اما این میزان تولید ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری تا چه میزان توانسته است به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان مطرح شود؟ سوالی است که نیازمند بررسی و تدوین راهکارها و تقویت بخش خصوصی در یک برنامه مدون است.
بیشتر مزارع پرورش ماهیان سردآبی چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه ها یا پایین دست چشمه های این استان در سالهای پرآبی احداث شده است که اکنون بخشی از این مزارع با بحران کم آبی روبرو شده اند.
اما با این وضعیت بی آبی موجود نیز، مزارع پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری ظرفیتی برای توسعه گردشگری طبیعی و غذایی استان است که در نوروز می تواند میزبان گردشگران باشد هر چند این ظرفیت تاکنون به صورت کامل محقق نشده است.
یک کارشناس گردشگری می گوید: مزارع پرورش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری می تواند در نوروز به عنوان مهمترین پتانسیل گردشگری غذایی (FOOD TOURISM) در کشور مطرح باشد.
ریحانه مهدوی در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون بخش عمده ای از صنعت توریسم جهان را گردشگری غذایی به خود اختصاص داده است از این رو یکی از جاذبه های توسعه گردشگری غذایی در ایران مزارع پرورش ماهی یا میگو می باشد.
به گفته وی، مزرعه داران می توانند با هموار کردن مسیر منتهی به مزارع و ایجاد اقامتگاههای موقت نظیر آلاچیق های چوبی یا استراحتگاه های نیمه دائمی در نزدیکی مزارع، نسبت به جذب گردشگر نوروزی اقدام کنند.
وی گفت:البته برخی از مزرعه داران نزدیک شدن انسان به مزرعه پرورش ماهی یا میگو را صحیح نمی دانند و آن را باعث آلودگی مزرعه می دانند که در این راستا می توان با همکاری دامپزشکان در نزدیکترین مکان اقدام به برپایی آلاچیق و توسعه پخت و پز ماهی یا میگو برای مسافران نوروزی کرد.
مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: این استان با تولید سالانه بیش از 23 هزار تن ماهی قزل آلا اکنون 15درصد از ماهیان سردابی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
پرویز منصوری سرانه مصرف ماهی در این استان را 7 کیلوگرم دانست و گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلوگرم و میانگین جهانی بالای 20 کیلوگرم است.
وی، از فعالیت 400 مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره برداری در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: بیش از 99 درصد مزارع در حوزه سرشاخه های کارون می باشد.
منصوری افزود: با ارائه کد تایید فنی بهداشتی دامپزشکی جهانی به 20 واحد بهره بردار و تولید کننده شاخص آبزی پرور، فرآیند صادرات محصول ماهی سردابی با کیفیت و مشتری پسند از این استان به خارج از کشور فراهم شد.
به گزارش ایرنا، برپایی جشنواره طبخ ماهیان سردآبی در نوروز می تواند یکی از ظرفیت سازی گردشگری غذایی در چهارمحال و بختیاری برای مسافران نوروزی باشد.
در نوروز 97 بیش از یک میلیون نفر از گردشگران کشور در سطح جاده های این استان تردد داشته اند که نزدیک به 70 هزار نفر از گردشگران در شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری اقامت کردند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.