سیاوش احمدی میرقائد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: نسبت ترک تحصیل مقطع دوم متوسطه 2 بین دختران دانش آموز عشایر کوچرو بیشتر است.
وی نگاه جامعه عشایر به جوانان نوجوانان به عنوان نیروی کار ، نبود مدارس شبانه روزی در مناطق عشایرنشین، پراکندگی عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی، نبود سرویس ایاب و ذهاب و فقر مالی را از عمده دلایل ترک تحصیل دانش آموزان مقاطع تحصیلی دوره اول بویژه دوره دوم متوسطه دانست.
وی نسبت پوشش تحصیل دانش آموزان عشایر در مقطع اول متوسطه کشور را نیز 73 درصد ذکر و تصریح کرد:
با برنامه ریزی های انجام شده این رقم در پایان برنامه ششم به 83 درصد افزایش خواهد یافت.
مدیر دفتر ساماندهی و هماهنگی عشایر سازمان امور عشایر از پوشش تحصیلی 90 درصدی دانش آموزان عشایری در مقطع ابتدایی خبر داد و تاکید کرد: بخش عمده ای از مدارس سیار و ثابت عشایر با تجهیزان روز مجهز شده است.
احمدی میرقائد، سرانه مهارت آموزی فنی و حرفه ای در جامعه عشایر را تنها نیم ساعت برآورد کرد و افزود: با شاخص های از پیش تعیین شده این رقم در برنامه ششم توسعه به 3 ساعت ارتقا می یابد.
وی افزود: طبق آخرین سرشماری ها، سرانه دسترسی جامعه عشایر به کتاب و کتابخوانی کمتر از 10 درصد است که مسئولان فرهنگی کشور درصدد افزایش این سرانه هستند.
وی جمعیت عشایری کشور را 1.2 میلیون نفر در قالب 212 هزار خانوار اعلام کرد و افزود: این جمعیت مولد، سال گذشته با تولید 190 هزار تن گوشت قرمز افزون بر 25 درصد از این ماده پروتینی پرمصرف را تولید و روانه بازار کردند.
این مقام مسئول، تعداد دام در اختیار عشایر کشور را 24 میلیون واحد دامی ذکر و تصریح کرد: 35 درصد از صنایع دستی کشور نیز توسط عشایر کشور تولید و وارد بازار می شود.
نخستین همایش یکروزه مسئولان دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر مناطق عشایری استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، بوشهر، خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.