به گزارش ایرنا، حمید کارگر روز شنبه در حاشیه همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 300 هزار نفر مابقی نیز به صورت تفننی در این حرفه فعالیت دارند.
به گفته وی، 500 هزار بافنده فرش کشور برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی شناسایی و دارای اولویت هستند که از این تعداد تنها 320 هزار نفر بیمه شده اند.
کارگر ، با بیان اینکه برای بیمه 500 هزار فرشباف در کشور سالانه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، ابراز امیدواری کرد: در سال آینده این میزان اعتبار تامین شود.
وی با بیان اینکه سالانه حدود 3 میلیون مترمربع فرش توسط بافندگان فرش کشور تولید می شود، تصریح کرد: دو سوم این میزان به طور متوسط سالانه 300 میلیون دلار به 80 کشور دنیا از جمله آمریکا، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، قطر، کویت، لبنان، ژاپن صادر می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: براساس آمارها حدود 100 هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده که هم اینک50 درصد این افراد در قالب 9 تعاونی فرش روستایی، 2 تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.
سید نعیم امامی اظهار کرد: ظرفیت تولید فرش دستباف در این استان سالانه 400 هزار مترمربع است که هم اینک 200 هزار مترمربع تولید می شود.
به گزارش ایرنا، خردادماه سال گذشته با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار:جهانبخش صفری
7361/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.