به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به حساسیت های خاص در زمینه آب استان، باید با اقدام کارشناسی و حقوقی نسبت به رفع مشکلات و اجرای سیاست ها، قانونی عمل شود.
وی بدون اشاره به جزییات بیشتر در زمینه مشکلات و خواسته مردم و نیز اعمال برخی از سیاست ها در مساله آب این استان افزود: متاسفانه وزارت نیرو به درخواست های چهارمحال و بختیاری بویژه در بخش آب پاسخ های غیرمنطقی می دهد.
سلیمانی دشتکی تامین اعتبار لازم برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی منابع آب چهارمحال و بختیاری با هدف برآورد دقیق میزان برداشت در استان را ضروری اعلام و تصریح کرد: طرح جداسازی آب آشامیدنی از آب فضای سبز و تجهیز زمین های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این استان برای مدیریت مصرف آب است.
وی خشکسالی های اخیر و خشک شدن بسیاری از منابع آبی چهارمحال و بختیاری مانند چشمه ها، رودخانه ها و قنات ها را یادآور شد و گفت: در این خصوص مشکلات باید در بدنه وزارت نیرو و به صورت کارشناسی علمی اطلاع رسانی شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آمار میزان مصرف و خروجی منابع آب استان باید تنها از طریق مشاوران رسمی و دستگاه های متولی محاسبه و ارائه شود.
وی گفت: مدیران دستگاه های اجرایی نباید فشارهای غلط و غیرقانونی دستگاه های نظارتی را قبول کنند، بلکه بایستی براساس معیارهای قانونی فعالیت خود را به دور از هرگونه تخلف و در مسیر قانون جمهوری اسلامی انجام دهند.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: کمیته ای متشکل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای برای جذب اعتبارات و تطبیق آمار و اطلاعات در خصوص میزان مصرف و خروجی منابع آب تشکیل و نتایج را طی 2 روز آینده براساس مستندات علمی اعلام کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: قرار بود درصدی از درآمد انتقال آب استان به منظور حفاظت کیفی خاک و آب این استان تخصیص داده شود.
گودرز امیری تصریح کرد: همچنین مقرر بود بهای آب خروجی و انتقال یافته از چهارمحال و بختیاری به دیگر استان های کشور پرداخت شود.
وی افزود: انتقال آب بین حوضه ای عوارضی برای استان های سرچشمه داشته و پرداخت بهای آب منتقل شده تنها به یک استان مانند چهارمحال و بختیاری اختصاص ندارد.
امیری میزان آب تولیدی چهارمحال و بختیاری در سال های پرآبی را برابر 11 میلیارد متر مکعب دانست و یادآور شد: این میزان اکنون به کمتر از 6 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری چشمه های زیادی وجود داشته که بیشتر آنها به خاطر خشکسالی های اخیر خشک شده و کشت آبی استان کاهش پیدا کرده است، پس باید منابع آبی از دست رفته شناسایی و راهکارهای جایگزین و جبرانی برای آن انجام شود.
چهارمحال و بختیاری در 9 سال گذشته با خشکسالی های مستمری مواجه بوده که این موضوع در کاهش منابع آب این استان و خشک شدن بسیاری از چشمه ها، رودخانه ها، قنات ها و چاه های آب تاثیر مستقیم داشته است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشار: جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.