به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران در نظام آمارگیری خود بیکار را اینگونه تعریف کرده است؛ بیکار به تمام افراد 10 ساله و بیشتر اطلاق می شود که فاقد کار باشند (اشتغال مزد بگیری یا خود اشتغالی)، آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزد بگیری یا خود اشتغالی آماده باشند) و جویای کار باشد (اقدامات شخصی را به منظور جست و جوی اشتغال مزد بگیری و یا خود اشتغالی به عمل آورده باشند)، همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده ولی فاقد کار و آماده برای کار بودند، بیکار محسوب می شوند.
براساس همین تعریف، نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری در بهار امسال، 20.3 درصد اعلام شده که پس از استان البرز بالاترین نرخ بیکاری استانهای کشور را به خود اختصاص داده است. البته این آمار در مقایسه با نرخ بیکاری بهار 95 که 17.8 درصد بوده با افزایش 3.5 درصدی مواجه شده که حکایت از سیر صعودی نرخ بیکاری در استان دارد و این وضعیت جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که با هزار امید و انگیزه در جست و جوی کار هستند را با مشکلات و چالش های جدی مواجه کرده است.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری هم اکنون 42 هزار نفر در مراکز کاریابی استان ثبت نام کره اند که از این تعداد 16 هزار نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
سید عباس جزایری افزود: این در حالی است که آمار غیررسمی بیکاران استان به 55 هزار نفر نیز می رسد چرا که عده ای از افراد جویای کار در مراکز کاریابی ثبت نام نکرده و جزو آمار رسمی به شمار نمی آیند.
وی با بیان اینکه 60 درصد جمعیت بیکار استان را مردان به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: همچنین 60 درصد بیکاران استان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و 40 درصد آن دارای مدارک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح کارورزی با هدف اشتغالزایی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور از 23 اردیبهشت در استان آغاز شده است.
جزایری خاطرنشان کرد: با گذشت پنج ماه از اجرای این طرح، تاکنون 3 هزار و 450 فارغ التحصیل دانشگاهی استان در این سامانه ثبت نام کرده است
وی با بیان اینکه این طرح با هدف افزایش مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و تسهیل جذب در بازار کار طرح ریزی شده است، گفت: حضور کارورز در محیط کار و ایجاد ارتباط بین وی و واحد پذیرنده امکان جذب توسط واحدهای تولیدی را بخوبی فراهم می کند.
جزایری با اشاره به ثبت نام واحدهای پذیرنده کارورز، اظهار کرد: تاکنون 75 واحد اقتصادی در این طرح ثبت نام کرده اند که کارهای صدور مجوز و سیر مراحل قانونی آنها در دست انجام است.
بر همین اساس در حالی که برخی از کارشناسان نسبت به اجرای طرح کارورزی در رفع مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ابراز امیدواری می کنند اما عده دیگری معتقدند؛ این موضوع نیاز به اصلاح ساختاری دارد و باید در ارائه رشته های دانشگاهی به دانشجویان بر اساس نیاز بازار اقدام کرد.
یک مدرس دانشگاه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد روزافزون فارغ التحصیلان و نبود تناسب میان رشته های دانشگاهی عامل افزایش آمار بیکاری در کشور و به تبع آن در استان شده است.
علی نصیری افزود: برنامه ریزی درست در زمینه هدایت دانشجویان به رشته های موردنیاز بازار کار و پس از آن هدایت فارغ التحصیلان به سمت مشاغل متناسب با رشته خود می تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
وی با بیان اینکه تحصیل دانشجویان در برخی از رشته های دانشگاهی بیش از ظرفیت بازار کار است، تصریح کرد: اگر بانک اطلاعاتی جامعی در خصوص نیازمندی های بازار کار تهیه شود و در زمان انتخاب رشته به دانشجویان ارائه شود، می توان تا حد زیادی از شکل گیری معضل بیکاری این قشر جلوگیری کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: هرچند دولت طرح های اشتغالزایی از جمله طرح کارورزی، کاج و مشاغل خانگی را به کار گرفته اما با این وجود نیاز به اصلاح ساختاری در سیستم آموزش عالی و ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با بازار کار وجود دارد.
فاطمه حیدری دانش آموخته رشته کامپیوتر یکی از جوانانی است که به صورت مقطعی و محدود با یکی از دفاتر فنی شهر همکاری دارد که به گفته وی، این فعالیت هیچ گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی برای وی ندارد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمانی که در رشته کامپیوتر در دانشگاه پذیرفته شدم بازار کار برای این رشته بسیار خوب بود، اما زمانی که فارغ التحصیل شدم به سبب اشباع بازار کار و حجم بالای فارغ التحصیلان این رشته موفق به کسب شغل مناسبی برای خود نشدم.
حیدری تصریح کرد: چندین سال است که جویای کار مناسبی هستم و بارها در آزمون های استخدامی شرکت کرده ام، اما به سبب محدودیت ها و جمعیت متقاضیان تاکنون موفق به قبولی در آزمون نشده ام.
وی خواستار حمایت بیش از پیش مسئولان از فارغ التحصیلان دانشگاهی شد و افزود: اگر امکان اشتغال دولتی وجود ندارد انتظار می رود با تقویت بخش خصوصی زمینه برای اشتغال جوانان جویای کار بهتر از قبل فراهم شود.
می توان گفت از آنجا که از یکسو بخش قابل توجهی از منابع انسانی و مادی محدود کشور صرف تربیت دانش آموختگان دانشگاهی می شود و از سوی دیگر توسعه و پیشرفت جوامع تحت تاثیر نحوه استفاده از سرمایه های انسانی است، توجه به اشتغال این قشر مهم جامعه از اهمیت دوچندانی برخوردار است که می طلبد متولیان امر در خصوص رفع بیکاری جوانان و فراهم کردن زمینه اشتغال آنها بیش از پیش بکوشند.
گزارش از خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.