به گزارش ایرنا، شاهرخ پارسا روز سه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: میانگین بارش این استان در سال های گذشته 590 میلیمتر بوده و ماندگاری برف در ایستگاه کوهرنگ از 142 به 82 روز کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: میانگین دمای هوای بهمن سال گذشته تا حدودی نسبت به میانگین بلندمدت نزدیک بوده است،اما از ابتدای سال زراعی تا اسفند 1395 شاهد افزایش دمای 1.6 درجه سانتیگراد بوده ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس استانداردهای جهانی نشست بیش از 4 میلیمتری زمین نشان دهنده وضعیت بحرانی است.
علی محمدی مقدم اظهار کرد: هم اینک وضعیت نشست زمین در برخی دشت های چهارمحال و بختیاری مانند خانمیرزا و شهرکرد بسیار شدید‌تر است.
وی تغذیه منابع زیرزمینی را تنها راهکار مدیریت، کنترل و جلوگیری از این بحران دانست و یادآور شد: وزارت نیرو اعتقادی به تغذیه منابغ آبخوان نداشته و استفاده از سیستم های آبیاری نوین که مورد تاکید این وزارتخانه هست فقط برای مدیریت مصرف آب بوده و تاثیری در تغذیه منابع زیرزمینی ندارد.
محمدی مقدم عوامل طبیعی و انسانی را دو عامل اصلی در بروز آتش سوزی های منابع طبیعی اعلام و اظهار کرد: 54 درصد آتش سوزی های کشور در مناطق زاگرس رخ می دهد.
وی گفت: به همین علت چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از پنج استان منتخب کشور برای احداث ساختمان اطفای حریق است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای احداث این ساختمان 16 میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شد.
وی افزود: سخت گذری مناطق مورد حریق و همچنین کمبود خودرو، موتورسیکلت و تجهیزات مورد نیاز از مهمترین کمبودهای این محسوب می شود.
محمدی مقدم همکاری دستگاه های اجرایی کشوری و لشگری برای جلوگیری و مقابله با آتش سوزی را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: سال گذشته 70 فقره آتش سوزی در 158 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری رخ داده که 30 درصد نسبت به سال 1394 کاهش داشته است.
وی یادآور شد: امسال 6 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور دچار آتش سوزی شد اما خوشبختانه وضعیت و موقعیت بحرانی در این استان ایجاد نشد.
مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برآورد خسارت و تهیه طرح تفکیک برای روستای سیدمحمد از توابع بخش منج شهرستان لردگان انجام شده است.
سهراب رئیسی نافچی اظهار کرد: 15 هکتار زمین به تعداد 150 پلاک برای جابجایی این روستا تهیه شده که پس از تصویب عملیات اجرایی آن شروع می شود.
وی افزود: هزینه مورد نیاز برای روستای در معرض خطر سیدمحمد لردگان برآورد شده و به سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری ارسال شده است.
رئیسی نافچی تاکید کرد: برای جبران خسارت های ناشی از سیل در این روستا مکاتبات و پیگیری های لازم صورت گرفته که تا دو هفته آینده و بعد از تامین اعتبار پرداخت می شود.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 87.4 درصد آب کارون، 12.3 درصد فلات مرکزی و 3 درصد از آب خلیج فارس از این استان تامین می شود.
شهرام تابش تصریح کرد: سال های قبل در مرطوب ترین وضعیت بارش در ایستگاه چلگرد تا 2 هزار میلیمتر گزارش شده بود ولی اکنون در وضعیت خشکسالی این میزان بسیار کم شده است.
وی یادآور شد: آمار خروجی آب از چهارمحال و بختیاری در 30 سال گذشته 5.23 میلیارد مترمکعب بوده که در آمار پنج ساله به 3.57 میلیارد مترمکعب رسیده است.
تابش اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری 14 آبخوان شامل مالخلیفه، لردگان، خانمیرزا و جوانمردی، گندمان – بلداجی، چشمه سلیمان، فارسان، شلمزار، شهرکرد، کیار، سفیددشت، بروجن، یانچشمه، چلگرد – قلعه شاهرخ و بن – سامان وجود دارد.
وی افزود: از این تعداد سه دشت فاقد شبکه سنجش و هشت دشت ممنوعه شامل چهار دشت‌ ممنوعه و چهار دشت خانمیرزا، سفیددشت، شهرکرد و بروجن ممنوعه بحرانی هستند.
به کارگیری سیستم پیشرفته و هوشمند آبیاری، تعادل بخشی آبخوان با توجه به آورد مطمئن و پایدارسازی پایه چشمه ها و رودخانه ها، رصد مداوم منابع و مصارف و حذف مصارف نامناسب، تهیه نقشه های بروز با استفاده از راه های آنلاین و لحظه آیی از مهمترین راه های کاهش اثرات کم آبی و مقابله با پدیده خشکسالی است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشار: جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.