عبدالله قاسمی پیربلوطی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شباهت بالای قارچ سمی و خوراکی تشخیص ظاهری این دو گونه از یکدیگر را دشوار و ناممکن می کند.
وی با بیان اینکه گردآورندگان قارچ های طبیعی در کشور اطلاعات علمی در این زمینه ندارند تصریح کرد: فعالیت تحقیقاتی و مطالعاتی نیز در حوزه شناخت این گونه گیاهی در کشور بسیار اندک است.
به گزارش ایرنا، سازمان اورژانس کشور در ماه گذشته نسبت به شیوع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی هشدار داد و از مسمومیت یکهزار و 17و مرگ 15نفر ناشی از مصرف این گونه گیاهی خبر داد.
براساس اعلام این سازمان، درد شکم، تهوع، ‌استفراغ، سرگیجه شدید به عنوان علائم اولیه مسمومیت از مصرف قارچ های سمی است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیوع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ را ناشی از ضعف نظارت بر بازار نیز دانست و ادامه داد: سازمان و ارگان های متولی پیش از توزیع این گونه خوراکی، نظارتی بر مراکز عرضه و انجام آزمایشات لازم برای حصول اطمینان از سلامت آن را ندارند.
قاسمی درباره دلایل شیوع مسمومیت به قارچ در سال جاری اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش بارندگی های بهاری و رطوبت هوا در منطقه زاگرسی و محل استقرار استان های غربی، رشد قارچ های سمی همراه با قارچ های خوراکی افزایش یافت و شباهت بسیار زیاد این گونه ها با یکدیگر، بوته چینان را به اشتباه انداخته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ویروس قارچ های سمی به سرعت به کبد و کلیه ها آسیب می رساند تاکید کرد: بهترین اقدام برای درمان افراد مسموم، رساندن سریع آنان به مراکز درمانی است.
وی جایگزینی قارچ های پرورشی با گونه های وحشی و خودرو در سبد غذایی خانوارها را راهکاری موثر برای کاهش آمار مسمومیت و تلفات ناشی از مصرف قارچ سمی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، در پی شیوع این بیماری، سه نفر در شهرستان اردل نیز به مسمومیت ناشی از مصرف این گونه گیاهی مبتلا شدند.
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.