به گزارش ایرنا، عید نوروز سال 2016 با مشارکت 12 کشور واقع در فلات ایران و با مدیریت ایران در فهرست بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.
برهمین اساس برگزاری ویژه برنامه «نوروزگاه» بعنوان یک رویداد فرهنگی در راستای ایفای نقش محوری ایران در حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن این مرز و بوم از نوروز 95 به طور آزمایشی در 12 استان کشور آغاز شد.
این رویداد فرهنگی در دومین سال برگزاری در نوروز 96 در 19 استان دیگر نیز اجرا شد و به گفته مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز این رویداد توانست کارکردهای ویژه خود را طی این 2 سال داشته باشد و امسال برای سومین سال متوالی نیز در تمام استانهای کشور در حال برگزاری است.
شبان میرشکرایی عضو شورای سیاستگذاری عید نوروز و مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز در همین خصوص می گوید: جلوگیری از همسان سازی آداب و رسوم عید نوروز در نقاط مختلف کشور از اهداف دیگر اجرای نوروزگاه هاست، زیرا در سالهای اخیر شاهد برگزاری مراسم های یکسان و آداب و رسوم مشابهی بین اقوام مختلف کشور هستیم که می تواند آسیبی در جهت منسوخ شدن این میراث کهن باشد.
وی با بیان اینکه نوروز در یونسکو با عنوان میراث صلح و دوستی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: امید است تا با اجرای رویداد فرهنگی نوروزگاه در نواحی مختلف کشور بتوان نقش مهمی در معرفی هرچه بیشتر این میراث معنوی به مردم کشور و جهان و پاسداشت آن ایفا کرد.
به گفته مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز، نام نوروزگاه اقتباس از بهارگاه قوم بلوچ و نوروزگاه حوزه شمال شرق ایران انتخاب شده است.
میرشکرایی خاطرنشان کرد: در روند برگزاری نخستین نوروزگاه انحراف های متعددی که در اثر سوء تبلیغات ناخواسته در سالهای گذشته و یکسان سازی رفتارهای نوروزی ایجاد شده بود شناسایی و با اطلاع رسانی و معرفی صحیح، رفع شده است.
وی افزود: نوروزگاه های گذشته در استانها بخوبی توانست تامین کننده اهداف اولیه این رویداد فرهنگی باشد و امید است امسال نیز شاهد رسیدن به اهداف عالی این طرح باشیم.
در همین راستا در نوروز امسال همزمان با سایر نقاط کشور و برای دومین سال پیاپی در هفت مکان از استان چهارمحال و بختیاری نوروزگاه برپا شده تا سنت های بومی اقوام هریک از این مناطق احیا و بیش از پیش به مردم معرفی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح نوروزگاه نیز در قلعه سردار اسعد بختیاری در جونقان، قلعه امیرمفخم دزک، قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه چالشتر، پل مصلی بروجن، موزه فرخشهر، موزه باستان شناسی شهرکرد و پل ارمند لردگان برگزار می شود.
بهمن عسگری سوادجانی، احیای خرده فرهنگ ها و پاسداشت فرهنگ ناملموس هر منطقه را از اهداف اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: در هریک از این نوروزگاه ها آداب و رسوم و آیین های بخصوص همان منطقه اجرا می شود.
وی ادامه داد: برپایی سیاه چادر، اجرای آواها و نواهای محلی، گویش های بومی، رقص محلی، چوب بازی، معرفی پوشش محلی، طبخ غذاهای سنتی و بومی، شاهنامه خوانی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از برنامه های پیش بینی شده در طرح نوروزگاه است.
عسگری سوادجانی با اشاره به استقبال مردم محلی و گردشگران نوروزی از نوروزگاه ها، اظهارکرد: اجرای این طرح تا 13 فروردین در استان ادامه دارد.
نوروزگاه ها فرصت خوبی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد تا ضمن آشنایی با فرهنگ و هنر اقوام مختلف از مناطق طبیعی استان نیز دیدن کنند.
چهارمحال و بختیاری استانی در دل دامنه های سرسبز زاگرس با مردمانی مهمان نواز و با طبیعت بکر و آسمانی آبی میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است.
از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون در حدود یک میلیون و 500 هزار مسافر وارد استان چهارمحال و بختیاری شده اند که
از این تعداد 68 هزار مسافر در استان اقامت کرده اند.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.