با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران که در یک همه پرسی یا رفراندم عمومی شکل گرفت، بسیاری از ساختارهای سیاسی و اجتماعی از جمله نظام فئودالیسم و سرمایه داری از بین رفت و بیشتر امور سیاسی، اقتصادی و تصمیم گیری ها به نهاد عمومی و مردمی واگذار شد.
در این راستا مناطق محروم از جمله چهارمحال و بختیاری نیز دچار این دگرگونی ساختارهای سیاسی و اجتماعی شد و نظام ساختار خوانین جای خود را به توده مردم و قاطبه امت داد.
چهارمحال و بختیاری پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از ضعیف ترین و محرومترین مناطق کشور از نظر شاخص توسعه یافتگی محسوب می شد، به گونه ای که در این استان حتی یک دانشگاه ملی وجود نداشت و بسیاری از جوانان و نخبگان استان برای ادامه تحصیل راهی دیگر استانها می شدند.
از نظر ساختار درمانی بیشتر پزشکان هندی و غیر بومی بودند و یا مردم این استان برای رسیدن به پزشک باید بین 10 تا 12ساعت پیاده روی می کردند تا به تنها مطب پزشک عمومی در شهرکرد می رسیدند.
به دلیل نبود پزشک یا دندانپزشک تعدادی از سرباز معلم ها یا همان سپاه دانش در شهرها در امور طبابت نیز دخالت می کردند و حتی کشیدن دندان از سوی سپاه دانشی ها در روستاها یا شهرها انجام می شد.
بیشتر راه های روستایی شنی و خاکی بود و نزدیک به 80 درصد از این جاده ها بدون دسترسی مناسب بود یا برخی از شهرها نیز یک جاده باریک برای گذر داشتند که در ایام زمستان نیز بسته می شد.
تنها راه عبور و مرور مردم از گردنه رخ در جاده اصفهان بود که تردد در آن هم با کندی و سختی انجام می شد.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیاری از این کمبودها به خاطره ها سپرده شد، و اکنون چهارمحال و بختیاری 2 هزار پرشک مجرب دارد که تعدادی از آنها در دانشگاههای معتبر جهان نیز مشغول تدریس هستند.
استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد در زاگرس مرکزی واقع است، این استان با گستره ای برابر با 16٬421 کیلومتر مربع یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری می‌باشد.
مرکز این استان با 2 هزار و 66 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین نقطه ایران است و یکی از مناطق سردسیری کشور به حساب می آید.
از نظر جغرافیای سیاسی، چهارمحال و بختیاری پیش از انقلاب اسلامی در دهه 20 یکی از فرمانداری های کل استان اصفهان محسوب می شد و بخشی از مناطق بختیاری نشین آن نیز به خوزستان تعلق داشت که در سالهای بعد با تصویب مجلس ملی به یک استان مجزا از دو بخش چهارمحال و بختیاری تبدیل شد.
این استان پس از پیروزی انقلاب به برکت خدمات نظام جمهوری اسلامی به استانی نیمه توسعه یافته، پیشرو و آباد در عرصه های مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی و اجتماعی تبدیل شد.
این استان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارخانه ای نداشت و بیشتر آنها که در کار صنعت بودند به ذوب آهن اصفهان می رفتند و برخی نیز در کشور کویت مشغول کار بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این استان 27 شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت بیش از 4 هزار هکتار برای جذب سرمایه گذاری برای توسعه بخش صنعت این استان ، دارا بودن بیش از 275 هزار هکتار زمین های کشاورزی و 45 هزار هکتار باغ ، وجود بیش از سه میلیون و 800 هزار واحد دامی و تولید حدود 15 درصد ماهیان سردآبی کشور توسعه یافت.
جمعیت این استان اینک در حدود 947 هزار نفر است و براساس آخرین تقسیمات جغرافیایی این استان دارای 9شهرستان ، 40 شهر، 19 بخش، 39 دهستان و 840 روستاست.
در حوزه سلامت بخش عمده ای از بیماران استان تا پیش از انقلاب به اصفهان یا شیراز مهاجرت می کردند و حتی تنها پزشک عمومی در شهرکرد در آن سالها با دوچرخه به مناطق روستایی یا عشایری می رفت تا به مداوای بیماران نیازمند بپردازد.
