علیرضا جیلان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 64 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 30 مقاله با محوریت بازاریابی و 34 مقاله با محوریت تخصصی تولید فرش است.
وی با بیان اینکه پس از بررسی و داوری 14 مقاله در همایش ارائه می شود، گفت: همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با رویکرد تولید و صادرات فرش دستباف، آینده پژوهی فرش، فناوری و مواد اولیه، اقتصاد و بازاریابی، خلاقیت مدیریتی و طراحی فرش دستباف در شهرکرد برگزار می شود.
جیلان، محوریت این همایش را کاربرد فناوری در تولید فرش دستباف و بازاریابی و صادرات دانست.
وی ادامه داد: مدیریت، اقتصاد و بازاریابی فرش دستباف استان، نقش نهاد، شرکت ها تشکل ها در توسعه صادرات فرش دستباف، راهکارهای بهبود کمی و کیفی در فروش و صادرات فرش دستباف، نقش رسانه ها، تبلیغات و فناوری اطلاعات در توسعه و فروش فرش دستباف، تجارت الکترونیک در بازاریابی و توسعه صادرات فرش دستباف و تاثیر سیاست های نهادهای حمایتی در تولید و صادرات فرش دستباف را در محورهای بازاریابی برشمرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همزمان با برگزاری همایش ملی فرش دستباف استان، از آلبوم 300 رنگ سنتی و ثابت گیاهی فرش توسط یکی از پیشکسوتان فرش بافی استان و آلبوم یکهزار و 200 رنگی سنتی و ثابت گیاهی یکی از دانش آموختگان علمی این رشته رونمایی می شود.
جیلان افزود: در این همایش از مستند تلویزیونی فرش دستباف و آثار نفیس و قدیمی فرش دستباف استان رونمایی می شود.
وی گفت: مطابق گزارش سنوات قبل 100 هزار بافنده فرش در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هم اینک از این تعداد 50 هزار نفر در 8 شرکت تعاونی روستایی و 2 شرکت تعاونی شهری ساماندهی و مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: از مجموع فرشبافان استان هم اینک 18 هزار بافنده فرش بیمه هستند که همکاری و تعامل دولت برای حمایت و بیمه کردن فرشبافان استان با هدف ایجاد شغل پایدار ضروری است.
به گزارش ایرنا، براساس آمارها 104 هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده و هم اینک 52 هزار دار قالی در قالب 9 تعاونی فرش روستایی، 2 تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.
خردادماه امسال با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.
فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار:جهانبخش صفری
7361/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.