گرچه وصف رشادت و مصیبت های حضرت ابوالفضل(ع) دشوار است، اما در این روز دلها شکست، قامت ها خمیده شد، چشم ها گریان، امیدها ناامید و دوستی ها به دشمنی، تا عشق و وفاداری عباس به مولایش حضرت امام حسین (ع) با فدا کردن دو دست و دو چشمش و با دادن جانش ثابت شود.
مردم مومن و متدین چهارمحال و بختیاری نیز در شب تاسوعا و این روز با برگزاری مراسم های سینه زنی و زنجیر زنی در اقصی نقاط استان بخصوص در تکایا، مساجد و حسینیه ها در غم شهادت مولای خود حضرت عباس (ع) خون گریستند، تا بگویند عاشق اهل بیت (ع) و در راه حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.
به همین مناسبت مردم مومن و ولایتمدار شهرکرد و دیگر شهرستانهای استان با به راه انداختن دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری سید و سالار سقای دشت کربلا پرداختند و سخنرانان و وعاظ نیز به تبیین فلسفه عزا و عزاداری پرداختند.
ریشه تاسوعا از «تسع» به معنای 9 است که در تاریخ شیعه نیز، نهم محرم است، از دیرباز عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) ضمن بیان فضیلت های علمدار کربلا در این روز، به مرثیه سرایی و عزاداری سقای دشت کربلا می پردازند تا وفاداری آن حضرت به مولا و سرور خود حسین ابن علی (ع) را یادآور شوند.
یکی از حوادثی که در روز تاسوعا اتفاق افتاد، امان نامه شمر به عباس (ع) بود. شمر در روز نهم محرم خود را نزدیک خیمه های امام حسین (ع) رساند و سراغ پسران خواهرش، یعنی حضرت ابوالفضل (ع) و برادرانش را گرفت اما آن بزرگواران جوابی به او ندادند که در این هنگام امام حسین (ع) فرمودند اگرچه او فاسق است اما جوابش را بدهند.
حضرت عباس (ع) پس از شنیدن سخنان شمر که می گفت «خود را به خاطر حسین(ع) به کشتن ندهید» در پاسخ به او با صدای بلند فرمود: لعنت خدا بر تو و بر امیر تو و بر امان نامه تو باد. ما را امان می دهید در حالی که پسر رسول خدا در امان نباشد؟
در روز تاسوعا به دستور عبیدالله بن زیاد، لشکر مجهزی از کوفه وارد کربلا شد و امام حسین(ع) در عصر تاسوعا برای یاران خود خطابه ای خواندند و اصحاب آن حضرت، وفاداری و حمایت خود را تا پای جان اعلام کردند.
امام سجاد (ع) درباره مقام عموی خود فرمود: رحمت خدا بر عباس! او ایثار کرد و آزمایش داد و جانش را فدای برادرش کرد تا آنکه دستانش قلم شد. خداوند نیز به جای آن دو دست، دو بال به وی عطا کرد که با آنها همراه فرشتگان در بهشت پرواز می کند، آن گونه که برای جعفر بن ابی طالب قرار داد. به یقین، عباس نزد خدای متعال مقامی دارد که روز قیامت همه شهیدان به حال او رشک می برند.
خبرنگار و انتشاردهنده: جهانبخش صفری
6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.