به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، مهندس بهمن بنایی افزود: این زباله ها عمدتاً در مراکز بهداشتی و درمانی، ‌بیمارستان ها، ‌آزمایشگاه ها، مراکز پژوهشی و حتی منازل تولید می شوند که آموزش و فرهنگ سازی علاوه بر تفکیک در محل در کاهش تولید اینگونه مواد زائد موثر خواهد بود.
وی، بیمارستان را یکی از مراکز برشمرد که بیشترین زباله های عفونی در آنجا تولید می شود( حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد) و افزود: البته حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد زباله های این مراکز غیرعفونی است.
بنایی اظهار داشت: با توجه به اهمیت بکارگیری روش های صحیح جمع آوری و بی خطر سازی زباله های عفونی و تاثیر آن در پیشگیری از شیوع عفونت های بیمارستانی، جهت جمع آوری زباله های عفونی کیسه های زرد رنگ در اختیار بخش ها قرار گرفته و زباله های خانگی با جمع آوری در کیسه های مشکی در همان ابتدا از زباله های عفونی تفکیک می شوند.
سرپرست گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه از تجهیز همه بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری به دستگاه اتوکلاو جهت امحای زباله های بیمارستانی خبر داد و افزود: امروزه روش سوزاندن به دلیل رها شدن گازهای سمی و تاثیر مخرب گاز دی اکسین تولید شده از آن بر لایه ازون منسوخ شده است.
وی خاطر نشان کرد: روش های مختلفی برای بی خطر سازی زباله های عفونی وجود دارد اما با توجه به وضعیت و موقعیت منطقه و شرایط موجود کشور استفاده از روشی که کمترین بار مالی و از لحاظ فنی ضمانت اجرایی داشته باشد حائز اهمیت است.
وی گفت: زباله های تیز و برنده نیز در جعبه سفتی باکس جمع آوری می شوند.
وی در خصوص جمع اوری زباله ها از سطح مراکز درمانی خصوصی نیز اظهار داشت: زباله های بخش خصوصی توسط ماشین مخصوص جمع آوری و به سایت بی خطرسازی بیمارستان ها منتقل می شوند.
وی تصریح کرد: زباله های عفونی پس از بی خطر سازی به محل دفن زباله های شهری منتقل و در سایت مخصوص بصورت مجزا دفن می شوند.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 949886
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.