به گزارش ایرنا، خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی که از منزلت و قداست خاصی برخوردار بوده و زنان که مدیریت داخلی این نهاد اجتماعی و مسئولیت هایی نظیر تربیت صحیح فرزند، پاسداری از کانون گرم خانواده و تامین بهداشت روانی خانواده را برعهده دارند، این روزها مشغول انجام کارهای سخت مردانه بر روی زمین های کشاورزی هستند.
با وجودی که به رسم عرف و حکم شرع، سرپرست خانواده وظیفه تامین معیشت و نان آور خانوار باید باشد، زنان بی سرپرست و بد سرپرستی در جامعه هستند که با همت مردانه بار سنگین مسئولیت خانواده را به دوش می ‌کشند.
این زنان علاوه بر ایفای نقش مادری به بهترین شکل ممکن، به عنوان کارگر در زمین های کشاورزی با کار دو برابری مردان و مزدی نصف آنان، چرخ زندگی خود را می چرخانند.
فصل پائیز در چهارمحال و بختیاری بهترین زمان برداشت محصولات کشاورزی و کار برای زنان در این مزارع به خصوص سیب زمینی، پیاز و چغندرقند و اوج زمان کاری برای کارگران فصلی است که در برخی از شهرستان ها از جمله بروجن و کیار شاهد حضور زنان در مزارع کشاورزی به عنوان کارگر هستیم.
در این مواقع مردها هم در کار برداشت محصول کمک‌ زنان هستند ولی صاحبان مزارع به خاطر اینکه زنان کار دو برابر مردان انجام می دهند و دستمزدی نصف مردان دریافت می کنند، رغبت بیشتری برای استفاده از کارگران زن دارند.
جمعی از بانوانی که مشغول برداشت سیب زمینی در مزارع شهرستان کیار بودند به ایرنا گفتند: در این مزرعه بانوان سالخورده و جوان همراه با کودک و حتی بانوی بارداری مشغول برداشت محصول هستند که برخی از آنان ساکن چهارمحال و بختیاری و برخی هم از روستاهای اطراف استان اصفهان هستند.
این بانوان می گویند: کار جمع آوری سیب زمینی برای بانوان بسیار سخت و طاقت فرساست ولی هر بانو روزانه به ازای 350 هزار ریال دستمزد بین 50 تا 70 گونی محصول سیب زمینی جمع آوری می کند.
آنان می افزایند: این میزان دستمزد درحالی است که مردان روزانه 700 هزار ریال دریافت می کنند و حتی 50 گونی سیب زمینی هم جمع آوری نمی کنند.
این بانوان می گویند: مشکلات و سختی های زندگی در تامین مخارج و معیشت خانواده به دلیل بی سرپرست بودن یا بد سرپرست بودن منجر به کار بیشتر و مزد کمتر بانوان شده است.
بانوان کارگر زمین کشاورزی ادامه دادند: گرچه فعالیت های کشاورزی و دامپروری از سوی زنان، دوشادوش مردان فعالیت اصلی و عمده خانوارها در این استان از قدیم بوده و با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی برای بانوان کمرنگ شده است، اما در شرایط کنونی و بروز مشکلات اقتصادی، بانوان را به عنوان کارگر مزارع نه به عنوان صاحب کار به این شغل سوق داده است.
یک کارشناس مسائل خانواده می گوید: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری در دو دهه اخیر به عنوان ستون معیشت پایدار، کمک به افزایش امنیت غذایی و کمک سرپرست در تامین هزینه و معیشت خانواده در جامعه مطرح هستند.
زهرا کریمی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: گرچه فرصت های فراوانی برای اشتغال بانوان از جمله راه اندازی مشاغل خانگی، حضور در تعاونی های خرد روستایی و اشتغال به هنر صنایع دستی در سال های گذشته ترویج و زمینه حضور در این شغل ها تسهیل شده است ولی همچنان در برخی فصل ها شاهد حضور بانوان برای انجام کارهای سخت کشاورزی به خصوص در مناطق روستایی هستیم.
به گفته وی، زنان در طول سال های گذشته علاوه بر انجام رسالت مادری و همسری در منزل، دوشادوش مردان در فعالیت های کشاورزی، در امر زراعت و فعالیت های دامپروری متناسب با قدرت بدنی بانوان نقش داشتند.
این کارشناس ادامه داد: کار بیشتر و مزد کمتر، روی آوردن به مشاغل آسیب زا و صدمات و خطرات جسمی حین فعالیت کشاورزی مهم ترین مشکلی است که در سال های اخیر اشتغال بانوان را در برداشته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: مباحث ایمنی، بهداشت کار، حقوق و مزایای به کارگیری نیروی کارگر در هر شرایط کاری تحت قانون کار است.
سید عباس جزایری در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: کارگرهایی که به صورت روزمزد در مباحث کارگری از جمله کشاورزی به کار گرفته می شوند، دستمزد افراد با توافق صاحب کار و پایان روز محاسبه می شود.
به گفته وی، در صورتی که مباحث ایمنی، بهداشت کار، حقوق و مزایای کارگران از سوی کارفرما یا صاحب کار کارگران روزمزد در نظر گرفته نشود، می توانند شکایت خود را به اداره کار اعلام کنند.
جزایری ادامه داد: پرداخت دستمزد نیروی کارگر زن در مباحث کارگری کشاورزی مشابه کارگران مرد است و نباید کارفرما به حقوق بانوان کارگر بی عدالتی داشته باشند.
به گزارش ایرنا مطابق آمارهای سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال جاری در 5 هزار و 200 هکتار از مزارع استان سیب زمینی کشت شد که همزمان با فصل پائیز و برداشت این محصول پیش بینی می شود 200 هزار تن محصول برداشت شود.
مطابق این آمار حدود 2200 هکتار از مزارع استان نیز به کشت چغندرقند اختصاص یافته است که پیش بینی می شود 80 هزار تن از این محصول برداشت شود.
از جمعیت حدود یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری حدود 49 درصد را بانوان تشکیل می دهند.
گزارش از: نرگس کریمی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7361/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.