پیکره گسل شناسی ایران نشان می دهد که گستردگی زاگرس و مجاورات آن با گسل های دیگر، این منطقه را یکی از نقاط حساس از منظر زلزله خیزی کرده است.
این گستردگی گسل زاگرس از سنندج در کردستان تا سیرجان در کرمان ادامه دارد و بخشی از این منطقه به عنوان 'زاگرس چین خورده' شناخته می شود.
کارشناسان معتقدند؛ در منتهی الیه زاگرس جنوبی یک راندگی گسل وجود دارد که 'گسل اصلی معکوس زاگرس' در این منطقه واقع شده است.
این کارشناسان براساس مقاطع چینه شناسی و تحقیقات زمین شناسی میزان وسعت پهنه زاگرس را 820 کیلومتر مربع می دانند که در محدوده زون های زمین شناسی زاگرس بلند و زاگرس چین خورده ساده قرار دارد.
بخشی از گسل زاگرس بلند در حد فاصل پهنه زاگرس بلند و زاگرس چی نخورده ساده (درحاشیه جنوبی پهنه زاگرس بلند) قرار دارد.
تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد؛ گسل فارسون - باغ حیران - کوشکی قسمتی از گسل رانده زاگرس بلند است که در شمال شرق شهر لردگان و در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
در حدود 15 سال پیش محققان ایرانی در مجله زمین شناسی در جلد اول شماره دوم اعلام کردند 'الگوی شکستگی ایجاد شده در پهنه گسلی شمال و شمال غرب دشت خانمیرزا به گونه ای است که در برش، دارای الگوی بادبزن فلسی پیشرو است که براساس تقسیم بندی، این گسل ها را می توان به عنوان گسل های عادی قاشقی «Boyer and Elliott 1982 » در نظر گرفت و جهت راندگی این گسل ها به سمت جنوب غرب می باشد'.
کارشناسان اعلام می کنند: 'از ویژگیهای بخش زاگرس چین خورده در گستره مورد بررسی، وجود تاقدیس هایی مانند کولاروزرین درخت است که با هندسۀ موازی تشکیل شده اند'.
با توجه به افق های سنگی شکل پذیر و ساز و کار چین خوردگی موازی این چین ها، به طور معلوم در مرز زاگرس بلند چین خورده (چهارمحال و بختیاری) شدت چین خوردگی در اعماق زیاد به گسل های رانده تبدیل می شود.
با معکوس شدن جهت حرکات زمین ساختی، حالت های متعددی در گسل های عادی ایجاد می شود که در این الگوها همزمان با حرکات کششی و نازک شدن پوسته، گسل های عادی قاشقی ایجاد می شوند و این گسل ها در نزدیک سطح زمین دارای شیب زیاد هستند و به تدریج با زیاد شدن عمق، شیب این گسل ها کمتر می شود و تمامی گسل ها در اصل به یک گسل راندگی اصلی پایان می یابند.
زلزله یکشنبه شب بیست و یکم آبانماه سال 96 نشان داد که ابرگسل زاگرس فعال ترین گسل در کشور است و پهنه زاگرس بلند در بخش جنوب خاوری کرمانشاه، بین دو پهنه رادیولاریتی در شمال خاور و زاگرس چین خورده در جنوب باختر محدود شده است.
کارشناسان زمین شناسی معتقدند؛ گسل های راندگی و چین های این منطقه، ساختار اصلی زاگرس بلند را تشکیل می دهند.
مدرس زمین‌ شناسی دانشگاه‌های تهران می گوید: رشته کوه زاگرس بخش قابل توجهی از خطرات و زلزله‌های کشور را مهار و کاهش داده است.
مسعود مجرب چندی پیش در سفر به شهرکرد اظهار کرد: اگر کوه‌های زاگرس نبود، تعداد زلزله‌های بزرگ ایران 10 برابر آمار فعلی بود.
رشته کوه زاگرس از غرب و جنوب ایران از کرانه‌های دریاچه وان در کردستان ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد.
ایران از نظر زمین‌شناسی و علوم زمین بین صفحه توران و اوراسیا قرار دارد که این باعث فشارهایی از قسمت جنوبی به ایران شده که تشکیل گسل و کوه‌های زاگرس را باعث شده است.
ایران در بخش میانی کمربند فعال زلزله آلپ - هیمالیا قرار دارد و به همین خاطر جزو مناطق پرخطر زلزله درجهان محسوب می‌شود.
فلات ایران میان دو صحفه زلزله خیز عربستان از جنوب و اوراسیا در شمال قرار گرفته است که تحت فشاری بین 30 تا 40 میلیمتر قرار دارد.
به گزارش ایرنا، از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی ایران رتبه دهم و از نظر ریسک‌ پذیری رتبه پنجم را در دنیا دارد و در ایران، زلزله مهمترین بلای طبیعی است که بیشترین تلفات جانی و مالی را برجا می‌گذارد و پس از آن منابع آبی از نظر بلایای طبیعی رتبه دوم را دارد.
ایران دارای حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و این در حالی است که حدود 6 درصد تلفات جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی جهان متعلق به ایران است.
به گزارش ایرنا، زلزله ای یکشنبه شب به بزرگی 7.3 ریشتر در شرق عراق و در نزدیکی قصرشیرین رخ داد که لرزش آن تا تهران و استان های مرکزی ایران احساس شد.
بر اساس اعلام مسئولان کشوری تا این لحظه (10 صبح دوشنبه) زلزله غرب کشور 207 کشته و 2504 مصدوم برجا گذاشته است.
گزارش از محمود رئیسی**انتشار:جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.