به گزارش ایرنا، خشکسالی های یک دهه اخیر چهارمحال و بختیاری، باعث تغییر اقلیم بارشی این استان شده است، به گونه ای که در زمستان 96 این استان با کمترین بارش برف و باران روبه رو شد.
از سوی دیگر بارش باران در فصل بهار که زمین به دلیل بی بارشی های زمستان خشک شده باعث فرسایش خاک می شود.
تغییر اقلیمی چهارمحال و بختیاری در زمستان و جایگزین شدن باران به جای برف، خطری است که نمی توان به راحتی از آن گذشت، زیرا در زمستان زمین خشک است و بارش باران در بهار موجب فرسایش خاک می شود.
فرسایش خاک باعث می شود گل و لای از بالادست به سمت پایین دست رودخانه ها حرکت و علاوه بر نابودی خاک، دریاچه های سدها را نیز پر از گل و لای می کند.
از این رو یکی از معدود کارهایی که می توان برای فرسایش خاک انجام داد، آبخیزداری و آبخوان داری است که کارشناسان عقیده دارند هر هکتار عملیات آبخیزداری از فرسایش 2.5 تن فرسایش خاک در سال جلوگیری می کند.
هر هکتار عملیات آبخیزداری ذخیره سازی و تزریق 500 متر مکعب آب به حوضه آب های زیرزمینی را به دنبال دارد و درصورت حفظ این مراتع میزان جذب آب در خاک حدود پنج برابر وضعیت کنونی افزایش می یابد.
اکنون 73 درصد بارش های کشور تبخیر می شود که این تبخیر در چهارمحال و بختیاری نیز بدون شک اتفاق می افتد.
وضعیت منابع طبیعی و بسترهای که بارش در آن اتفاق می افتد به گونه ای نیست که آب در آن نفوذ کند و بخش قابل توجهی از بارش ها تبخیر می شود.
با اجرای طرح احیای مراتع و جنگل های و همچنین احیای خاک، می توان میزان نفوذ آب در زمین را افزایش داد تا حداقل 20 درصد از تبخیر 72 درصدی منابع آب کشور کاهش یابد.
در ایران میزان فرسایش خاک در هر هکتار اکنون 14.5 تن است هر چند در دهه های پیش این میزان فرسایش 16.7 تن در هکتار بود.
کارشناسان معتقدند؛ می توان با ایجاد آب بندها در دشت های چهارمحال و بختیاری در فصل بهار - البته چنانچه بارشی وجود داشته باشد - آن را حفظ و نگهداری کرد و از فرسایش خاک جلوگیری کرد.
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می گوید: فرسایش سالانه خاک در استان 20 تن در هکتار است.
علی محمدی مقدم افزود: با افزایش فرسایش خاک علاوه بر از بین رفتن حاصلخیزی زمین های کشاورزی، رسوب خاک در پشت سدها را افزایش داده و زمینه خالی شدن روستاها را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و 653 هزار هکتار وسعت، یک درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد که یک میلیون و 400 هزار هکتار آن عرصه های منابع طبیعی از جمله مرتع و عرصه های جنگلی است.
میزان فرسایش خاک در این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
بر اساس گزارش های هواشناسی میانگین بارش های استان در سال زراعی جاری با احتساب بارش های روزهای اخیر به 186میلیمتر رسیده است.
این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 62 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه با 66 درصد کاهش مواجه است.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.