آیا مسؤولین استان ما تا به حال به کلمه یا کلماتی که در پی نام "چهارمحال و بختیاری" در ذهن مردم کشور متبادر می شود و یا در سخنرانی ها و همایش ها بر زبان مسئولین جاری می شود فکر کرده اند

دیار مشروطه خواهان بختیاری- دیار استبداد ستیزان و وطن پرستان- سردار اسعد بختیاری- شهید علیمردان خان بختیاری-بی بی مریم بختیاری- عمان سامانی- میرزا حبیب دستان بنی- دکتر ابوالقاسم بختیار بروجنی- بام ایران زمین- سرزمین آب و آینه و آفتاب- سرزمین چشمه های جوشان- سرچشمه های کارون و زاینده رود و ...
این سوال مهمی است که جواب شایسته به آن می تواند، بازشناسی درست هویت تاریخی ما و بخش مهمی از فرایند توسعه بومی استان ما را پاسخ دهد.
 اصفهانی ها به تمدن صفویه و آثار بازمانده از آن زمان از سی و سه پل تا میدان امام و منارجنبان می بالند و با تکیه بر آن پایتخت فرهنگی جهان اسلام می شوند، در تبریز برای ستارخان و باقرخان همایش ها و کنگره ها برگزار می کنند، شیرازی ها به سعدی و حافظ و تخت جمشید می بالند و مردم همدان به هگمتانه و ... و صدالبته این برندها سال هاست موجب رونق توریسم، گردشگری و کمک به توسعه این شهرها و استان ها شده است. اما در استان چهارمحال و بختیاری نه مسئولین استان تا به حال به فکر برگزاری کنگره ای برای بزرگداشت مشروطه خواهانی که منادیان آزادی خواهی و مردم سالاری دینی برای ایرانیان بودند افتاده اند، و نه کسانی که برای شنیده شدن حرفهای مهمشان توسط ایرانیان "بام ایران" را تریبون کردند، تا به حال تدبیری برای تشنگی، سرزمین آب و آینه و آفتاب اندیشیده اند.
 مفاخر، بزرگان و مواهب طبیعی و خدادادی هر جامعه ای، سرمایه­ های گرانقدری هستند که تجلیل و بزرگداشت آنان زمینه ساز حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه و موجب گسترش وتحکیم وفاق ملی است. و لازمه تداوم زیست اجتماعی و توسعه پایدار هر جامعه توجه و تکریم این مفاخر و بزرگان و الگوسازی استفاده بهینه از این سرمایه ها برای نسل جوان و آینده است.
 یادمان باشد؛ که دنیای امروز، دنیای برند است؛ اگر برند چهارمحال و بختیاری با تداعیات زیبا(مانند دیار مشروطه خواهان و استبداد ستیزان) همراه باشد، هم اعتبار و حیثیت چندین صد ساله امان حفظ می شود و هم این همنشینی زیبای مفاهیم، می تواند تبدیل به فرصتی جهت جلوگیری از گسست فرهنگی، رونق صنعت توریسم و گردشگری و راهکاری جهت توسعه بومی استانمان شود.


دانشجوی دکترای جامعه شناسی توسعه

 

46

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 848337
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.