آن روایتی که مولانا از خط دارد که ' چنانچه آن خطاط سه گونه خط نبشتی ،یک خط خود خواندی، یک خط غیر و یک خط نه خود خواندی و نه غیر خود' رویکرد جامعه شناسان به این هنر است.
در روز بیست و هفتمین روز تیر داغ ، انجمن خوشنویسان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری جشن نکوداشت این هنر ایرانی اسلامی را در شهرکرد بنا گذاشتند و از 4 هنرمندی که به درجه استادی رسیده اند، تجلیل کردند.
در کنار این تجلیل یادی از سید ضیاء الدین امامی دهکردی خالق مکتب نور در نقاشی معاصر ایران و از خطاطان و تذهیب کاران این خطه شد که گروهی از هنرمندان او را استاد محمود فرشچیان ، نقاش برجسته ایرانی و از میناتوریست های معاصر می دانند.
در این جشن که در مجتمع فرهنگی هنری غدیر شهرکرد و با استقبال مخاطبان خوشنویسی نیز همراه بود، از جمشید مردانی دهکردی، قنبری بلالی ، منصور چمانی و محمود فاطمی تجلیل شد.
نخستین سخنران این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بود که هنر خوشنویسی را هنر ایرانی اسلامی دانست و عنوان کرد که این هنر پیوند دیرینه با فرهنگ ایرانی دارد.
جواد کارگران افزود:برای اینکه خوشنویسی به درجه استادی برسد باید 50سال تحمل کند و این استان اکنون دارای 4استاد در زمینه خوشنویسی است.
سخنرانی بعدی جمشید مردانی دهکردی رئیس انجمن خوشنویسان چهارمحال و بختیاری بود که برای اتاق آینه که در اختیار انجمن قرار گرفته است ، بارها حرف های خودش را نیمه تمام گذاشت.
مردانی که چندین ماه به دنبال استقرار انجمن خوشنویسان در اتاق آینه شهرکرد بود، هنگام ورود مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی ، گردشگری استان پیشانی او را بوسید و گفت: از اینکه انجمن خوشنویسان پس از 30سال خانه بدوشی صاحب یک مکان ثابت شده است باید از استاندار چهارمحال و بختیاری ، فرماندار شهرکرد، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تقدیر کرد.
او این را هم گفت که اگر زمانی در بین خوشنویسان نباشد ، خیالش راحت است که انجمن یک مکان ثابت دارد و در عین حال از مسولان درخواست کرد اتاق آینه را 99ساله به انجمن اجاره دهند و نگذارند این فرهنگی در آینده محلی برای قلیان کشیدن جوانان شود.
سخنران سوم این جشن علی شیرازی از چهره های شناخته شده هنر خوشنویسی ایران بود که در همان ابتدای کار از برگزاری نکوداشت چهار استاد خطاط استان تقدیر کرد.
این استان خوشنویسی ایران گفت: متاسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه با وجود اینکه خط مردم لاتین شده است اما خطاطی و خوشنویسی اسلامی هنر مورد توجه است و حتی 250هزار مترمربع برای ایجاد موزه خطاطی ترکیه اختصاص یافته است.
شیرازی یاداور شد:موزه خطاطی در کشورهای دیگر اسلامی از جمله امارات و مالزی یکی از بهترین اماکن دیدار گردشگران از این کشورهاست و بهتر است موزه خوشنویسی در ایران به شکل
گسترده تر احداث شود.
به گفته وی، با اینکه در ایران 300شعبه انجمن خوشنویسان از 70سال پیش فعال است اما در نظام بودجه ریزی کلان کشور به این انجمن های تاکنون توجهی نشده است.
عضو شورای سیاستگذاری انجمن خوشنویسان ایران نیز در این ایین پیشنهاد داد جشنواره خوشنویسی بام ایران به صورت ملی برگزار شود.
علی اشرف صندوق آبادی تاکید کرد: امید است در چشم انداز افق 4014که ایران سرآمد منطقه در همه حوزه ها باشد نگاه ویژه ای به این هنر در نظام بودجه ریزی شود.
آخرین سخنران اما از صنف پزشکان و جراحان مطرحی بود که با هنر پیوند دارد و او از شخصیت سید ضیا الدین امامی دهکری به عنوان یک نقاش و خطاط صاحب سبک نام برد.
سید محمد حسن امامی دهکردی در این آیین افزود: مرحوم سید ضیا الدین امامی دهکردی بنیانگذار مکتب نور در نقاشی است و بیش از 4هزار اثر خوشنویسی دارد که امید است به مردم سایر کشورها نیز معرفی شود.
به گزارش ایرنا، در پایان این آیین از چهار استاد خوشنویسی چهارمحال و بختیاری و تعدادی از مربیان و استادان این رشته تقدیر شد.
انجمن خوشنویسان در طول سه دهه فعالیت خود بیش از 25 هزار دانش اموخته داشته است که 300نفر از این هنرجویان به مرحله ممتازی یا فوق ممتازی دست یافته اند.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.