به گزارش ایرنا، در پی طغیان آفت جوانه خوار بلوط در برخی از استانهای زاگرس نشین ایران، مسوولان و کارشناسان برآن شدند تا برای مقابله بیولوژیک با این آفت، تازه ترین دستاوردهای ملی و بین المللی مبارزه را در این راستا در خدمت بگیرند.
در آغاز این همایش مسوولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری کشور، مسوولان حفاظت و حمایت منابع طبیعی استانهای زاگرس نشین، محققان شرکت های علمی و تحقیقاتی، پژوهشگران و مخترعان حوزه مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به تصمیم های مهمی دست یافتند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در این همایش کارشناسان و مسوولان حوزه حفاظت و حمایت 10 استان زاگرس نشین کشور آخرین یافته های علمی مبارزه طبیعی با این آفت را به اشتراک گذاشتند.
علی محمدی مقدم در آغاز این همایش افزود: قرار است در این همایش، استفاده از سیستم های نوین کنترل آفت از جمله بهره گیری از پهبادها اجرایی شود.
وی تصریح کرد: جنگل های منطقه زاگرس به دلیل نقشی که در ذخیر آب منطقه مرکزی ایران دارد، از دارای جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است از این رو حمایت از گونه بلوط برای استانها یک اصل است.
به گفته وی، چهارمحال و بختیاری در پیشگیری، پیش آگاهی و مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه خوار بلوط یکی از استانهای پیشرو کشور بوده است.
وی گفت: 15هزار هکتار از جنگلهای این استان درگیر آفت جوانه خوار بلوط شد که این استان اقدامات به موقعی برای کنترل این آفت انجام داده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری چهارمحال و بختیاری گفت:این آفت دارای یک نسل و 5 سن لاروی است و خسارت آن نیز همزمان با خروج لاروها از اواخر اسفندماه شروع می شود و لاروهای سن آخر نیز در اواسط اردیبهشت ماه با لوله کردن انتهای بـرگ ها، در همان محل وارد مرحله شفیرگی می شوند.
به گفته وی، بر هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در استان و حتی بیشتر جنگل های زاگرس شده است.
وی تصریح کرد: میزان خسارت این آفت به گونه ای است که باعث بی برگی درختان بلوط می شود و لاروهای این آفت از همان ابتدا و همزمان با رویش جوانه درخت شروع به تغذیه کرده و در مراحل بعدی از برگ های رشد یافته تغذیه می کنند.
به گفته وی، یکی از مزیتها در بحث کنترل آفت، تک نسلی بودن آن است که می توان با کنترل در ماه های نخست سال، از خسارت جدی آن جلوگیری کرد.
محمدی مقدم افزود: هم اکنون این آفت در جنگل های بلوط شهرستانهای لردگان، کیار و اردل طغیان کرده است، از این رو مبارزه با این آفت از مهمترین برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری است.
محمدی مقدم افزود: این آفت برای جنگل های بلوط یک تهدید جدی است، به همین دلیل از سال 89 تاکنون برای جلوگیری از گسترش این آفت، مبارزه بیولوژیک در جنگل های استان اجرایی شده است.
وی گفت: با توجه به سخت گذر بودن این مناطق، سمپاشی جنگل های لردگان به صورت هوایی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و 653 هزار هکتار مساحت دارای 307 هزار هکتار جنگل بلوط است.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.