مرتضی زمانپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که دشت لاله های کوهرنگ در سالهای گذشته اواخر فروردین ماه به گل می نشست اما امسال با گرم شدن هوا، گلدهی دشت لاله یک ماه زودتر شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه عمر لاله ها تا اواخر اردیبشهت ماه است، تصریح کرد: هرساله بیش از 50 هزار گردشگر از لاله های واژگون دیدن می کنند که پیش بینی می شود امسال تعداد گردشگران افزایش داشته باشد.
زمانپور با هشدار نسبت به انقراض بخش گسترده ای از دشت لاله های این شهرستان، افزود: در حالی که مساحت لاله های واژگون کوهرنگ در گذشته به 3 هزار و 600 هکتار می رسید اما با توجه به تخریب سالانه بخشی از این اراضی، مساحت این دشت هم اکنون به یک هزار هکتار کاهش یافته است.
فرماندار شهرستان کوهرنگ، عامل انسانی را مهمترین علت تخریب دشت لاله های واژگون دانست و خاطرنشان کرد: بی احتیاطی و از ریشه کندن این گلها از سوی گردشگران سبب شده تا این سرمایه ملی در مسیر انقراض قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، لاله های واژگون از خانواده سوسنیان با اسم علمی 'Fritillaria imperialis' است و نوع 'ایمپسریال فرتیال' آن در برخی مناطق جهان وجود دارد، اما گونه 'پرسیکال ' آن مختص ایران بویژه منطقه چهارمحال و بختیاری است.
دشت لاله های واژگون در کنار جاذبه های طبیعی آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی دیمه، مجموعه دیدنی و گردشگری منحصربه فردی را شکل داده که سالانه میزبان جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
محدوده ای از این دشت واقع در منطقه دوآب صمصامی طی مصوبه شماره 150 شورای عالی محیط زیست در تاریخ 27 بهمن 1375 با هدف حفاظت از این گونه گیاهی ارزشمند بعنوان یک اثر طبیعی ملی به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
7363/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.