به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، فردین محمدی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات(۵ لغایت ۱۱ خردادماه ۹۷) و انتخاب شعار ملی " قلیان، سمی برای سلامت خانواده" اظهار داشت: هدف از برگزاری مراسم روز جهانی در قالب یک کمپین جهانی، آگاه سازی، جلب حمایت مسئولین در اجرای برنامه کنترل دخانیات می باشد که می بایست با مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای مدنی محقق گردد.
وی تصریح کرد: به لحاظ اهمیت موضوع و تاثیر مجموعه فعالیت هایی که با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات مصرف دخانیات و حمایت طلبی مسئولین در پشتیبانی از برنامه کنترل دخانیات دارد در کشور یک هفته تحت عنوان هفته ملی بدون دخانیات ( ۵-۱۱ خرداد ماه) اختصاص داده شده است.
وی، استعمال دخانیات را، یکی از ۴ عامل خطر قابل پیشگیری از شیوع بیماری های غیر واگیر دانست و افزود: بر اساس تعهدات جهانی استعمال دخانیات می بایست تا سال ۲۰۲۵ ، ۳۰ درصد کاهش یابد.
محمدی خاطر نشان کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۱۸ به تاثیر مصرف دخانیات بر بیماری های قلبی- عروقی و مرگ و میر مرتبط اختصاص یافته است.
به گفته وی، ۲ میلیون از ۷ میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات به علت بیماری های قلبی عروقی است.
کارشناس مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه به طرح استفساریه قانون جامع کنترل دخانیات که با هدف خروج قهوه خانه ها از لیست اماکن عمومی از سوی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس ارایه شده است اشاره داشت و افزود: باید از این فرصت در راستای توجیه و حمایت طلبی نمایندگان محترم در استرداد یا مخالفت با طرح مذکور استفاده شود.
وی، انواع بیماری های مزمن شامل: سکته مغزی، ضعف دید،‌عفونت لثه،‌پارگی آئورت،‌سکته قلبی،‌ذات الریه،‌سخت شدن رگها،‌بیماری های مزمن ریه و آسم،‌کاهش باروری و شکستن لگن را از خطرات کشنده دخانیات، قلیان، سیگار و پیپ برشمرد و افزود: سرطان های سروگردن، ریه،‌خون،‌معده،‌کلیه،‌پانکراس،‌روده،‌مثانه و دهانه رحم نیز از اثرات استعمال دخانیات است.
محمدی در ادامه به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی این استان اشاره داشت و افزود: در مجموع در سال ۹۶،‌۳۴ هزار و ۴۳۵ مصرف کننده دخانیات شناسایی شد.
وی تعداد افراد مصرف کننده متمایل به ترک دخانیات و تعداد افراد موفق به ترک تحت مراقبت بهورز و مراقب سلامت را به ترتیب ۲هزار و ۱۰۸ و ۷۳۶ نفر اعلام کرد.
وی اجرای برنامه های آموزشی را از دیگر برنامه های اولویت دار در راستای ترک دخانیات عنوان کرد و افزود: در مجموع ۵۸هزار و ۳۶۵ نفر پیرامون برنامه های دخانیات و زیان های آن آموزش های لازم را دریافت نمودند.
به گفته وی، ۴هزار و ۷۱۷ خوار و بارفروشی،‌سوپر مارکت عرضه کننده دخانیات در چهارمحال و بختیاری هستند که از این تعداد یکهزار و ۸۰ مرکز دارای پروانه فروش دخانیات هستند.
محمدی تعداد اخطاریه های صادر شده جهت متخلفین عرضه دخانیات را ۴۴۴ مورد اعلام کرد و افزود: همچنین ۲۴۲ نفر از افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی از انجام ۷۸۵ مورد بازدید مشترک در برنامه دخانیات خبر داد و اظهار داشت: تقریباً ۳۵ محل زیرزمینی عرضه قلیان در استان فعالیت می کنند.
وی تعداد محل های غیر مجاز عرضه قلیان تعطیل شده در سال گذشته را نیز ۱۸ مورد اعلام کرد.
کارشناس مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به زیان های بیشمار استعمال دخانیات انتظار می رود ضمن گسترش و افزایش آموزش مضرات مصرف دخانیات در مدارس توسط آموزش وپرورش، اطلاع رسانی و پخش برنامه های مرتبط با مضرات مصرف دخانیات از صدا وسیمای استان صورت بگیرد.
محمدی، استمرار همکاری اماکن نیروی انتظامی در مبارزه با مصرف دخانیات و برخورد با عرضه قلیان و پیگیری اخذ مجوز خرده فروشی سیگار متصدیان صنوف مجاز توسط اتاق اصناف واداره صنعت، معدن وتجارت و جلوگیری از نمایش وعرضه دخانیات در قفس های روباز توسط اتاق اصناف واداره صنعت،معدن وتجارت را از دیگر اقدامات موثر در راستای کاهش استعمال دخانیات و پیشگیری از آسیب های آن عنوان کرد.
استمرار وافزایش برخورد با متخلفین مرتبط با دخانیات توسط دادگستری ودادستان استان بعنوان یکی دیگر از انتظارت این مجموعه برای کاهش استعمال دخانیات از سوی این کارشناس مطرح شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 932374
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.