به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از وب دا ،  دکتر ارسلان خالدی فر افزود: ویروس این بیماری در انتشار و گسترش خود نژاد،‌ملیت، مرز جغرافیایی، ‌فرهنگ ،‌مذهب ، سن، ‌فقیر،‌ غنی و ... را نمی شناسد.

وی تصریح کرد: این بیماری با توجه به ویژگی هایش شامل دوره آلودگی طولانی مدت،‌ کشندگی بالا،‌ ناآگاهی افراد از راه های انتقال و عدم انتقال بیماری و همچنین به دلیل همراه بودن با رفتارهای غیر قابل پذیرش در جامعه باعث شده،‌ افرادی که آلودگی آنها مشخص شده است و یا رفتارهای پر خطر داشته اند که احتمال آلوده شدنشان وجود دارد از ترس انگ و تبعیض اجتماعی اقدامی جهت تشخیص و تحت مراقبت بودن خود انجام ندهند و این معضل منجر به گسترش بیشتر بیماری می شود.

دکتر خالدی فر در ادامه بر لزوم برنامه ریزی اجرایی دقیق، هماهنگی و مشارکت همگانی برای پیشگیری و کنترل این بیماری تاکید کرد و افزود: امروزه پیشرفت های علمی چشمگیری در درمان ایدز حاصل شده و قوانینی برای محافظت از بیماران وضع شده است؛ همچنین بشر درک بهتری از این شرایط دارد.

وی، با ابراز تاسف نسبت به اینکه هنوز برخی از افراد اطلاعات درستی از نحوه محافظت خود و دیگران از این بیماری ندارد افزود: رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا،‌ انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سوزن و سرنگ آلوده، ‌انتقال از مادر به کودک در بارداری ، زایمان و شیردهی بعنوان مهمترین علل شناخته شده ابتلا به ویروس اچ ای وی مطرح هستند.

دکتر خالدی فر با بیان اینکه اچ ای وی نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال عملکرد آنان می شود و با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (ایدز) منجر می شود اظهار داشت: تا کنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است ولی داروهای ضد ویروسی درمانی موجود قادرند تعداد ویروسها را در بدن کاهش و روند سرعت بیماری را کند نمایند به طوریکه فرد مبتلا بتواند زندگی یک فرد سالم را داشته باشد.

به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۶.۷ میلیون نفر در حال حاضر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا هستند که از این میان ۲.۱ میلیون نفر را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند و ۱.۸ میلیون نفر آن به تازگی به این ویروس مبتلا شده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: همچنین ۵۳ درصد از بالغین و ۴۳ درصد کودکان که آلوده به ویروس اچ ای وی هستند درمان دارویی ضد رتروویروسی دریافت می کنند و از هر ۱۰ زن حامله مبتلا به اچ ای وی ۷ نفر آنها برای پیشگیری از انتقال مادر به کودک از درمان پروفیلاکسی برخوردارند.

دکتر خالدی فر افزود: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ ای وی کشور، تا پایان شهریور ۹۶ مجموعاً ۳۶هزار و ۵۷۱ نفر مبتلا به اچ ای وی شناسایی ، ‌ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۲ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۰هزار و ۹۷ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵ هزار و ۳۴۵ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اج ای وی پیشرفته) شده اند.

وی گفت:علت ابتلا به اچ ای وی در بین کل مواردیکه از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد ۶۵.۴ درصد،‌ رابطه جنسی ۲۰.۱ درصد و انتقال از مادر به کودک ۱.۵ درصد بوده است و راه احتمالی انتقال در ۱۲.۴ درصد از این گروه بیان نشده است .

وی خاطر نشان کرد: راه انتقال ۰.۷ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون می باشد و این درحالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماهه اول جاری ۳۳ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۷ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند و راه احتمالی انتقال در ۳۲ درصد موارد اعتیاد تزریقی،‌۴۷.۱ درصد روابط جنسی، ۲.۶ درصد مادر به کودک و در ۱۸.۳ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است، ضمناً هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

دکتر خالدی فر اظهار داشت: نظر به اینکه موضوع ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی، ‌اقتصادی، ‌فرهنگی،‌ امنیتی و غیره نیز می باشد، آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی و ایدز یکی از استراتژی های برنامه کشوری پیشگیری از اچ ای وی و ایدز در کشور است.

وی با اشاره به انتخاب شعار "سلامتی حقی برای همه: با اطلاع رسانی، ‌پیشگیری ، ‌تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ ای وی" برای هفته اطلاع رسانی ایدز (۱۴-۸ آذرماه ) خاطر نشان کرد: امسال نیز همانند سالهای گذشته مبارزه جهانی بر علیه ایدز، بر نقش رهبران و مدیریت در این مبارزه تاکید دارد لذا هر یک از ما می توانیم یک پیشگام و رهبر در میان خانواده،‌ گروه همسالان،‌ تیم ورزشی،‌ جامعه و یا اجتماع خود باشیم و در همه سطوح فرد به فرد،‌ مردم، مدارس،‌ خانواده ها و در محل کار و مراسم عبادی باید این حس مسئولیت ایجاد گردد تا بتوانیم با نوآوری،‌ آینده نگری ، مهرورزی ،‌عدالت محوری و عمل گرایی برای مقابله با گسترش ایدز پیشگام شویم و در مقابل موانع و مشکلات صبوری کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان اظهار امیدواری کرد: با همدلی، مشارکت سازمانها،‌ ادارات و همه آحاد جامعه بتوانیم گامی موثر در کنترل و مهار HIV و ایدز برداریم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 809175
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.