این صبحت ها درست مانند همان حرف هایی بود که عده ای از منتقدان اعلام می کردند که با وجود اینترنت و فضای مجازی،سرانه مطالعه کتابخوانی در کشور کاهش می یابد.
با این وجود، آنها که اهل کتاب و کتابخوانی بودند از اینترنت و فضای مجازی نیز برای توسعه این فرهنگ استفاده کردند و حتی ایده کتاب الکترونیکی (e-Book) نیز به خدمت کتاب و کتابخوانی آمد.
در حوزه سینما نیز سینما رسانه و شبکه خانگی، به خدمت سینما آمد تا حداقل به واسطه آن، از کپی غیرمجاز فیلم های روی پرده جلوگیری شود و فیلمها پس از اکران یک تا چند ماهه روی پرده، با بسته بندی کامل به دست مخاطبان برسد.
با این وجود، سینما به عنوان یک نیاز برای بخشی از فرهنگ و هنر محسوب می شود، چرا که از منظر روانشناسی هنر، خود نگاه به پرده سینما یا شنیدن صدای فیلم با تن متفاوت، در انتقال بیشتر مفهوم فیلم به مخاطب اثر گذارتر است.
از این رو دولت یازدهم برای توسعه فضای سینمایی در چهارمحال و بختیاری تلاش کرد و حداقل توانست پس از مدت ها یک سالن به سینمایی این استان اضافه کند.
در این استان تا مدت ها، تنها چراغ روشن سینما همان سینما بهمن شهرکرد بود که از قضا به روزترین فیلم های ایران را در شهرکرد هنوز هم اکران می کند و در برگزاری اکران آثار جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز همکاری لازم را داشته است.
از سوی دیگر سینمای بروجن نیز پس از سالها، فعالیت خود را از سر گرفت و توانست بخشی از مخاطبان این شهرستان را پوشش دهد، هر چند برای سینماداران بروجنی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
اما برای جمعیت 900هزار نفری چهارمحال و بختیاری دو سالن سینما کم است، از این رو متولیان فرهنگ و هنر استان بنا را بر توسعه فضای سینما یا اجرای طرح و ایده سلام سینما گذاشتند.
در طرح سینما سلام قرار است سینماهای سیار فیلم های سینمایی را به شهرهای کوچک یا روستاها ببرد تا دسترسی به سینما آسان تر شود.
از سوی دیگر بهره گیری از فضای سینما غدیر در دستورکار قرار گرفت و این سالن پس از چندین بار تغییر کاربری دوباره به هویت سینمایی خود برگشت.
آخرین فیلمی که در این سالن با تماشاگران اکران شد، تقاطع ابوالحسن داوودی بود و پس از آن تماشاگران سینما غدیر روز به روز کاهش یافت و حتی کارکرد خود را از دست داد و به قول سینماداران در آن زمان، هزینه آب و برق سالن هم در نمی آید.
اما حالا پس از یک دهه وقفه، سینما غدیر شهرکرد به چرخه اکران بازگشته است و انتظار است دوباره در این چرخه باقی بماند.
اگر چه سینما غدیر نمی تواند در زیر مجموعه سرگروه الف سینمای ایران قرار بگیرد اما با حذف سقف اکران، می تواند تا حدودی در رده سرگروه ب باشد یا همانند گذشته به عنوان یک سالن مستقل از سرگروه ها به اکران فیلم های روز بپردازد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید: از این به بعد، سینما غدیر به صورت خانگی اقدام به اکران فیلم های روز ایران می کند.
جواد کارگران دهکردی روز یکشنبه با اشاره به آغاز به کار رسمی این سینما در گفت وگو با ایرنا افزود: اکران فیلم های روز باعث جذب تماشاگران و علاقه مندان به سینما می شود و این سینما می تواند بخشی از جمعیت مرکز استان را پوشش دهد.
به گفته وی، سینمای خانوادگی غدیر شهرکرد پس از یک دهه تعطیلی فعالیت خود را در دولت یازدهم از سر گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: برای راه اندازی مجدد سینما غدیر شهرکرد در مرحله نخست یک میلیارد ریال برای تجهیز این سینما به دستگاه دیتا لیزری هزینه شده است.
به گفته وی، این جدیدترین فناوری در عرصه اکران فیلم های سینمایی بر پرده نقره ای در کشور است که در سینما غدیر شهرکرد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصب و دایر شده است.
وی یادآور شد: سینما خانوادگی غدیر شهرکرد هر روز در سه سانس بعد از ظهر از ساعت 4 و 30دقیقه اقدام به اکران فیلم های سینمایی می کند.
به گفته وی، قرار است برخی از فیلم های سینمایی روز با حضور کارگردان و بازیگران و عوامل تولید در سینما غدیر شهرکرد اکران شود.
به گزارش ایرنا، تا پیش از این چهارمحال و بختیاری دارای دو سینما در شهرکرد و بروجن بود که تعداد صندلی های سینمای استان با وجود 900هزار نفر جمعیت در حدود 600صندلی بود که با فعال شدن سینما غدیر شهرکرد بخشی از کمبود سینما در استان جبران می شود.
خبرنگار و انتشار دهنده: محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.