بررسی ها نشان می دهد، قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان از نیم قرن تجاوز نمی کند و تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیتهای این بخش تحت عنوان سازمان بهداری تنها به خدمات درمانی آن هم بصورت ناقص و در قالب دو بیمارستان و چند درمانگاه که به طور عمده در شهرها مستقر بودند، محدود می شد.
مراکز مذکور توسط پزشکان خارجی اداره می شد و خلاء نیروها از جمله ماما، پرستار و بهورز به طور کامل محسوس بود و از نظر مراکز آموزش عالی هیچگونه مرکز آموزشی مستقلی در سطح استان وجود نداشت و جویندگان دانش با تحمل رنج و مشقت فراوان ناگزیر به مهاجرت به شهرهای بزرگ می شدند.
در سال 57 با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحول اساسی در زمینه های مختلف در کشور و استان اتفاق افتاد و در فاصله زمانی سالهای 57 تا 64 کارشناسان و متخصصان بخش بهداشت و درمان نسبت به طراحی سیستم شبکه های بهداشتی، درمانی در سطح کشور تلاش کردند.
این طرح که بر مبنای تحقق عدالت اجتماعی و رفع نیازهای مناطق محروم استوار بود، پس از اجرای آزمایشی، مورد حمایت مسئولان نظام قرار گرفت و گسترش چشمگیری در سطح کشور، بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری یافت.
از سال 1364 سازمان منطقه ای بهداری به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تغییر نام داد و بطور کلی ساختار آن متحول و ماموریتهای جدید در ارتباط با بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، غذا و دارو، فرهنگی، دانشجوئی و توسعه مدیریت و منابع برای آن پیش بینی شد.
مطالعه روند رشد خدمات در استان در فاصله سالهای 65 تا 70 گویای این واقعیت است که وضعیت بهداشت و درمان از بهبود نسبی برخوردار شد و روند رشد آن ادامه پیدا کرده است.
در دهه دوم شکل گیری نظام جدید سلامت یعنی از سال 74 تاکنون و پس از فراغت از کمیت ها و توسعه واحدهای بهداشتی، درمانی و افزایش میزان دسترسی مردم به خدمات، کیفیت خدمات در ابعاد مشخص مورد توجه قرار گرفت و بعنوان یکی از اولویتهای مهم دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و با اجرای طرح های مختلف و پایلوت کشوری، پایه های بهداشت و درمان استوار شد.
استان چهارمحال وبختیاری در سال 1357 با جمعیتی حدود 433 هزار نفر از سه بیمارستان و تعداد 258 تخت بیمارستانی برخوردار بود.
شاخص های درمانی استان در وضعیت خوبی نبود و با توجه به محرومیت اکثر مناطق استان و پایین بودن سطح زندگی مردم، متاسفانه مردم دسترسی چندانی به خدمات درمانی مورد نیاز نداشتند.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز برنامه های کاری وزارت بهداشت افزایش تخت و منابع بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت، به گونه ای که در دهه 1370 تغییرات اساسی در سطح درمان کشور و استان رخ داد.
دانشگاه شهرکرد از سال 1365 کار خود را با پذیرش 260 دانشجو در سه رشته و 2 مقطع تحصیلی در قالب 2 دانشکده آغاز کرد و هم اکنون نزدیک به دو هزار و 500 دانشجو در 19 رشته و 7 مقطع تحصیلی دکترای تخصصی بالینی، دکترای PHD، دکترای حرفه ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کاردانی و در 5 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامائی شهرکرد و پرستاری بروجن مشغول به تحصیل می باشند.
