به گزارش ایرنا، در حالی که چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای مستعد در امر میزبانی اردوهای تیم های لیگ ها برتر فوتبال ایران است اما این روزها با زمین های چمنی روبرو است که خشکسالی آنها را تهدید می کند.
این خشکسالی به حدی است که برخی از زمین های چمن برای حفظ خود باید آب روزانه دریافت کنند و گرنه مانند زمین های بایر و خشک می شوند.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می گوید: خشکسالی های اخیر باعث به خطر افتادن سبزی چمن های زمین های فوتبال ورزشگاه های استان شده است.
عبدالرحمان قاسمی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون 10 زمین چمن فوتبال وجود دارد که با کمبود شدید آب روبرو است.
به گفته وی،آبیاری این زمین ها هزینه بسیار بالایی را بر روی دوش این اداره کل گذاشته است هرچند شرکت آب و فاضلاب استان در این زمینه همکاری لازم را با اداره کل ورزش و جوانان دارد اما اگر آب این زمین ها با تعرفه آموزشی و فرهنگی نشود ، هزینه ها کمر شکن خواهد بود.
وی یکی از راهکارهای کاهش هزینه های زمین چمن فوتبال استان را زیرسازی چمن مصنوعی عنوان کرد و گفت: تاکنون 4 زمین فوتبال چمن مصنوعی شده است و یک زمین نیز بزودی چمن مصنوعی می شود.
به گفته وی، هزینه تهیه چمن مصنوعی در ورزشگاه ها متفاوت است اما با توجه به اینکه ساخت چمن مصنوعی تولید داخلی نیز رسیده است هزینه های آن نسبت به گذشته کاهش می یابد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری این روزها گرمتر از سالهای دیگر شده است و دمای استان در انتهای پاییز و در زمستان امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
براساس پیش بینی های صورت گرفته دمای هوای چهارمحال و بختیاری در آذر تا بهمن امسال نیم تا یک درجه گرمتر خواهد بود.
از این رو، چهارمحال و بختیاری پس از استان های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، کرمان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و تهران در رتبه نهم جدول استانهای خشک قرار دارد.
از ابتدای مهر تا پایان آذر امسال تنها 38.2 میلیمتر بارش در استان وجود داشته است که این میزان بارش در مدت مشابه سال قبل 152.4 میلیمتر بوده است.
اکنون میانگین ماندگاری برف در استان از 142 روز به 79 روز کاهش یافته است و هم اینک این استان با یکهزار و 161 میلیمتر کمبود بارش روبرو است.
میانگین بارش های چهارمحال و بختیاری هم اینک نسبت به سال قبل 75 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 77 درصد کاهش دارد.
چهارمحال و بختیاری نزدیک به 40هزار ورزشکار بیمه شده دارد که بخشی از این ورزشکاران در رشته فوتبال مشغول هستند.
هم اکنون سه ورزشکار این استان در لیگ برتر فوتبال بازی می کنند و 6 داور این استان در لیگ های مختلف سوت می زنند.
خبرنگار : محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.