جام جهانی 2018 نشان داد که دیگر فریب داور نمی تواند برای مهاجمان و هواداران متعصب تیم ها جذابیت داشته باشد بلکه باید یک فوتبالیست خود را در معرض جهان شیشه ای قرار دهد.
فوتبال دیگر رویکرد سنتی خود را از دست داده و به یک ورزش ماشینی تبدیل شده است که تمام حرکات باید براساس قوانین از پیش تعیین شده رخ بدهد.
این روزها در جام جهانی 2018 ویدئو چک (VAR) جای خود را در بازی ها باز کرده است و پای ثابت قضاوت های داوران شده است.
پای ویدئو چک را ' سانچز آرمین یو' رئیس کمیته داوران اسپانیا به فوتبال جهان باز کرد و بازیکنان لالیگا نخستین نسل از بازیکنان جهان بودند که این فناوری آنها را اذیت می کرد.
اما اساس حضور این فناوری مهم در فوتبال را سال 2016 آکادمی فوتبال کاتولیک بلژیک بنا نهاد که پس از تحقیقات علمی، اعضای شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال (IFAB) این فناوری را پذیرفت و اعلام کرد آن را به فیفا ارائه خواهد داد.
همین امسال بود که مجمع عمومی سالانه شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال در شهر زوریخ سوئیس، به اتفاق آراء استفاده داوران از فناوری ویدئو چک در مسابقات جام جهانی را تصویب کرد.
کارشناسان اعلام کردند که این تصمیم گام جدیدی برای کمک به داوران جهت رعایت عدالت در حق تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های جام جهانی خواهد بود از این رو کتابچه راهنمای پروتکل‌ها، اصول و الزامات استفاده از این فناوری در مسابقات منتشر شد.
حالا دیگر در فوتبال نقطه ای کوری وجود ندارد، لب خوانی، حرکات بدون توپ، عبور توپ از خط دروازه، پنالتی ها، کرنرها کارت های قرمز و بسیاری از حرکات دیگر مانند یک اتاق شیشه ای در برابر داوران و مخاطبان است.
اما این رویکرد در فوتبال تا چه میزان کاربردی خواهد بود، باید به زمان اعتقاد داشت و دید که این فوتبال شیشه ای تا چه میزان تولید هیجان خواهد کرد یا به کاهش هیجان بازی دامن می زند.
در بازی عربستان و مصر که با پیروزی دو بر یک تیم سعودی انجامید دو پنالتی مشکوک برای عربستانی ها از سوی داوری گرفته شد اما این فوتبال فناورانه چه پاسخی به افکار عمومی خواهد داد؟.
در بازی ایران و پرتغال نیز سرمربی تیم ملی ایران خواستار بازبینی و ویدئو چک پنالتی بر روی مهدی طارمی شد اما تیم داوری این درخواست سرمربی ایران را نپذیرفتند.
درگیری فیزیکال کریستیانو رونالدو در برابر دفاع ایران پس از بازی بینی فیلم و ویدئو چک تنها به یک کارت زرد برای آقای گل جهان ختم شد اما تماشاگران ایرانی مدعی بودند برای این بازیکن پرتغالی جریمه نهایی باید کارت قرمز می بود.
از سه سال پیش به این سو تر، 'هوارد وب ' کارشناس مطرح داوری جهان هشدار داد که ورود سیستم کمک داوری ویدئویی عامل بازدارنده مهمی در مقابله با فریب داور در فوتبال خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان سیستم کمک داوری ویدئویی برای قضاوت در مورد اعتبار گل های مورد اختلاف، پنالتی ، کارت زرد به کار می رود.
حالا پس از دهه ها شاید حسرت این سیستم را انگلیسی ها و ایرلندی ها بخورند که در دو جام جهانی با ضربه دست دیگه آرماندو مارادونا و تیری هانری آرژانتینی و فرانسوی، از گردونه رقابت های جام جهانی حذف شدند.
حسین عسگری کارشناس داوری و رئیس سابق دپارتمان داوری درباره ورود سیستم ویدئو چک به بحث داوری فوتبال در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا شهرکرد می گوید: این یک فناوری بسیار خوبی است اما امکانات آن بسیار بالاست و اکنون تنها در آلمان و ایتالیا از سیستم داور ویدئو چک استفاده می کنند و اسپانیا نیز به دنبال این فناوری است ولی ورود آن در ایران بسیار طولانی خواهد بود.
عضو سابق کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در پاسخ به این سوال ایرنا که با وجود برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه به نظر می رسد جای ناظران ایرانی برای این دیدارها خالی باشد، افزود: در مسابقات نهایی جام جهانی مقرراتی است که دست و پای کشورها را بسته است.
عسگری افزود: در مرحله نهایی مسابقات جام جهانی باید از ناظرانی استفاده شود که عضو کمیته داوران فیفا باشند.
وی گفت: اکنون هیچ داوری از ایران عضو کمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیست و نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز در این زمینه به بازی گرفته نمی شوند.
به گزارش ایرنا، در دیدار ایران و پرتغال دو تقاضا برای ویدئو چک باعث خلق دو گل برای هر دو تیم توسط ضربه پنالتی شد و در نهایت این بازی با حساب یک بر یک به پایان رسید و ایران با جام جهانی 2018 خداحافظی کرد.
در دقیقه 74 این بازی تیم ملی ایران یک موقعیت ایده آل در محوطه جریمه پرتغال را خلق کرد که ویلیام بازیکن پرتغالی روی بازیکن حمله ایران مرتکب خطا شد و او را شارژ کرده است.
اما انریکه به عنوان داور این دیدار اعتقادی به خطا نداشت و از بازیکنان ایران خواست به کار خود ادامه دهد.
کارلوس کی بعد از اعتراضی طولانی به داور چهارم خواهان ویدئو چک شد اما داور با حضور در منطقه فنی با این درخواست سرمربی ایران موافقت نکرد.
گزارش : محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.