علی محمدی مقدم روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی (15تا 21 اسفندماه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح ها در زمینه مرتعداری، جنگلکاری و حفاظت از خاک و آبخیزداری اجرا می شود.
وی اعتبار مصوب برای اجرای این طرح ها را 350 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی عنوان کرد و افزود: حدود 180میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.
محمدی مقدم در ادامه با تبیین وضعیت منابع طبیعی استان از تشدید خشکسالی و بدتر شدن وضعیت منابع آبی و بارش ها در این استان در سال آینده و اثرات سوء آن بر مراتع و جنگل ها ابراز نگرانی کرد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش ها در استان رقمی معادل 152میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت کاهش 62 درصدی را نشان می دهد.
وی بیان کرد: براساس اعلام سازمان هواشناسی تا پایان امسال وضعیت بارش ها چندان مناسب نیست.
محمدی مقدم ادامه داد: تشدید خشکسالی درحالی است که 56 درصد منابع آبی زیرزمینی استان مصرف شده و 780 میلیون مترمکعب منابع آبی آبخوان ها به نصف کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سالانه 900 هکتار کشت آبی در چهارمحال و بختیاری به دیم تبدیل می شود، افزود: 50 درصد قنوات استان خشک شده و 50 درصد مابقی نیز با کاهش 35 درصدی سطح آبخوان ها درحال مصرف است.
محمدی مقدم اظهار کرد: از 11 دشت استان (آبخوان) هشت دشت ممنوعه اعلام شده و چهار دشت از این تعداد نیز به مرز بحران رسیده است.
وی تصریح کرد: با سوء مدیریت برخی مسئولان، آب منابع زیرزمینی در قالب پنج هزار حلقه چاه کشاورزی بدون وجود الگوی مناسب کشت به سطح زمین کشانده شد.
محمدی مقدم ادامه داد: درحالی که کشور با مشکل خشکسالی دست به گریبان است، کماکان گونه هایی کشت می شود که در زمان ترسالی کشت می شد.
وی با بیان اینکه خشکسالی مشکل نوینی در دنیا نیست، اظهار کرد: در دیگر کشورها برای خشکسالی مدیریت ریسک وجود دارد و مدیران مکلف به ارائه برنامه هایی متناسب با خشکسالی هستند.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری راندمان بخش کشاورزی در دنیا را 65 درصد عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که راندمانی بین 30 تا 35 درصد دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه سه رودخانه مهم زاینده رود، دز و کارون به شمار می رود که زمانی 10 درصد آب مورد نیاز کشور را تامین می کرد، اما با گذشت یک دهه خشکسالی در این استان این رقم به 6 درصد تنزل یافته است.
همچنین کاهش بارش در این استان، فلات مرکزی و استان هایی نظیر خوزستان و اصفهان را با چالش جدی کمبود آب مواجه کرده است.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.