هنگامی که ورزش در مسیر رقابت قرار می گیرد برای پیروزی بر رقیب باید امکاناتی در سطح رقبا داشت تا بتوان به اهداف پیروزی دست یافت.
یکی از مهمترین چالش های پیشروی ورزش حرفه ای در استانها علاوه بر نبود حامی مالی، نبود زیرساخت های استاندارد ورزشی است که این خود می تواند محاسبات یک مربی یا ورزشکار را در جابه جایی رکوردهای میلیمتری به خطا بکشاند.
از سوی دیگر یکی از چالش های بحث برانگیز در مدیریت ورزش قهرمانی و حتی همگانی، نبود زیرساخت های استاندارد است که ورزشکار به دلیل قرار نگرفتن در محیط حرفه ای، در مسابقات بین المللی دچار مشکل'محیط باوری' می شود.
ورزش حرفه ای در مقابل ورزش آماتوری و غیرحرفه ای باید دارای ظرفیت هایی باشد که این ظرفیت ها، سازنده استعدادهای ورزشی در آینده است.
ممکن است در یک دانشگاه امکانات ورزشی بسیار قوی و استانداردی وجود داشته باشد اما به دلیل رویکرد آماتوری ورزش دانشگاهی، این امکانات در بروز و ظهور استعدادهای ورزشی ناتوان خواهد بود.
اما همین امکانات اگر در اختیار ورزشکاران حرفه ای قرار بگیرد، ورزشکار می تواند هدف رسیدن به سکو را بر اساس داشته های محیطی خود تعریف کند و به آن دست یابد.
در چهارمحال و بختیاری یکی از اماکن ورزشی که در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید پیست تارتان دوومیدانی بروجن است که بخشی از استانداردهای بین المللی این رشته را دارا می باشد.
مجموعه ورزشی شهدای که پیست تارتان دوومیدانی بروجن چهارمحال و بختیاری در آن قرار دارد پاییز سال 96 با حضور وزیر ورزش و جوانان به بهره برداری رسید.
مسوولان بارها اعلام کرده اند که این پیست یکی از مجهزترین پیست های کشور در رشته دوومیدانی است.
عملیات ساخت پیست دوومیدانی شهدای ورزشکار بروجن از سال 87 با 10 هزار مترمربع فضای سرپوشیده و در زمینی به مساحت 35 هزار مترمربع آغاز شد.
برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ملی 160 میلیارد ریال در دولت یازدهم هزینه و تمامی زیرساخت های لازم برای بهره برداری از این ورزشگاه در این دولت فراهم شد.
این ورزشگاه دارای سالن تخصصی دوومیدانی با کف تمام تارتان 6 خطی است که قابل استفاده برای مسابقات ملی و بین المللی است.
پیست تارتان بروجن با ظرفیت یکهزار نفر، 2 رختکن ویژه ورزشکاران و داوران، سالن بدنسازی و امکانات رفاهی برای 20 نفر، اتاق رسانه، جایگاه ویژه میهمانان و خبرنگاران و اسکوربرد است.
وزیر ورزش و جوانان در مهرماه سال 96 در آیین بهره برداری از پیست تارتان گفت:بروجن یکی از شهرستان های قهرمان پرور است و در این زمینه زیرساخت های لازم باید فراهم می شد که یکی از این زیرساخت ها مجموعه ورزشی دوومیدانی شهدای ورزشکار بروجن است.
مسعود سلطانی فر در آن زمان افزود: با این مجموعه ورزشی، از نظر سخت افزاری مشکلی وجود ندارد و ورزش استان باید به سمت نرم افزاری و برگزاری مسابقات مختلف گام بردارد.
وی گفت: مجموعه ورزشی دوومیدانی بروجن یکی از با کیفیت ترین و زیباترین مجموعه های سرپوشیده دوومیدانی در ایران است.
به گفته وی، همه مجموعه های ورزشی با هزینه های ارزشمندی ساخته می شود و نیازمند نگهداری و بهره برداری مناسب و بهینه است و فدراسیون دوومیدانی باید در این زمینه ورود پیدا کند.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور نیز گفت: مجموعه ورزشی دوومیدانی شهدای ورزشکار بروجن یکی از با کیفیت ترین مجموعه دوومیدانی در ایران است.
مصطفی مدبر افزود: این مجموعه توان پوشش همه مسابقات ورزشی در رشته دوومیدانی به غیر از پرتاب دیسک و پرتاب های دیگر را دارد.
به گفته وی، حدود 160میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است که 5 میلیارد ریال برای هزینه های جنبی مورد نیاز است.
وی گفت: فضای سرپوشیده این مجموعه ورزشی 10 هزار مترمربع و فضای باز آن 35 هزار متر و پیست دوومیدانی آن حدود 400 متر می باشد.
پس از بهره برداری از این طرح ملی قرار شد 15میلیارد ریال برای ورودی این طرح و بیمارستان بروجن اختصاص می یابد تا ورودی هر دو مسیر یکی باشد.
حالا پس از یک سال از زمان بهره برداری، چشم ورزشکاران حرفه ای ایران به سمت این ورزشگاه است تا بتوانند بخشی از مسابقات ملی و حتی بین المللی را در این مجموعه برگزار کنند.
این پیست از این پس باید توان معرفی قهرمانان و استعدادهای چهارمحال و بختیاری و حتی زاگرس مرکزی ایران را در رشته دوومیدانی داشته باشد.
چنانچه این مجموعه ورزشی نتواند در بروز و ظهور استعدادهای ورزشی چهارمحال و بختیاری نقش آفرینی کند،به مرور این مجموعه مانند مجموعه ورزشی المپیک شهرکرد در قهرمان پروری از یادها خواهد رفت.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در خصوص این مجموعه ورزشی می گوید: مجموعه ورزشی پیست تارتان بروجن یکی از مجموع های بی نظیر است.
حمید کریمی در جمع خبرنگاران افزود:هنوز کادر اداری این مجموعه ورزشی تعیین نشده است و با تعیین نیروی اداری پیست تارتان فعالیت این مجموعه برای ورزشکاران دوومیدانی توسعه می یابد.
به گفته وی، هزینه نگهداری این پیست بسیار بالاست و امید است ردیف خاصی برای نگهداری این پیست اختصاص یابد.
رئیس هیات دوومیدانی چهارمحال و بختیاری نیز می گوید:این هیات تاکنون درباره در اختیار گرفتن پیست دوومیدانی تارتان بروجن بحثی را مطرح نکرده است.
داریوش صمیمی شلمزاری در گفت وگو با ایرنا افزود: چنانچه ساعت هایی از هفته این پیست در اختیار دوومیدانی کاران استان قرار بگیرد، بخشی از نیاز زیرساختی ورزشکاران مرتفع می شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان بروجن در 60 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
سجاد مرادی، امیر مرادی، محمد ارزنده، روح الله عسگری، داریوش قنبری و برخی از ملی پوشان دوومیدانی ایران از بروجن به رقابت های المپیک و جهانی راه یافتند.
تارتان نوعی روکش ویژه برای پیست دوومیدانی است که به دلیل کاربرد مصالح برای این رشته بسیار حایز اهمیت است و در مسابقات بین المللی و المپیکی از این نوع روکش استفاده می شود.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.