حمید فدایی ده چشمه روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در جامعه ای پویا و سالم، شادی، نشاط و تحرک به عنوان نخستین نیازها مطرح است.
وی ادامه داد: اگر این عوامل بین ملتی وجود نداشته باشد آن جامعه پویایی و حیات خود را از دست داده است.
فدایی، جشن چهارشنبه سوری را یکی از نمادهای نشاط و پویایی جامعه در ایران باستان عنوان کرد که امروزه به رخدادی حادثه آفرین تبدیل شده است.
وی درباره راهکارهایی که می توان کارکردهای مثبت این جشن را مجدد احیا کرد، افزود: نخستین اقدام فرهنگسازی از سوی خانواده و نهادهای فرهنگساز بخصوص رسانه هاست.
این استاد دانشگاه، نمایش صحنه های تلخ حوادث این شب از رسانه ملی را به مثابه تبلیغی منفی دانست که خود عاملی برای ترغیب بیشتر جوانان به انجام اقدامات حادثه آفرین است.
فدایی ده چشمه تصریح کرد: بهترین اقدام برای کاهش آسیب های این مراسم، زمینه سازی برای برگزاری جشنی مطلوب در مکان هایی مشخص با امکانات مناسب است.
وی ادامه داد: البته این فرهنگ سازی اقدامی زمان بر است و نهادهای آموزشی نظیر آموزش و پرورش باید در طول سال با آشناسازی دانش آموزان از مخاطرات ناشی از مواد محترقه وارد عرصه عمل شوند.
فدایی بیان کرد: مراکز آموزش عالی نیز فرصت مغتنمی برای بهره گیری از ظرفیت صاحبنظران، جامعه شناسان و روان شناسان و کارشناسان اجتماعی برای برگزاری کارگاه های پیشگیری از مخاطرات این جشن تاریخی و همکاری با دستگاه های مرتبط است.
به گزارش ایرنا، واژه چهارشنبه ‌سوری به جشنی در غروب سه شنبه (شب چهارشنبه) پایان هر سال اشاره دارد که طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی افروخته و تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می شد.
مردم با پریدن از روی این آتش، خواهان تطهیر و دوری از بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.