به گزارش ایرنا، این همایش یکروزه با عنوان اپیدمولوژی هپاتیت B و C و استراتژی حذف هپاتیت C، راه های انتقال هپاتیت B و C، درمان هپاتیت B، تشخیص سرلوژی مولکولی هپاتیت B و C، تشخیص و درمان سیروز کبدی و پیشگیری از هپاتیت B و C با حضور محققانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (ع)، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اعضای شبکه هپاتیت ایران برگزار شد.
بیماری های کبدی از مهمترین معضلات بهداشتی جهان است که سالانه سلامت میلیون‌ ها نفر را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ناتوانی و مرگ بسیاری از مبتلایان می ‌شود که بخش عمده‌ ای از این بیماری ها مربوط هپاتیت است.
رئیس شبکه هپاتیت ایران در این همایش از روند کاهشی مبتلایان به هپاتیت «B و C» در کشور خبر داد و گفت: طبق آخرین آمارها حدود یک میلیون و 400 هزار نفر به هپاتیت B و 186 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند
پروفسور موید علویان افزود: اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر از علل اصلی انتقال هپاتیت B در کشور است که ضروری است در این خصوص به گروه های هدف و اقشار جامعه اطلاع رسانی شود.
وی با بیان اینکه رانندگان و نیروهای پلیس 2 برابر نسبت به جمعیت عادی کشور مبتلا به بیماری هپاتیت B هستند، تصریح کرد: تحقیقات و آزمایش های انجام شده نشان می دهد از آنجا که این 2 گروه سروکار بیشتری با معتادان و افراد پرخطر دارند، ابتلای آنان به بیماری نیز از افراد عادی بیشتر است.
علویان، بیشترین گروه سنی مبتلا به بیماری هپاتیت B را مربوط به افراد 20 تا 49 سال دانست و گفت: در سالهای اخیر به سبب اجرای طرح واکسینه کردن گروه های سنی جوان، میزان ابتلا به بیماری در این گروه سنی بسیار کاهش یافته است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در آخرین تحقیقات انجام شده، استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان بیشترین مبتلایان به بیماری هپاتیت B را به خود اختصاص داده اند که اعتیاد، تعدد زوجین و حضور افراد غیرایرانی علل اصلی شیوع بالای این بیماری در این استان هاست.
علویان با بیان اینکه شیوع بیماری های هپاتیت B و C در کشور بسیار کم شده است، افزود: بر اساس تحقیقاتی که در سال 2010 انجام گرفته است، میزان ابتلا به این بیماری در ایران زیر 2 درصد بوده و هم اکنون به سمتی حرکت می کنیم که این میزان به حدود یک درصد نزدیک می شود.
وی اجرای طرح واکسیناسیون را اقدام موثری در کاهش میزان مبتلایان به هپاتیت B دانست و گفت: در سالهای اخیر ایران یکی از کشورهای پیشگام در کنترل بیماری های کبدی به خصوص هپاتیت های ویروسی شناخته شده است.
علویان با بیان اینکه واکسیناسیون به تنهایی از ابتلا به ویروس های هپاتیتی جلوگیری نمی کند، افزود: افراد باید نکات مراقبتی را مدنظر قرار دهند، زیرا واکسن بطور صددرصد مانع ابتلا به هپاتیت نمی شود.
وی در ادامه از ابتلای 186 هزار نفر به بیماری هپاتیت C در کشور خبر داد و گفت: درصد مبتلایان به این بیماری متناسب با جمعیت کشور، 4 دهم درصد است که مداخله مناسب و تولید داروهای جدید عامل مهمی در کنترل این بیماری در ایران است.
وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به این بیماری در بین زندانیان بسیار زیاد است، افزود: اعتیاد، خالکوبی غیربهداشتی و رعایت نکردن بهداشت عامل اصلی شیوع بالای هپاتیت C در بین زندانیان است.
یک متخصص بیماری های عفونی نیز در این همایش با اشاره به راه های انتقال هپاتیت B و C اظهار کرد: بسیاری از افراد مبتلا ممکن است از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و در پی آن این بیماری به اطرافیان شان منتقل شود.
رضا ایمانی ادامه داد: ریسک ابتلا به هپاتیت در بین زندانیان، آرایشگران، بیماران هموفیلی، دیالیزی، ایدزی و افرادی که رفتار جنسی پرخطر دارند، بیشتر از گروه های دیگر جامعه است.
وی با اشاره به هزینه های به نسبت رایگان آزمایش تشخیص هپاتیت در کشور تصریح کرد: هم اکنون در بسیاری از استانهای کشور آزمایش های تشخیص بیماری هپاتیت بویژه هپاتیت C رایگان انجام می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: بیشترین افرادی که برای آزمایش بیماری هپاتیت مراجعه می کنند، معتادانی هستند که موادمخدر را ترک کرده اند.
ایمانی خاطرنشان کرد: سالانه 20 هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت C در کشور به طور رایگان درمان می شوند.
محققان و سخنرانان حاضر در این همایش تیز عنوان کردند: اجرای طرح واکسیناسیون بویژه در رده های سنی جوان و نوجوان، پیشرفت های ایران در حوزه علم پزشکی و تولید داروها و روش های درمانی جدید، راه اندازی کمپین ها و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص بیماریهای هپاتیت B و C عامل مهمی در کنترل و کاهش روند ابتلا به این بیماری ها در کشور بوده است.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.