صباح عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش عمده ای نیز ناشی از رفتار ناصحیح مردم و متقاضیان ارز است.
وی با بیان اینکه عمده تقاضا در بازار ارز واقعی نیست، بیان کرد: دلار در کشور ما با عنوان کالایی سرمایه ای محسوب می شود و هدف از خرید آن سرمایه گذاری و جلوگیری از کاستن ارزش دارایی هاست.
عباسی، سیاست های دولت آمریکا به عنوان کشور متحد در برجام و محدودیت های ارزی را علت هجوم مردم برای خرید دلار دانست.
وی درباره نبود سرمایه گذاری در دیگر بازارها افزود: با توجه به اینکه بازار تولید به دلیل عدم توجه به سلیقه مصرف کننده، تولید محصولات سنتی و قدیمی و عدم نو آوری در تولید کالاها دچار رکود شده است، تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد.
این استاد اقتصاد درباره نقش دولت در کاستن این التهابات گفت: ارائه دلار با نرخ دولتی را راهکار مناسبی دانست و عنوان کرد: برخلاف تصورات موجود از ناکارآمدی دولت برای تامین و توزیع ارز دولتی در بازار، تاخیر در ارائه دلار را سیاستی مناسب برای ساماندهی و شناسایی متقاضیان واقعی دانست.
عباسی سوداگری تعدادی از صرافان را از دیگر عوامل تشدید کننده التهابات اخیر بازار ارز خواند و ادامه داد: دولت درصدد است با این اقدام دلار را از حالت معامله و سوداگری خارج سازد و در اختیار متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی نظیر دانشجویان خارج از کشور، صادر و وارد کنندگان و بیمارانی که نیاز به درمان در خارج دارند، قرار دهد.
وی از صادرات به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای ارزآوری نام برد و ادامه داد: البته عدم تمایل صادرکنندگان برای فروش دلار با نرخ دولتی به سیستم بانکی از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند افزایشی نرخ ارز است.
عباسی راهکار برون رفت از این معضل را هم افزایی و یکپارچگی تمامی نهادهای اقتصادی، اجتماعی و رسانه ای با دولت برای ایجاد اطمینان از اقتصاد کشور بین مردم و تغییر انتظارات تورمی آنان از آینده نرخ ارز عنوان کرد.
وی ادامه داد: پیش فروش دلار و یا سپرده گذاری ارزی طولانی مدت در بانک و موسسات بانکی کشور از دیگر راهکارهای گره گشا در زمینه کاهش التهابات بازار ارز است.
به گزارش ایرنا، همزمان با اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام، نرخ ارز با جهشی کم سابقه افزایش یافت.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.