در این استان نرخ رشد جمعیت استان 1.5، پوشش واکسیناسیون 100 درصد و میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم در استان 99 درصد است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش درمان با در اختیار داشتن 2 مرکز آموزشی، درمانی، 6 بیمارستان، یک بیمارستان صحرایی، 1473 تخت بیمارستانی، 591 پزشک عمومی، 241 پزشک متخصص، 131 دندانپزشک یک هزار و 219 پرستار، 95 تخت ویژه، 37 پایگاه اورژانس، 50 دستگاه آمبولانس و امکانات تشخیصی آنژیوگرافی، CT scan ، MRI خدمات تخصصی خود را در رشته های داخلی، اطفال، زنان، جراحی عمومی، عفونی، بیهوشی، چشم پزشکی، پاتولوژی، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، ارتوپدی، قلب و عروق، پوست، ارتودنسی، داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشکی، طب فیزیکی و سوختگی و خدمات فوق تخصصی به یاری نیازمندان شتافته است.
بررسی های کارشناسی نشان می دهد فعالیتهای حوزه درمان دانشگاه باعث کاهش 50 درصدی مراجعات بیماران استان به استانهای همجوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دسترسی مردم به داروهای مورد نیاز آسان شد که چهارمحال و بختیاری اکنون با برخوداری از 91 داروساز ، 92 داروخانه استانی و بیمارستانی و 189کارشناس به خدمت رسانی مشغول شدند.
در بخش صنعت و زیربنایی نیز چهارمحال و بختیاری قبل از سال 57 تنها دارای یک کارخانه قند و چند واحد تولیدی کوچک و چند کوره آجرپذیری بود، اما در حال حاضر 900 واحد صنعتی فعال در این استان فعال است.
افزایش چندین برابری اعتبارات استان، ایجاد صنایع مادرتخصصی نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان ، ساخت سدهای بزرگ مانند کارون 4 و خرسان، توسعه راه ها و تصویب طرح ساخت راه آهن، توسعه و تکمیل بیمارستان ها و مراکز درمانی با تجهیزات پیشرفته، توسعه بنگاه های زودبازده و ساخت مسکن مهر، ساخت و تکمیل مجموعه های ورزشی و گسترش مراکز آموزش عالی مهم ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در این استان است.
هم اکنون صنایع ورق گالوانیزه خودرو با تولید سالانه 450 هزار تن ورق خودرو، صبا فولاد زاگرس با ظرفیت تولید 10 هزار تن ورق فولاد ضد زنگ ، صنایع فولاد فرخشهر با تولید 150 هزار تن ورق قلع اندود، شرکت برفاب با تولید سالانه 850 هزار دستگاه لوازم خانگی ، سیمان شهرکرد با تولید سالانه یک میلیون تن سیمان خاکستری در تیپ های مختلف در این استان فعال شده است.
تولید سالانه نزدیک به 60 هزار تن فرآورده های لبنی، 392 میلیون لیتر انواع آب معدنی، 9 میلیون و 500 هزار مترمربع موکت و 35 هزار تن انواع الیاف، چسب و رنگ و تولید سالانه 21 هزار تن نخ پلی استر از مهمترین دستاوردهای واحدهای صنعتی فعال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان بوده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان لردگان به عنوان یکی از مناطق محروم استان، مجتمع پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اوره و 680 هزار تن آمونیاک و سرمایه گذاری 6 هزار و 700 میلیارد ریال به تصویب رسید و این شهرستان محروم نیز از یک صنعت حداقلی برخوردار شده است.
در شهرستان بروجن نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرح فولاد با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش آهنی و فولادی و با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد ریال مصوب شد و ساخت آن آغاز شد.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ شهر یا روستای این استان از نعمت گاز برخوردار نبود و مردم برای گرم کردن خانه ها به نفت سفید آن هم به صورت سهمیه ای رو آورده بودند که در فصل زمستان تهیه نفت آنان نیز بسیار مشکل بود که مردم گاه از هیزم جنگلی یا کود خشک برای گرم کردن خانه هایشان استفاده می کردند.
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیش از 95 درصد جمعیت استان معادل 303 هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده است و در این استان تمامی شهرها، 341 روستا، 38 جایگاه سی ان جی و یک هزار و 152 مشترک تجاری صنعتی و کشاورزی و 25 شهرک و ناحیه صنعتی از گاز طبیعی استفاده می کنند.
