عشایر، این قشر مولد و جلودار جبهه تحقق اقتصاد مقاومتی، در این برهه از زمان همچون دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خوش می درخشند و هر سیاه چادر را به یک کارگاه تولیدی تبدیل کرده اند.
این قشر مولد و کم توقع با حداقل امکانات زندگی 25 درصد از پروتئین، بخشی از لبنیات و 35 درصد از صنایع دستی کشور را تولید می کنند.
عشایر به فرموده امام (ره) ذخایر انقلاب اسلامی هستند و در همه صحنه های انقلاب یار و یاور نظام بوده و هستند.
این قشر آسیب پذیر جامعه در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی در شاخص آموزش، بهداشت، فرهنگی و معیشت نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت هایی داشته اند، اما هنوز از حداقل امکانات برخوردار هستند.
هزینه های زندگی خانوارهای عشایری در مقایسه با شهری و روستایی در سطح پایین تری قرار دارد.
دامداری عشایری بر مبنای تعلیف دام از مراتع سازمان یافته است، این وابستگی بر تمامی شئون زندگی و الگوی زیست عشایری تاثیر نهاده، به طوری که به پرورش دام های نشخوارکننده با استفاده از مراتع طبیعی اشتغال دارند.
کوچ نشینی بطور کلی از تبعات چنین فعالیتی است، برهمین اساس عشایر ناگزیر به جابه جایی های دسته جمعی و دشوار در مسیرهای طولانی از جلگه های پست قشلاقی تا دامنه ها و ارتفاعات ییلاقی هستند تا از مراتع قابل تعلیف، غذای دام خود را تامین کنند.
پذیرش این شیوه معاش دشوار با زندگی سرگردان و مشقت بار، بدان خاطر است که عشایر می توانند به پشتوانه حقوق عرفی از مراتع سنتی خود، بدون پرداخت هزینه ای بابت علوفه مرتعی استفاده کنند.
همچنین دام سرمایه اصلی عشایر کوچنده است و به گفته متویان امر، سرمایه دامی عشایر در شرایط کنونی بیش از 5 میلیون واحد دام سبک است.
طبق آخرین سرشماری ها، سرانه دسترسی جامعه عشایر به کتاب و کتابخوانی کمتر از 10 درصد است که این سهم ناچیز مطالعه جامعه عشایر می باشد.
به گفته مسئولان سازمان امور عشایر کشور، اکنون سرانه پوشش تحصیلی مقطع دوم متوسطه 2 جامعه عشایری کشور 40 درصد است و نسبت ترک تحصیل مقطع دوم متوسطه 2 بین دختران دانش آموز عشایر کوچرو بیشتر است.
نگاه جامعه عشایر به نوجوانان و جوانان به عنوان نیروی کار، نبود مدارس شبانه روزی در مناطق عشایرنشین، پراکندگی عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی و نبود سرویس ایاب و ذهاب و فقر مالی از عمده دلایل ترک تحصیل دانش آموزان مقاطع تحصیلی دوره اول بویژه دوره دوم متوسطه است.
در همین راستا می طلبد تا متولیان فرهنگی برای همسان سازی تحصیلی این قشر زحمت کش و آسیب پذیر جامعه با دیگر اقشار شهری و روستایی تلاش مضاعف داشته باشند.
* خبرنگار مرکز شهرکرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.