این نام نه از جهت حضور ورزشکاران یا مربیان چهارمحال و بختیاری، که از جهت قضاوت این دیدار از سوی داور جونقانی در شهرآورد هفتاد و نهم بود، که یدالله جهانبازی موفق به ثبت نام خود در این تالار شد.
هیجان فوتبال ایران نه از منظر کیفیت، بلکه از نظر استرس ها و فشارهای روانی را باید در دیدار شهرآورد خلاصه کرد، آنجا که یک بازیکن 20 ساله باید مقابل یکصد هزار نفر بازی کند و صدای تماشاگران در همه یکصد هزار نفری او را دچار بالاترین درجه از استرس ها می کند.
شاید حرفهای کم نظیر ' مهدی هاشمی نسب' بازیکن سابق سرخابی را بتوان به عنوان یک متد واکاوی رفتاری از سوی تماشاگران مورد بررسی علمی و تحقیقات جامعه شناسانه قرار داد چه اینکه او در مصاحبه خود اعلام کرد که فاصله 'نفرت ' و دوست داشتن یک تیم ورزشی به اندازه یک تار مو است.
این رفت و آمد سرخابی ها تا پیش از مهدی هاشمی نسب نیز سابقه داشت،شاهرخ بیانی، غلامرضا فتح آبادی، احمدرضا عابدزاده و حدود 10 نفر دیگر نیز این تغییر رنگ پیراهن را تجربه کردند اما در این بین سرخابی شدن مهدی هاشمی نسب از نظر رفتار تماشاگران و ریخت شناسی روانکاوانه گونه ای دیگر است.
شهرآورد یا دربی یک بازی متفاوت است، جدا از نتیجه بازی، به دلیل کری خوانی و مخالف و موافق خوانی یکی از بی نظیرترین بخش های ورزش ایران محسوب می شود.
شهرآورد فوتبالی ایران دارای رویکرد نشانه شناختی نیز است چه اینکه اگر کسی 6 انگشت خود را به دیگران نمایش دهد او را پرسپولسی یا اگر کسی عدد 4 را نمایان کند او را استقلالی می دانند.
این نشانه شناسی در رنگ ها و ستاره ها و لوگوی تیم ها نیز وجود دارد و تیم استقلال دو ستاره خود را دال بر مدلول قهرمانی در لیگ آسیا می دانند یا پرسپولیس دو شیر پرنده لوگوی خود را برگرفته از تخت جمشید و پارسه یا مجموعه تاریخی باستانی پرسپولیس می دانند.
ریخت شناسی اجتماعی (Social Morphology) این دیدار فوتبالی گواه این مساله است که بخشی از تماشاگران به صورت مستقیم بر روی کیفیت بازی اثرگذارند و هر چه مربیان نیز ترفندهای مربیگری را به کار ببرند در نهایت ممکن است ترس از شکست، اثر بازی را به گونه ای دیگر رقم بزند.
سالها پیش محققان در مقاله ای تحت عنوان ' فوتبال ، انسان و فلسفه: (چرا فوتبال محبوب ترین ورزش جهان است؟)' اعلام کردند، ورزش به عنوان پدیده ای مدرن خود محصول دنیای مدرن و تحولات مرتیط با آن است.
ورزش در مفهوم مدرن ان تنها یک فعالیت بدنی صرف تلقی نمی شود و فوتبال نیز در ذیل مفهوم کلی ورزش بعنوان محصولی مدرن هم از حیث اهداف و هم از حیث روش قابل طبقه بندی است.( با اندکی تخلیص)
فوتبال یکی از ورزش هایی است که دارای تعداد زیادی بازیکن است و این مساله آنرا تبدیل به پدیده ای اجتماعی می کند.
فوتبال ورزشی است که شباهت بسیاری با الگوهای اجتماعی مدرن دارد و با شبیه سازی آن با سیستم های اجتماعی می توان نتایج جالب توجهی از ان استخراج کرد.
زمین فوتبال یکی از بزرگترین زمین های ورزشی در میان سایر رشته های ورزش محسوب می شود و این مساله آنرا به روحیه سرکش، رقابت گر و انتزاعی بشر برای شبیه سازی ان با زندگی واقعی نزدیک می کند. (همان مقاله)
اما در نهایت شور، هیجان، کری خوانی ،فریاد و هیاهو یا سکوت های معنا دار روی سکوها، زمانی برای مربیان یک تیم در ورزشگاه ˈ مازاد قدرت ˈ بود که اکنون این مازاد قدرت به ˈ برابری ناچیز ˈ ختم شده است.
در ورزش فوتبال ، دیدار دو تیم همشهری که خاستگاهی تاریخی و اجتماعی داشته باشد، به عنوان ˈداربی ˈ مشهور است که در برگردان آن به فارسی از آن با عنوان ˈ شهرآورد ˈ یاد می شود.