اکنون چهارمحال و بختیاری 303 هزار مشترک شهری و روستایی، چهار هزار و 450 کیلومتر شبکه توزیع و 475 کیلومتر خط انتقال گاز رتبه نخست گازرسانی به مناطق شهری کشور را دارد.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی برخی از شهرهای کوچک مشکل برق داشتند و بیشتر روستاها از نعمت برق محروم بودند که 716 روستا از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون برقرسانی شده و تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این استان در همان ابتدای انقلاب برق دار شدند و سپس برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار انجام شد.
در حال حاضر 334 هزار مشترک برق در بخش های خانگی، کشاورزی، تجاری و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و 99.5 درصد از روستاهای استان از نعمت روشنایی برق بهره مند هستند، درحالی که میانگین روشنایی برق روستایی در کشور 96 درصد است.
یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی در چهارمحال و بختیاری احداث سد و نیروگاه کارون 4 است که بخشی از برق کشور در این استان تامین می شود.
طرح ملی سد کارون 4 در چهارمحال و بختیاری با ارتفاع 230 متر بلندترین سد 2 قوسی غرب آسیاست که به دست متخصصان و مهندسان کشورمان پس از انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شد.
دریاچه سد کارون 4 علاوه بر تامین ذخایر آبی برای بخش کشاورزی و کنترل سیلاب های فصلی دشت بزرگ خوزستان، به عنوان کانون گردشگری ورزشی شناخته می شود؛ این درحالی است که تولید و انتقال هزار مگاوات برق به شبکه سراسری مهمترین هدف ساخت سد و نیروگاه کارون 4 در این استان است.
همچنین در بخش کشاورزی این استان 50 سد کوچک پس از پیروزی انقلاب به ظرفیت 5 میلیون متر مکعب بهره برداری شده است.
اکنون 23 درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور مربوط به چهارمحال و بختیاری است و میزان تولید محصولات کشاورزی این استان بیش از یک میلیون و 150 هزار تن است که از این میزان تولید 250 هزار تن فرآورده های لبنی و بقیه تولید محصولات کشاورزی و باغی است.
جذب 75 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی، تحول در زیرساختهای بهداشت و درمان، ارتقای شاخص های فرهنگی، رشد گردشگران ورودی به استان، بهره مندی 650 هزار نفر از خدمات بیمه سلامت و تحول در زیرساخت های حمل ونقل بخشی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارمحال وبختیاری است.
در این چهار دهه انقلاب اسلامی با وجود همه تنگناها و جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق و متحدان غربی اش ، محدودیت هایی مالی که پیش روی خود داشت، توانست با همراهی و پشتوانه مردمی از بحران های بزرگ گذر کرده و به موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، علمی و روابط خارجی دست یابد.
در این میان چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر استانها از این موفقیت ها و دستاوردها بی نصیب نمانده و شاهد ارتقای کمی و کیفی شاخص های توسعه یافتگی در استان طی چهار سال گذشته بوده است و امید می رود با تلاش دولتمردان در دولت دوازدهم، غبار محرومیت به طور کامل از چهره این استان زدوده شود.
تمام دولت ها در نظام جمهوری اسلامی خدمات مطلوبی را برای توسعه همه جانبه کشور و استان انجام داده اند، اما خدمات دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وضعیت تحصیلات عالی و تکمیلی، بهداشت، درمان، اقتصاد، استقلال کشور، آزادی های اجتماعی و مدنی، امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در 40 سال گذشته متحول شد.
بهره برداری از طرح فولاد سفیددشت، بهره برداری کارخانه تولید چادر مشکی حجاب پس از 24 سال، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم چادر مشکی، احداث 2100 واحد مسکن مددجویی، تکمیل و بهره برداری از 22 هزار واحد مسکن مهر از مجموع 22 هزار و 500 واحد این طرح در استان، اجرایی شدن طرح انتقال آب بن – بروجن، پیگیری احداث راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز، تکمیل و بهره برداری جاده جایگزین کارون چهار و احیای واحدهای تولیدی راکد از مهمترین اقدامات صنعتی در چهارمحال و بختیاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.
تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری نوین، توسعه باغات در زمین های شیبدار، کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، تکمیل و بهره برداری از طرح های تولیدی، ارتقای شاخص های کمی و کیفی در حوزه های بهداشت و درمان، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی از سوی دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری به سرانجام رسید.
