به گزارش ایرنا، به طور معمول همسو با توسعه در شهرهای بزرگ دنیا رشد و توسعه زیرساخت ها بخصوص در حوزه راه، توازنی را در پی خواهد داشت که لذت مدرن شدن شهرها را دو چندان کرده و آثار سوء عصر ماشینی را به حداقل می رساند.
اما در شهرهای کوچک بخصوص در کشورهای جهان سومی، توسعه زیرساخت ها با اختلاف چشمگیر از رشد با شتاب توسعه شهری عقب مانده و این عامل عوارضی را برای شهروندان به دنبال دارد.
در این بین باید گفت ارتقای سطح فرهنگ جامعه نیز همگام با توسعه امری انکار ناپذیر است و ضرورت این مهم، زمانی آشکار می شود که این ناهماهنگی ها به معضلاتی در یک جامعه تبدیل می شود که نه راهی برای بازگشت به عقب وجود دارد و نه تدبیری برای حل آن پیش بینی شده است.
شاید بتوان ترافیک را نمونه ای بارز وعینی از این توسعه نامتوازن عنوان کرد.
به اعتقاد بیشتر کارشناسان؛ نبود تناسب بین فضاهای کوچک شهری وعرض کم خیابان ها نسبت به حجم خودروهای بکار گرفته شده در سطح شهر، مشکل عمده ترافیک از نبود فرهنگ سازی صحیح شهروندان نیز ناشی می شود.
خودروهای تک سرنشین، نبود فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند استفاده از دوچرخه و راحت طلبی عده ای از موارد تشدید کننده این معضل است.
البته برخی اقدامات در ارائه تسهیلات خرید خودرو به خانواده ها با هدف حمایت از صنعت خودروسازی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی، نبود محدودیت برای فروش به خانواده هایی که صاحب خودرو هستند و فقدان بررسی گنجایش و ظرفیت هر شهر برای پذیرش خودروهای جدید در ایجاد ترافیک نیز بی تاثیر نیست.
اینجاست که توسعه شهرها بجای رشد جوامع به عامل انحطاط و سردرگمی آنان مبدل می شود و ظواهر نازیبای شهری را پدید می آورد.
این درحالی است که این ناهماهنگی ها در شهرهای کوچک نمای نازیبای بیشتری در پی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، شهرکرد از جمله شهرهای کوچک کشور است که در سال های اخیر با روند رو به رشد این معضل مواجه است، بگونه ای که بسته شدن مسیرهای ارتباطی در روزهای پرتردد بخصوص در ایام پایانی سال کاملا در سطح شهر آشکار است.
وضعیت ترافیک در این شهر به حدی است که مسئولان ارشد استان نیز اخیرا نسبت به تشدید آن در آینده ای نزدیک ابراز نگرانی کرده اند.
در این پیوند، ایرنا در پی بررسی این مساله و ارائه راهکارهای کارشناسی به پاسخ هایی دست یافته که صرف نظر از فرهنگسازی، نبود تدوین طرح جامع ترافیکی و نبود همت مشترک بین دستگاه های استان برای تهیه این طرح از مهمترین آن ها عنوان شده است.
عضو شورای اسلامی شهرکرد عمده معضل ترافیک را ناشی از نبود طرح جامع ترافیکی در شهرکرد می داند و می گوید: با توجه به تشدید ترافیک در روزهای پایانی سال، این معضل ناشی از نبود طرح جامع ترافیکی است.
فرهاد رئیسی دهکردی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح، برنامه ای بین بخشی و نیازمند همکاری شهرداری، دفتر فنی استانداری و راه و شهرسازی است، تصریح می کند: از آنجا که راه و شهرسازی متولی این طرح است، برای تدوین آن همکاری های لازم در سال گذشته صورت نگرفت.
رئیسی بیان می کند: البته برای سال 97 طرحی پیش بینی شده که برای تدوین آن باید مشارکت بین بخشی صورت گیرد.
وی ادامه می دهد: برای حل این معضل باید معابری باز شود که اجرای این کار نیز با مشکل قانونی و کمبود اعتبار مواجه است.
رئیسی در تشریح این موضوع یادآور می شود: برای اتصال خیابان حافظ - انقلاب به کمربندی جنوب شهر با مشکل تملک زمین های کشاورزی مواجه هستیم که با اصلاح طرح تفصیلی و تغییر کاربری اراضی این مشکل حل خواهد شد.
این عضو شورای شهر ادامه می دهد: برای اتصال کمربند جنوب به میدان قمر بنی هاشم (ع) نیز، مشکل تملک زمین های کشاورزان شهر کیان وجود دارد که با جلسات مستمر امید است اتصال به جاده شهر کیان که حدود 300 متر است در سال 97 این مشکل نیز برطرف شود.
رئیسی بیان می کند: برای عریض سازی برخی قسمت ها نیزعقب نشینی بصورت کامل صورت نمی گیرد و به بودجه و زمان کافی برای حل مشکل جلب مشارکت مالکان خصوصی نیاز است.
وی با بیان اینکه برخی تقاطع و بلوارها در شهر به گره ترافیکی دامن زده است، می افزاید: برای اصلاح این مکان ها تخصیص حدود 10 میلیارد ریال اعتبار در شورای ترافیک پیش بینی شده که البته این بودجه نیز کافی نیست.