موازنه قدرت در بازی های شهرآورد استقلال و پرسپولیس ، هیچگاه تراز خاصی برای یک تیم نداشته است، چرا که در چند سال اخیر، شهرآورد تاریخی پایتخت ، روزهای تکراری تساوی را از یاد نمی برد.
از منظر جامعه شناسی ورزش، فوتبال شهرآوردی ، یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی محسوب می شود ، که حتی رنگ بندی ها می تواند در این نهاد اجتماعی تاثیر گذار باشد.
در چند سال اخیر، شکست ها و تساوی های پی درپی در داربی تهران برای طرفداران استقلال یا پرسپولیس عذاب آور بود که با حضور مربیان خارجی و ریسک پذیر آنان، ریخت بازی ها به شکلی هیجانی تبدیل شد و این روزها شکست و پیروزی در این دیدارها مطالبه سکوها شده است.
چند سالی ترس از شکست یا تساوی های تکرار شدنی ،باعث بروز نوعی فوتبال در بین مربیان سرخابی شده بود که می توان از آن با عنوان ˈ فوتبال خودخواهانه ˈ نام برد اما این روزها مربیان این دو تیم با برنامه ای مدون به دنبال کاهش حساسیت دربی برای بازیکنان خود و دست یافتن به عنوان بیرونی از جمله قهرمانی در لیگ داخلی یا پیروزی در لیگ آسیا شده اند.
ریخت شناسی شهرآورد پایتخت نشان می دهد فوتبال به مثابه یک پدیده اجتماعی سرشار از غم و شادی است که رقابت برای اثبات بودن، اثبات برتر بودن، اثبات قدرتمند بودن و شایسته بودن از مولفه های این ریخت شناسی ورزشی است و مفهومی که با مفهوم دیگری در فوتبال شهرآورد قابل دیدن است.
بررسی روانکاوانه عکس العمل 'سید حسین حسینی ' پس از دریافت کارت در دیدار فولاد خوزستان و استقلال تهران و از دست دادن شهرآورد از سوی این بازیکن، نشان می دهد که دیدار شهرآورد تا چه اندازه می تواند بر روان بازیکنان و تماشاگران اثرگذار باشد و این نشان می دهد که شهرآورد چشم اندازی از فوتبال با رویکرد جامعه شناسانه است.
ریخت بازی هشتاد و ششم برای تماشاگر دو تیم آینده محور خواهد بود، چرا که اگر پرسپولیس این دیدار را ببرد در شهرآورد برای نخستین بار قهرمان می شود و برای نخستین بار در یک سال دو جام قهرمانی در لیگ برتر را به خانه می برد.
در آن طرف ریخت این دربی برای تماشاگران و مجموعه بازیکنان استقلال به گونه ای رقم خورده است که از شکست دربرابر قرمزهای پایتخت گذر کنند و با پیروزی در برابر پرسپولیس بتوانند از قهرمانی آنها در 5 هفته مانده به پایان لیگ جلوگیری کنند و دوباره اعتماد و هیجان را به سکوهای خود بازگردانند.
در دهه 90 ریخت شهرآورد به گونه ای تغییر کرد که اکنون به واسطه توسعه شبکه های اجتماعی هر بازیکن برای خود یک صفحه شخصی یا تربیون دارد و به راحتی رو در رو تماشاگران حرف خود یا جهبه گیری اش را نسبت به بازی اعلام می کند.
این مساله در دهه های گذشته برای بازیکنان دو تیم فراهم نبود از این رو فقط شعارها از سکوها به تیم انتقال می شد اما در این دهه تماشاگران گاهی مطالب و مطالبات خود را از تیم محبوب یا بازیکنان دو تیم در فضای مجازی منتشر می کنند.
این نوع انتقال یک استرس پنهان نیز در بازیکن ایجاد می کند چه اینکه بازیکنان در این دوره علاوه بر سکوها باید فشارهای کاربران اجتماعی را نیز درباره تیم خود دریافت کنند.
این نوع فشارهای مجازی و حضوری بازی های این سالها را پر هیجان تر کرده است و ریخت و پیکره این بازی ها شکلی جذاب تر با استرس و هیجانی بیشتر به خود گرفته است.
به گزارش ایرنا، دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس در هشتاد و ششمین شهرآورد روز پنجشنبه ساعت 15 و 45 دقیقه در ورزشگاه آزادی انجام می شود.
دیدار رفت این دو تیم در لیگ هفدهم با پیروزی یک بر صفر پرسپولیس از روی نقطه پنالتی به پایان رسید.
چنانچه روز پنج شنبه پرسپولیس مقابل استقلال به برتری برسد،این تیم 5 هفته زودتر از پایان رقابت ها، قهرمان لیگ هفدهم خواهد شد.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.