همچنین 75 هزار و 250 میلیارد ریال، درمجموع معادل 786 میلیون یورو و 4.2 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان برای اجرای 11 طرح بزرگ صنعتی این استان انجام شد، این میزان سرمایه گذاری برای 2 هزار و 291 نفر شغل ایجاد کرد.
اکنون 6 طرح بزرگ صنعتی با مشارکت سرمایه گذار خارجی با 51 هزار و 149 میلیارد ریال سرمایه ثابت در شهرستان های بروجن و کیار در دست اجراست که برای 426 نفر شغل ایجاد می کند و طی همین مدت در بخش صنعت و معدن 12 هزار و 854 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت انجام و در همین مدت 11 هزار فرصت شغلی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی 188 پروانه بهره برداری معدن با 671 میلیارد ریال سرمایه گذاری و یکهزار و 578 فرصت شغلی در استان انجام شد و در همین مدت نیز 283 فقره پروانه بهره برداری واحد صنعتی با 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 4 هزار و 15 نفر اشتغال در این استان صادر شد.
و در این مدت یکهزار و 42 جواز تاسیس و طرح توسعه با سرمایه گذاری 130 هزار و 180 میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال 21 هزار و 477 نفر و یکهزار و 96 پروانه بهره برداری صنعت با 20 هزار و 591 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 21 هزار و 381 فرصت شغلی در استان وجود دارد.
اما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، تعداد خانه های بهداشت این استان از 22 باب در سال 92 به 69 باب در پایان سال 95 با زیربنایی به متراژ پنج هزار و 650 متر مربع رسیده است و احداث چهار پایگاه سلامت غیرضمیمه، 10 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و 16 خانه پزشک و یک باب مرکز آموزش بهورزی را از دیگر دستاوردهای طرح تحول سلامت در استان است.
اکنون تعداد طرح های بهره برداری شده 29 واحد شامل 22 خانه بهداشت، 4 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ‌2 مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی، ‌یک باب آزمایشگاه مرکزی با صرف اعتباری افزون بر 72 هزار و 600 میلیون ریال می رسد و تعداد تخت های فعال مراکز درمانی استان در طول انقلاب اسلامی به یک هزار و 229 تخت رسید.
تا پیش از انقلاب اسلامی آب شرب در بسیاری از روستاها وجود نداشت و مردم از چشمه یا رودخانه آب شرب برداشت می کردند و برخی از شهرها نیز در میدان مرکزی از جمله در مرکز استان در فلکه آبی یک شیر آب مرکزی برای تامین آب شرب مردم وجود داشت که مردم می بایست برای تامین آب از فلکه آبی کیلومترها پیاده روی می کردند.
اکنون جمعیت بهره مند از شاخص های آب آشامیدنی سالم در این روستاها به بیش از 135 هزار نفر در قالب مجتمع ها و طرح های آبرسانی رسیده است که این یک شاخص اثرگذار محسوب می شود.
از 754 روستای چهارمحال و بختیاری، 463 روستا زیرپوشش صدور قبض آب قرار گرفت و 600 روستا نیز از خدمات آب و فاضلاب روستایی بهره مند شدند.
یکی از دغدغه های مردم همواره داشتن بیمه بوده است که در پیش از انقلاب تنها 10 هزار نفر بیمه بودند اما هم اکنون مجموع بیمه شدگان سلامت در استان با افزایش 50 هزار نفری طی اجرای طرح تحول سلامت به 650 هزار نفر افزایش یافته و ضریب رضایتمندی مردم از خدمات بیمه سلامت به 95 درصد ارتقا یافته است و 475 هزار نفر زیرپوشش بیمه روستایی و عشایری قرار دارند که از خدمات درمانی رایگان بهره مند هستند.
از سوی دیگر با اجرای طرح بیمه سلامت، هزینه های درمان مردم استان بیش از هزار میلیارد ریال کاهش یافت و گسترش بیمه سلامت در استان، هزینه های درمان از جیب مردم را از 60 به کمتر از 15 درصد کاهش داد و همچنین یک هزار و 450 نفر از بیماران خاص استان نیز که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات رایگان این بیمه بهره مند هستند.
