به گزارش ایرنا، عبدالمجید فدایی روز دوشنبه در همایش تجلیل از فعالان و سفیران سلامت استان اظهار کرد: هدفی که امروز در حوزه سلامت کشور دنبال می شود پوشش همگانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی همراه با حفاظت مالی و کاهش هزینه های درمانی مردم است.
وی افزود: یکی از الزامات محقق شدن این هدف، اجرای درست طرح پزشک خانواده و لازمه این طرح نیز تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت و ثبت مولفه های مرتبط با سلامتی افراد است.
فدایی بیان کرد: البته یکی دیگر از ضروریات اجرای طرح پزشک خانواده، داشتن نظام ارجاع موثر است.
وی تصریح کرد: هر چند خدمات درمانی و پزشکی به نیازمندان ارائه می شود اما این خدمات در مواردی به دلیل موثر نبودن سیستم ارجاع مطلوب نیست.
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان این که شرایط آن گونه که باید برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور فراهم نیست ادامه داد: یکی از این شرایط ، تجمیع بیمه هاست که در صورت عدم اقدام مطلوب و بهنگام، امکان شکل گیری نظام ارجاع مناسب نیز وجود نخواهد داشت.
فدایی اظهار کرد: البته در این مسیر اقدامات مطلوبی انجام گرفته که اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی از مهمترین این موارد است.
وی افزود: در این راستا در استان به ازای هر 4 هزار نفر در روستاها، شهرهای زیر 20هزار نفر و مناطق عشایری یک پزشک و در شهرها به ازای هر 2هزار و 500نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت در نظر گرفته شده است.
وی همچنین ادامه داد: در مراکز جامعه سلامت نیز 2 کارشناس روان و تغذیه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر مستقر شده است.
فدایی بیان کرد: افزایش سطح سواد سلامت جامعه و خود مراقبتی از دیگر مواردی است که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان برآن تمرکز دارد.
وی افزود: اگر شیوه توسعه آموزه های خود مراقبتی در جامعه بصورت مطلوب پیاده سازی شود تعداد مراجعات به پزشک عمومی 40 درصد، متخصص17 درصد، موارد بستری و غیبت از کار 50درصد و هزینه های بهداشتی و درمانی حدود هفت درصد کاهش می یابد.
فدایی ادامه داد: در این راستا و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر ، جزیی و مزمن، دانشگاه علوم پزشکی آموزش سفیران سلامت در خانواده و ادارات و سازمان ها را از 2 سال پیش آغاز کرده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون 21 هزار نفر از خانوارهای استان ، 15 هزار و 900 نفر از جمعیت دانش آموزی، 300دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی و چندین نفر از شاغلان سازمان هایی با بیش از 20نفر کارمند و کارگر به عنوان سفیر سلامت آموزش های لازم خود مراقبتی را فراگرفته و در حال انتشار در جامعه هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در ادامه ، کاهش هزینه های درمانی برای مردم را از دیگر مزایای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح ، سهم مردم در پرداخت هزینه های درمانی از 57 به 42درصد رسید و پیش بینی می شود این رقم به حدود 30درصد در آینده نیز برسد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی نیز در این همایش شیوع بیماری های غیر واگیر را یکی از معضلات فراروی بخش بهداشت و درمان در جامعه خواند.
ارسلان خالدی فر، فشار و قند خون را از عوامل مهم تهدید کننده سلامت افراد در جامعه کنونی برشمرد و افزود: این بیماری ها که در 50 درصد موارد ابتلا بی علامت است و عوارض زیانباری نظیر مشکلات کلیوی، بینایی، سکته و بیماری های قلبی و مغزی به دنبال دارد براحتی با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.
وی بیان کرد: استعمال دخانیات که مصرف آن در چهارمحال و بختیاری نیز شایع است ، تاثیر بسزایی در ابتلا به بیماری های غیر واگیر بخصوص بیماری های قلبی و عروقی دارد.
خالدی فر تصریح کرد: از مبلغان و سفیران سلامت انتظار می رود در این زمینه بصورت فعال وارد عرصه شوند.
وی در ادامه بر ارائه خدمات مطلوب و داشتن برخوردی مناسب و شایسته با بیماران از سوی کادر درمانی استان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، در این همایش از حدود 100نفر از فعالان و سفیران سلامت سال گذشته در معاونت، بیمارستان ها،مراکز و شبکه های بهداشتی، ادارات و سازمان های دولتی و غیر انتفاعی شهرستان شهرکرد و روسای چندین شبکه بهداشتی فعال در این زمینه تجلیل شد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی
8125
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.