در حوزه گل و گیاه بسیار دلپذیر و نشاط‌ آورتر است، اما وجود برخی از مشکلات سبب شده تا انگیزه گلخانه ‌داران کاهش یابد.
وی تاکید کرد: کم ‌آبی و خشک‌سالی‌های اخیر خسارات زیادی را به تولیدکنندگان گل و گیاه وارد کرده و همین امر سبب شده تا برخی از گلخانه ‌داران به کشت گیاهان کم آب روی آورند.
به گفته وی عدم ‌حمایت از تولیدکنندگان گل و گیاه توسط دستگاه‌های اجرایی به گسترش مشکلات مالی این قشر از کارآفرینان منجر شده است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های کارون، زاینده رود و دز با داشتن بیش از یکهزار و 500 متر ساحل آب های جاری و با بیش از 2 هزار متر ارتفاع از سطح دریا و نیز خاک مستعد، مکان مناسبی برای تولید گل است.
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.