بیژن حسین پورآقایی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در پی اعلام یک مورد مشکوک به بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در منطقه روستای یاد شده ، اقدامات پیشگیری، کنترلی و آموزشی توسط پرسنل و کارشناسان این شبکه صورت گرفت.
وی، تعداد دام سبک منطقه روستایی عشایری 'له دراز' را بیش از 4هزار راس دام کوچرو اعلام کرد و گفت: در راستا 22 روستا از توابع بخش مرکزی، منج، دهستان ارمند، بخش خانمیرزا و فلارد با حدود 92 هزار مترمربع علیه کنه ناقل بیماری سمپاشی شد.
همچنین معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از تشدید نظارت در اجرای طرح پیشگیری از شیوع بیماری دامی تب کریمه کنگو در استان خبر داد.
محمد اسدی ، راه ‌های انتقال این بیماری را از طریق گزش کنه ‌ای دانست که بر روی بدن حیوان آلوده به ویژه دام ‌های اهلی مانند گوسفند، بز و گاو لانه کرده ، سپس ویروس وارد بدن دام می‌ شود.
وی گفت: خرید گوشت قرمز از منابع نامطمئن مانند تفرجگاه ها، کنار جاده ها و کشتار غیرمجاز، ابتلا به تب کریمه کنگو را تشدید می کند، از این رو باید بر روی لاشه گوشت مهر تایید سازمان دامپزشکی حک شده باشد.
اسدی تاکید کرد: در صورت تهیه گوشت از خارج از چرخه نظارت دامپزشکی ، باید از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده پرهیز کرد و خردکردن و بسته بندی گوشت باید پس از 24 ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام و بطور ترجیحی گوشت بصورت فریز شده و حداقل چند ساعت پس از فریز مصرف شود.
به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 72 هزار راس دام سنگین و بیش از یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک صنعتی، عشایری و روستایی قطب بزرگ دامپروری کشور محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، ویروس این بیماری از طریق نیش کنه و یا ترشحات خونی، ادرار، مدفوع و بزاقی بیماران و دام های آلوده، وارد بدن انسان شده و در صورت عدم اقدامات لازم پس از آسیب به ارگان های مختلف بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش منجر به مرگ افراد می شود.
پیش از این نیز موارد مشکوک این بیماری در استان دیده شد که با اقدامات به موقوع دامپزشکی و مراکز بهداشتی درمانی این ویروس کنترل و خاموش شد.
خبرنگار: مرتضی شاهوردی**
6199/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.