رئیسی، تردد خودروها بصورت تک سرنشین و ناوگان حمل و نقل ناکارآمد را از دیگر دلایل وجود ترافیک در شهرکرد برشمرد و اظهار می کند: امسال 15میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و تعمیر حدود 15 وسایل حمل و نقل عمومی و اتوبوس هزینه شده که البته این بودجه نیز ناکافی است.
وی نیاز به 20 دستگاه اتوبوس شهری را از دیگر ضرورت ها عنوان می کند و می افزاید: برای تامین هر خودرو به بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیسی ادامه می دهد: البته اقداماتی در سال جاری صورت گرفته که برای کوتاه مدت جوابگوی بخشی از نیاز شهر در روزهای پایانی سال خواهد بود.
این عضو شورای شهرکرد، اختصاص زمین هایی با موافقت مالکان خصوصی برای پارک خودروها را از این موارد می داند.
به گزارش ایرنا، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری شهرکرد نیز بر نقش طرح جامع ترافیکی برای حل این معضل تاکید دارد.
عبدالصادق نجفی با بیان اینکه شهرداری ها تنها، مجریان طرح های ترافیکی هستند، اظهار می دارد: متولی اصلی تدوین این طرح ها اداره راه و شهرسازی با مشارکت مالی استانداری است و پس از تدوین، منوط به ابلاغ مدیران ارشد است تا از سوی شهرداری برای اجرا پیگیری شود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده ترافیک شهرکرد ناشی از نبود طرح جامع ترافیکی است، می افزاید: پس از گذشت 10 سال کماکان این طرح تدوین نشده است.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهرکرد در دست تهیه است، ادامه می دهد: با توجه به ابلاغ و دستور شورای ترافیک کشور مبنی بر تهیه طرح جامع ترافیکی همزمان با تدوین طرح تفصیلی شهرها، اینک فرصت مناسبی به منظور انتخاب مشاور طرح ترافیکی برای اداره کل راه و شهرسازی فراهم شده است.
نجفی، اعتبار مورد نیاز برای طرح مطالعاتی ترافیک شهر را پنج میلیارد ریال برآورد می کند و می افزاید: برای طرح مطالعاتی باید از ظرفیت مشاوران مجرب استفاده شود و مسائل شهر با جزییات کامل در طرح مشاور دیده شود.
وی تصریح می کند: شهرداری با جدیت در حال پیگیری برای اجرای رعایت دستورالعمل شورای ترافیک کشور در این راستا و اعمال فشار بر دستگاه های متولی تهیه طرح جامع ترافیکی است.
وی بیان می دارد: در این طرح، نحوه استفاده از حمل و نقل عمومی، مکان های مورد نیاز برای ساخت زیر و روگذر، اصلاح معابر و چهار راه ها، تعریض خیابان ها، جانمایی و حرکت ایستگاه های اتوبوس، پارکینگ های عمومی و جایگاه های سوخت خودرو، مسیرهای دوطرفه و یک طرفه شهر، توزیع متوازن کاربری ها و تمرکززدایی در سطح شهر، جانمایی ایستگاه های سلامت و مراکز درمانی و میزان تقاضای سفر برای نیاز 10 سال آینده شهر تعریف و تدوین می شود که تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیک شهرکرد خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، از آنجا که طرح جامع ترافیکی به عنوان راهکاری بلند مدت برای حل مشکل ترافیک شهرکرد مطرح است معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اقدامات کوتاه مدت و موقتی این نهاد در روزهای پایانی سال بیان می کند: برای روان سازی ترافیک در سطح شهرکرد در این ایام، 5 پارکینگ به محل پارک خودروها افزوده شده است.
نجفی می افزاید: با موافقت بخش خصوصی پنج پارکینگ جدید بصورت موقت به مجموع پارکینگ ها افزوده شده است.
نجفی ادامه می دهد: علاوه بر این تعداد، از سال های گذشته هشت پارکینگ شهرداری و حدود 10 پارکینگ بخش خصوصی به این امر اختصاص یافته است.
نجفی در ادامه با بیان اینکه این نهاد تاکنون تمامی طرح های مصوب شورای ترافیک را بخوبی اجرایی کرده است، می افزاید: بخش عمده ای از این ترافیک ناشی از نبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی است.
نجفی با بیان اینکه استانداری اعتبار مورد نیاز طرح اتصال کمربندی شمال به جاده سامان را 300 میلیارد ریال برآورد کرده است، ادعا می کند: شهرداری توان اجرای این طرح را با 50 میلیارد ریال دارد.
به گزارش ایرنا، از آنجا که برنامه ریزی برای ترافیک اقدامی بین بخشی است کاملا روشن است که همسو با اقدامات کوتاه مدت، مسئولان دستگاه های متولی طرح 10 ساله و جامع ترافیک باید همت خود را برای تهیه هرچه سریع تر این طرح گره گشا بیش از پیش بکار گیرند.
شهرکرد یکی از شهرهای مرکزی ایران و مرکز شهرستان شهرکرد و استان چهارمحال وبختیاری است، این شهر در ۹۷ کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار دارد؛ براساس آمار سال 90 جمعیت این شهر حدود 160هزار نفر برآورد شده که اینک به حدود 200 هزار نفر افزایش یافته است.
شهرکرد مرتفع ‌ترین مرکز استان در ایران و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.