به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر نیرو و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور از حوضه آبخیز زاینده رود و طرح های در مسیر تاکید کرد: ضروری است تا نمایندگان مجلس از رودخانه زاینده رود در محدوده استان اصفهان نیز بازدیدی از نحوه برداشت آب و اجرای طرح های آبی در مسیر داشته باشند.
وی افزود: بررسی میزان آورد و برداشت آب این رودخانه باید بررسی کارشناسی و علمی شود.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: براساس تصمیم گیری های صورت گرفته در شورای عالی آب مقرر شد تا طرح های دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی چهارمحال و بختیاری در حوضه زاینده رود مدیریت و بهره برداری شود.
وی یادآور شد: سهم چهارمحال و بختیاری از رودخانه زاینده رود سالانه 237 میلیون مترمکعب است.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به منظور محاسبه دقیق میزان برداشت آب در این استان، 400 کنتور هوشمند تا پایان سال جاری در این استان انجام می شود.
وی گفت: تاکنون 100 دستگاه کنتور هوشمند بر روی رودخانه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری نصب شده و مابقی تا پایام امسال نصب و راه اندازی خواهد شد.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: پس از نصب کنتورهای هوشمند بر روی رودخانه زاینده رود در صورت مازاد احتمالی در برداشت طرح های این استان تعدیل، در صورت کمبود طرح های جدید تعریف و در صورت برابری روند کنونی ادامه دار می شود.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مصوبات شورای عالی آب را از دی ماه 1392 به بعد بررسی کند تا مشخص شود چه میزان از این مصوبات به مرحله اجرا در آمده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به نظر می رسد از حدود 25 بند مصوبه مربوط به نشست های شورای عالی آب، در این مدت تنها 3 بند مربوط به چهارمحال و بختیاری اجرایی و مابقی راکد مانده است.
وی یادآور شد: مسئولان چهارمحال و بختیاری در خصوص اجرای تونل گلاب هیچگونه رضایت و موافقتی را به وزارت نیرو اعلام نکرده اند.
سلیمانی دشتکی اظهار کرد: هم اینک نیز باید تمامی 13 بند تفاهمنامه بین وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص این طرح به طور کامل اجرا شود.
وی گفت: باز و بسته شدن دریچه های سد زاینده رود بدون اطلاع مسئولان چهارمحال و بختیاری صورت می گیرد که مسئولان این استان نیز باید در جریان قرار گیرند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای باز و بسته شدن دریچه های سد زاینده رود، اطلاع همزمان مسئولان استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان ضرورت دارد.
محمدمهدی برومندی تصریح کرد: با این اقدام مسئولان استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان می توانند در خصوص توزیع عادلانه آب برنامه ریزی و اقدام کنند.
وی یادآور شد: تقویم زمانی باز و بسته شدن دریچه های سد زاینده رود بایستی در شورای هماهنگی مدیریت یکپارچه زاینده رود تعیین تکلیف شود.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح های آبی و کمبود آب در سرچشمه های کارون و زاینده رود به چهارمحال و بختیاری سفر کرده اند.
به گفته کارشناسان هواشناسی، خشکسالی های 10 سال اخیر در چهارمحال و بختیاری باعث کاهش منابع آبی این استان و کاهش 20 درصدی بازندگی ها و تغییر الگوی بارش ها از برف به باران شده و روستاها و شهرهای استان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و تعدادی مسئولان کشوری به دعوت نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس دهم به چهارمحال و بختیاری سفر کرده اند.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشار:جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.