به گزارش ایرنا، امروزه روستاها محیط مناسبی برای رشد بخش‌ های غیر کشاورزی، فعالیت شرکت‌ های تولیدی و خدماتی با عنوان مشاغل خانگی شناخته شده است و دولت تدبیر و امید اولویت برنامه های توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ایجاد اشتغال پایدار مد نظر مقام معظم رهبری را در روستاها قرار داده است.
با توجه به گسترش روز افزون دانش و تکنولوژی و فارغ التحصیلی جوانان روستایی از دانشگاهها، فعالیت کشاورزی و منابع طبیعی به روش سنتی در روستاها جوابگوی نیاز اقتصادی خانوارها و اشتغال را نمی دهد و باید این گونه کسب ‌و کارها به سمت کسب ‌و کارهای مبتنی بر دانش سوق یابد.
وضعیت جامعه روستایی در چهارمحال و بختیاری نشان می دهد با افزایش سطح سواد، دانش و مهارت‌ های علمی و عملی، گرایش به اشتغال در بخش‌ های سنتی اقتصاد کمتر شده و میل به اشتغال در بخش های مدرن و خدماتی سوق یافته است.
این موضوع در حالی است که روستاهای چهارمحال و بختیاری همچون شهرها، مملو از ظرفیت و فرصت های جدید و کشف نشده هستند که کشف و بهره برداری به موقع از این فرصت‌ ها و ایجاد کسب و کارهای جدید و رقابت پذیر می تواند مزایای اقتصادی چشمگیری در این مناطق به همراه آورد.
فعالیت های کار آفرینی در تغییرات پر شتاب و سریع عصر تکنولوژی های اطلاعات به عنوان نقطه اتکا زندگی و نگهدار انسان در عصر پست مدرن مطرح است که به عنوان یک الزام و ضرورت اساسی در هدایت و مدیریت کلان جامعه برای رشد و بهره وری اقتصادی در مناطق کوچک و متوسط باید پیگیری شود.
با توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکت ها و تشکل های کوچک کارآفرین، روستاییان به کالاها و خدمات مورد نیاز خود دست می‌ یابند و این امر تاثیر زیادی در رشد اقتصادی روستاها و کاهش پدیده مهاجرت به شهرها را در پی دارد.
با توجه به اینکه هم اینک 86 درصد از سطح استان چهارمحال و بختیاری را منابع طبیعی شامل یک میلیون و 90 هزار هکتار را مراتع و 307 هزار هکتار را جنگل ها به خود اختصاص داده است و سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات توسط 66 هزار بهره بردار تولید می شود این بخش فرصت مناسبی برای رونق این مشاغل با استفاده از دانش و تکنولوژی در روستاهای استان مطرح است.
فعالیت مردم استان در تولید انواع رشته های صنایع دستی و وجود مناطق و جاذبه های طبیعی و تفریحی از جمله رودخانه ها در چهارمحال و بختیاری، تا جایی که از سوی دولت تدبیر و امید، این استان به عنوان قطب گردشگری کشور مطرح شد که این فرصتی برای رونق بخش گردشگری و جذب درآمد پایدار از این محل در استان است.
در گزارش های اخیر استاندار چهارمحال و بختیاری هم اینک نرخ بیکاری در این استان 20 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی حدود 40 درصد است که همت و تلاش مسئولان را برای اجرای سیاست ها و برنامه های اقتصادی و رونق اشتغال در سال جاری می طلبد.
استاندار چهارمحال و بختیاری احیای منابع طبیعی با هدف تقویت طبیعت و محیط زیست و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مناطق روستایی و محلی در این استان را خواستار شد.
قاسم سلیمانی دشتکی در همایش بررسی راهکارهای ایجاد اشتغال در جوامع روستایی گفت: با هدف جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و برقراری توازن منطقه ای باید در جوامع محلی ایجاد شغل کرد.
به گفته وی، در راستای بهره وری اقتصادی در مناطق روستایی باید از وضعیت موجود آن مناطق بهره گیری کرد و به سمت احیای منابع از دست رفته گذشته در این مناطق حرکت شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پرورش گیاهان دارویی، گیاهان و درختان مثمر کم آب و اجرای طرح های اقتصادی منابع طبیعی از جمله منارید فرصت مطلوبی برای ایجاد شغل و توسعه برنامه های کشاورزی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ مشارکت و توسعه سرمایه گذاری در مناطق روستایی باید نهادینه شود، تصریح کرد: در این مناطق نه تنها خود افراد اقدامی به ایجاد تشکل و سرمایه گذاری نمی کنند بلکه در مواقعی هم از دیگر سرمایه گذاران و طرح ها استقبال نمی کنند.
سلیمانی دشتکی افزود: سال جاری 20 درصد اعتبارات عمرانی و 5 درصد اعتبارات جاری چهارمحال و بختیاری در بخش اشتغالزایی به عنوان یارانه پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، هم اینک 748 روستا در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد 539 روستای بالای 20 خانوار جمعیت دارد و 420 روستا نیز دهیاری دارد و مطابق سرشماری سال 90 حدود 380 هزار نفر در روستاهای استان سکونت دارند.
گزارشگر: نرگس کریمی**انتشار: جهانبخش صفری
6021/7361
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.