در حوزه نشر کتاب نیز میزان چاپ کتاب از 10 عنوان به 52 هزار جلد به 127هزار جلد ارتقا یافت و ظرفیت سینماهای چهارمحال و بختیاری از 485 صندلی به یک هزار و 585 صندلی رسید و تعداد تماشاگران سینما از 66 هزار نفر در سال به 174هزار رسید.
تعداد چاپخانه های این استان به 98 باب رسیده و تعداد نشریات استانی از یک نشریه پیش از انقلاب اسلامی به 41 عنوان رسید.
در بخش زیربنایی و عمرانی این استان تا پیش از انقلاب اسلامی بزرگراه نداشت اما پس از پیروزی انقلاب 240کیلومتر بزرگراه در استان احداث و 700 کیلومتر بهسازی و آسفالت راه اصلی، 214 کیلومتر بهسازی و آسفالت راه روستایی احداث شد که تمامی این عملیات ها با 850 هزار تن تناژ آسفالت انجام گرفته است.
در حوزه آموزش و پرورش تعداد مدارس چهارمحال و بختیاری از 60 باب مدرسه به بیش از دو هزار و 400 مدرسه با 180 هزار دانش آموزش افزایش یافت و تعداد مدارس خیران از صفر به 100 درصد رسید که میانگین مشارکت خیران در پروژه های مدرسه سازی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 30 درصد و در چهارمحال و بختیاری 15 درصد است.
در حوزه ورزش نیز پس از انقلاب در بیشتر شهرهای این استان ورزشگاه چند منظوره احداث شد و تعداد ملی پوشان استان از سه نفر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به 99 نفر رسید.
سرانه ورزشی در چهارمحال و بختیاری از یک سانتیمتر قبل از انقلاب اسلامی به 22 سانتیمتر به ازای هر نفر رسید و ساخت 27 سالن ورزشی روستایی و 82 پروژه ورزشی شهری از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیر ساخت های ورزشی است.
چهارمحال و بختیاری قبل از انقلاب تنها 12 سالن ورزشی در مراکز شهرستان داشت اما امروز 146 پروژه ورزشی حتی در دور افتاده ترین نقاط استان نیز چرخ ورزش را به حرکت در آورده است.
نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: متولیان فرهنگی موظفند محتوا و دستاورهای انقلاب اسلامی را برای نسل جوان تبیین کنند.
حجت الاسلام محمدعلی نکونام افزود: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حاکمیت و دولت ایران وابسته به بیگانگان بود و مردم هیچ نقشی در تصمیمات سیاسی و اجتماعی جامعه نداشتند.
امام جمعه شهرکرد یادآور شد: دشمن اینک در مقام ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی است که وظیفه اصلی مسئولان و دلسوزان انقلاب، نمایان کردن چهره خبیث استکبار نزد افکار عمومی است
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امروز با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم حتی در دورترین نقاط کشور از دستاوردهای انقلاب بهره مند هستند و کشور به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است.
اقبال عباسی افزود: در حوزه فرهنگی، سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و دفاعی شرایط کشور با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و این ناشی از عملکرد موفق نظام جمهوری اسلامی است.
به گزارش ایرنا، این درحالی است که بسیاری از شاخص ها زیربنایی از جمله توسعه 100درصدی تلفن ثابت ، افزایش 200 هزار نفری مشترکین اینترنت و افزایش 99درصدی شبکه تلفن همراه، احداث فرودگاه شهرکرد، توسعه زیرساختهای شبکه تلویزیون از تمامی شهرها و بخشی از روستاها متخص زمان انقلاب است و این شاخص ها به دلیل رویکرد نوین و تحقق آنها در 4 دهه اخیر در این گزارش مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
اکنون 12 فروردین 40 سالگی انقلاب اسلامی فرا رسیده است و معرفی شاخص های توسعه یافتگی چهارمحال و بختیاری فرصت مطلوبی برای بیان دستاوردهای نظام به نسل جدید برای تداوم این راه را فراهم کرده است.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.